شماره ۱۵۸۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
فاطمه حسینی جزییات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را توضیح داد
الان با پول یک ساندویچ چهار لیتر اسید می‌دهند

«جزییات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را امروز، پس از پیگیری‌ها و جلسات متعدد با کارشناسان، در کمیته کمیسیون قضائی مجلس نهایی کردیم. گزارش نهایی کمیته درباره این طرح برای ارایه به صحن علنی، در دستور کار فردای کمیسیون قضائی قرار دارد.» این توییتی است که دوشنبه فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران منتشر کرد. او بعد‌تر در مورد نتیجه بررسی این طرح در کمیسیون قضائی هم نوشت: «هم‌اکنون جزییات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن، در کمیسیون قضائی مجلس به تصویب رسید. براین‌اساس، این طرح در نوبت بررسی در صحن علنی قرار می‌گیرد.»
بنابر یکی دیگر از توییت‌های حسینی، این طرح بر سه محور استوار است؛ تشدید مجازات، حمایت از بزه‌دیدگان و ضابطه‌مندکردن خریدوفروش اسید. حسینی در گفت‌وگو با «شهروند» در مورد این محور‌ها توضیح داده است.

 همین حالا هم در قانون؛ قصاص و مجازات‌های سنگینی برای اسیدپاشی در نظر گرفته شده است، اما این بخش از قوانین در زمان اجرا با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند، آیا در مصوبه جدید کمیسیون قضائی این پیچیدگی‌ها برطرف شده است؟
متاسفانه این‌طور نیست که ما در قانون فعلی‌مان بخش‌های شفافی در مورد اسیدپاشی داشته باشیم، از طرفی قصاص که پیچیدگی‌هایی دارد، فقط یکی از مجازات‌هایی است که قاعدتا باید در قانون دیده شود، درحالی‌که اگر قصاص شدنی نباشد، باید جایگزین‌های مناسبی برای آن وجود داشته باشد. ضمن این‌که در این مصوبه ابعاد مختلف جرم بررسی شده است، مثلا مجازات کسی که معاونت در جرم اسیدپاشی دارد، تشدید شده است. همین حالا هم قانون برای کسی که در آسیب‌زدن به دیگری معاونت کند، مجازات در نظر گرفته، اما در این مصوبه برای معاونت در اسیدپاشی مجازات‌های بیشتری در نظر گرفته شده است.
 آیا صرف تشدید مجازات آن هم از نوع قصاص می‌تواند به کاهش چنین جرایمی کمک کند؟
قطعا نه، مصوبه‌ای هم که قرار است در صحن علنی بررسی شود، فقط روی این موضوع متمرکز نیست، اما به‌هرحال ما فکر می‌کنیم تاکنون در مورد جرمی مانند اسیدپاشی تساهل صورت گرفته و ابهامات قانونی در مجازات فرد اسیدپاش وجود داشته است که باید برطرف شود، اما جنبه‌های دیگر را هم در نظر گرفته‌ایم، مانند حمایت از کسی که مورد اسیدپاشی قرار گرفته است. در بررسی این مصوبه باید این نکته را در نظر بگیریم که یک قربانی اسیدپاشی با سایر افراد آسیب‌دیده، شرایط بسیار متفاوتی دارد و حمایت‌های بسیار قوی‌تری می‌خواهد.
 گویا بنابر بخشی از مصوبه جدید، قرار است خرید و فروش اسید ضابطه‌مند شود، چه سازوکاری برای این موضوع در نظر گرفته شده؟
بله و اتفاقا این یکی از محورهای مهم مصوبه است. درحال حاضر با پول یک ساندویچ می‌شود چهار لیتر اسید خرید. هر بچه‌ای هم می‌تواند این کار را بکند. کسی هم قرار نیست از خریدار و فروشنده بپرسد که این اسید را برای چه می‌خری و می‌فروشی؟ درحالی‌که قاعدتا باید کاری کرد که فروش محصولات اسیدی با محدودیت جدی مواجه شود. این کار شدنی است. اگر بدانیم چه مقدار اسید، در فلان بازه زمانی وارد بازار شده و به چه مصارفی رسیده است و همه اینها ثبت و ضبط شود، دیگر کسی نمی‌تواند ظرف نیم ساعت به کمترین قیمت قوی‌ترین اسیدها را تهیه کند  و اگر کسی هم به اسید دسترسی داشت و از آن سوءاستفاده کرد، به سرعت قابل شناسایی خواهد بود. درحال حاضر برای خیلی از اقلام چنین نظارتی وجود دارد، چه اقلام شیمیایی و چه غیرشیمیایی، اما اسید در فهرست چنین اقلامی نیست. واقعا شایسته ما نیست که نام کشورمان در فهرست کشورهایی باشد که اسیدپاشی در آنها بیشتر از بقیه کشورهای دنیاست.


تعداد بازدید :  556