شماره ۱۵۸۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
کوتاه با سفير حسن نيت صليب‌سرخ دانمارك
داستان مهربانی را به اشتراک می‌گذارم

 تهمينه انصاري | به‌عنوان سفير حسن نيت صليب‌سرخ دانمارك به 159 كشور جهان بدون استفاده از هواپيما سفر كرده است. پيتر پدرسن كه از سال 2013 سفرهايش را آغاز كرده، مي‌گويد تلاش مي‌كند در ملاقات با مردم كشورهاي مختلف جهان و نيز بازديد از جمعيت‌هاي ملي صليب‌سرخ و هلال‌احمرچگونه مثبت انديشيدن را براي رويارويي با بسياري از داستان‌هاي منفي كه مردم در اغلب خبرها مي‌شنوند،‌ ترويج دهد. با او كه اخيراً به ايران سفر و از هلال‌احمر ايران هم بازديد كرده است، گفت‌وگو كرده‌ايم.

 نقش نهضت صليب‌سرخ و هلال‌احمر در سفرهاي شما چيست؟
نهضت صليب‌سرخ و هلال‌احمر از توجهي كه به من مي‌شود و فرصتي براي ايجاد ديد باز مردم نسبت به صليب‌سرخ و هلال‌احمر استفاده مي‌كند. به نوبه خود، اميدوارم كه اين ديد باز باعث شود داوطلبان جديدي را براي پيوستن به اين نهضت، اهداي هرگونه كمك و ايفاي نقش و سهم مثبت در رسانه‌هاي اجتماعي به كار ببنديم.
 سفر شما با‌ ترويج نوعي فرهنگ همراه است. نوعي فرهنگ كه صلح و يا تاب‌آوري را يادآور مي‌شود. در سفرهايتان براي‌ ترويج فرهنگ صلح و تاب‌آوري چه كرديد؟
من در همه سفرهايم داستان‌هاي مردمي را كه ملاقات كرده‌ام، داستان مهرباني، فرهنگ، تاريخ، غذا، توسعه، فناوري، رويدادها و بسياري ديگر از ويژگي‌هاي يك كشور را با همه به اشتراك مي‌گذارم. من نمونه‌اي زنده مي‌شوم براي اينكه نشان دهم جهان، جاي بي‌رحم، تاريك و خطرناك نيست. مطمئناً برخي افراد از بودن در اين جهان رنج مي‌برند و جهان كاملاً بي‌خطر و ايمن نيست. با اين حال، در پنج سال گذشته، من با استفاده از حمل‌ونقل عمومي و با حداقل بودجه، به 159 كشور سفر كرده‌ام. پس اين نشان مي‌دهد دنيا بهتر از آن چيزي است كه اكثر مردم درباره‌اش فكر مي‌كنند،
 شما تصميم گرفتيد به ايران بياييد. چطور به ايران آمديد و چند روز مانديد؟
من با قايق از كويت به ايران آمدم و بعد هم با قايق از بندر عباس به دوبي رفتم. حدود 14 روز در ايران اقامت داشتم.
 از هلال‌احمر ايران و برخي شعب آن ديدن كرده‌ايد. جمعيت هلال‌احمر ايران را نسبت به جمعيت‌هاي ملي ديگري كه آنها را از نزديك ديده‌ايد، چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
جمعيت هلال‌احمر ايران بسيار قوي و با نفوذ است. سازمان يافته و داراي چندين ويژگي منحصربه‌فرد مانند ناوگان بالگرد، كارخانه و روزنامه است. هلال‌احمر ايران تاريخچه‌اي طولاني در اين نهضت دارد و به‌خاطر حضور در روابط بين‌الملل ارزشمند است. هلال ايران من را تحت تأثير قرار داد.
 هلال احمر ايران حدود 2 ميليون داوطلب و یک ميليون عضو جوان دارد. به‌عنوان كسي كه در جمعيت‌هاي ملي ديگر بوده‌ايد، اين آمار را چگونه مي‌بينيد؟
ايران 80 ميليون نفر جمعيت دارد. در مقايسه با كشور بوروندي كه جمعيت 11 ميليون نفري دارد و تنها بيش از 700 هزار داوطلب، اين ميزان به‌طور قابل توجهي بالاتر از جمعيت هلال‌احمر ايران است. با اين حال دانمارك حدود 7. 5 ميليون نفر دارد و تنها 30 هزار داوطلب. پس ايران به‌طور قابل توجهي داوطلب بيشتري دارد. همه اين آمار نسبي است. مهم نيست چقدر قدرت هلال ايران فوق‌العاده است، راستش را بخواهيد من با جوانان ايراني خيلي احساس نزديكي دارم.


تعداد بازدید :  636