شماره ۱۵۸۸ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
گفت‌وگو با معاون امور داوطلبان هلال‌احمر گلستان
داوطلبان حلقه اتصال نيازمندان و توانمندان

داوطلبان هلال‌احمر استان گلستان سال‌هاست كه در قالب كاروان‌هاي سلامت و نيز پروژه‌هاي محروميت‌زدا در روستاها و مناطق محروم اين استان به شناسايي، ارزيابي و خدمات‌رساني به خانوارهاي محروم مي‌پردازند. در ادامه فرهاد ميقاني، معاون امور داوطلبان هلال‌احمر استان گلستان از نحوه جذب و همكاري با داوطلبان دلسوز و فعال گلستاني براي همكاري در پروژه‌هاي خدمات‌رساني به محرومان مي‌گويد.

 فعال‌ترين گروه داوطلبان در استان گلستان كدام گروه‌ها هستند؟
با توجه به وجود روستاها و برخي مناطق كم برخوردار مرزي و...در استان و همچنين به دليل ارتباطي كه معاونت داوطلبان برقرار كرده است، خيران، پزشكان و پيراپزشكان فعال‌ترين گروه‌هاي داوطلبي گلستان در خدمت‌رساني به مناطق محروم هستند. گروه‌هايي كه نه تنها در محدوده استان ما بلكه در ديگر استان‌ها چون سيستان و بلوچستان و نيز مناطق زلزله‌زده كرمانشاه فعاليت اثر‌گذار داشته‌اند.
 براي جذب پزشكان داوطلب به خدمات و فعاليت‌هاي داوطلبانه هلال‌احمر چه روش‌هاي خاصي داشته‌ايد؟
علاوه بر شناسايي پزشكان توانمند و بنام در استان براي بهرمندي از خدمات و توامندني‌هاي ديگر پزشكان و پرستاران به صدور اطلاعيه و فراخوان اكتفا كرده و از روش معرفي چهره به چهره خدمات داوطلبي جمعيت بهره‌گرفته‌ايم. با اين روش پزشكان بسياري جذب هلال‌احمر استان شدند و نتيجه آن نيز حضور فعال آنها در كاروان‌هاي سلامت بوده است. اكنون 150 پزشك و پيراپزشك داوطلب فعال از شهرهاي مختلف استان پاي ثابت كاروان‌هاي سلامت و خدمات داوطلبي هستند.
 براي جذب خيّران داوطلب هم برنامه ويژه‌اي داشته‌ايد؟
علاوه بر برگزاري نشست‌ها و مجمع خيران، خيّران استان را در بازديدهاي ميداني از پايگاه‌هاي جاده‌اي، خانه‌هاي بهداشت و... مشاركت داده‌ايم. در اين بازديدها خيّران از ظرفيت هلال‌احمر براي خدمت‌رساني به اقشار مختلف مردم و پاسخگويي در هنگام حوادث مختلف مطلع شده و بسياري از آنها نيز با عضويت در هلال‌احمر تبديل به پاي ثابت خدمات داوطلبانه شده‌اند. نتيجه همكاري خيّران گلستان نيز مشاركت در ساخت چند پايگاه امداد و نجات جاده‌اي، ساخت خانه سلامت اميد، راه‌اندازي مركز فيزيوتراپي و... بوده است.
 چه تعداد نيروي داوطلب در حوزه‌هاي مختلف خدمات داوطلبي با شما همكاري مي‌كنند؟
با توجه به اطلاع‌رساني‌هاي انجام شده و فراخوان‌هايي كه در دوره‌هاي مختلف براي جذب و همكاري داوطلبان داده شده، اكنون 11 هزار داوطلب در حوزه‌هاي چهارگانه حمايت، مهارت، هدايت و مشاركت با هلال‌احمر استان همكاري مي‌كنند.
 براي جذب داوطلبان بيشتر در حوزه‌هاي چهارگانه آيا برنامه‌هاي ديگري هم داريد؟
علاوه بر فراخوان‌هاي رايج جذب داوطلب، تلاش ما اين است كه از ظرفيت داوطلبان جذب شده براي آشنا كردن افراد توانمند، ماهر و متخصص با هلال‌احمر استفاده كنيم. در واقع با الهام از شعار داوطلبان حلقه اتصال ميان نياز نيازمندان و توان توانمندان هستند، از داوطلبان حوزه خيران، پزشكان و... به‌عنوان يك نيروي توانمند براي جذب افراد متخصص در آن حوزه بهره‌مي‌گيريم.

 


تعداد بازدید :  342