شماره ۱۵۸۸ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
مسافران روزهای برفی بخوانند
آیا پروازهای هواپیما در 10روز برف و بوران به موقع انجام می‌شود یا تکرار ماجرای برف پارسال در راه است؟

شهروند| «آمادگی لازم برای بارش برف در 10روز آینده را داریم.» سرپرست شرکت فرودگاهی درحالی روز گذشته چنین گفته‌هایی را مطرح کرده که اواسط بهمن پارسال کنسلی پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره) و مهرآباد شیرینی برف را به کام تهرانی‌ها تلخ کرد.   طبق اعلام شرکت فرودگاه‌ها در کمتر از 2روز حدود 200 پرواز کنسل شد و کرایه تاکسی‌های فرودگاه به یک‌میلیون تومان رسید. حالا دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی امیدوار است که با تجهیز وسایل و همچنین آموزش نیروی انسانی شاهد اتفاقات پارسال نباشیم، البته این گفته‌ها به معنی پرواز در هرشرایط جوی نیست.
این فعال صنعت هوایی با بیان این‌که درشرایط جوی نامناسب  نمی‌توان انتظار پرواز داشت، ادامه داد: «خلبان برای داشتن یک پرواز بدون نقص به دید کافی نیاز دارد. برفِ اندک، تاثیری در پرواز ندارد، اما برف سنگین دید خلبان را مختل می‌کند. کولاک و رعدو برق دید کافی را از بین می‌برند و موجب یخ‌زدگی سطوح می‌شوند، اما حتی اگر برف به پایان رسیده باشد، باد شدید می‌تواند برای پرواز مشکل ایجاد کند. باد در روزهای آفتابی و هوای صاف مدیریت می‌شود، اما وقتی همه جا یخ بزند، دیگر باید لغوشدن پرواز را حتمی دانست.»
او ادامه می‌دهد: «معمولا در شهرهای شمالی، مشهد، آذربایجان، اردبیل و تبریز با مه شدید در اوایل صبح مواجه هستیم و بیشتر پروازهایی که در این شهر‌ها انجام می‌شود، به همین دلیل لغو یا  با تأخیر انجام می‌شود، اما در شهرهای جنوبی به‌ویژه خوزستان افزایش گردوغبار به کاهش دید خلبان و کنسل‌شدن پرواز‌ها منجر می‌شود.»
به گفته اسدی‌سامانی، خلبان برای این‌که هواپیما را بلند کند، باید حداقل 800متر جلوی خود را ببیند، در غیراین صورت امنیت پرواز به خطر می‌افتد یا اگر سرعت باد تا ۴۶٫۳ کیلومتر بر ساعت باشد، حرکت هواپیما قابل کنترل است؛ بادهای شدیدتر، بلندشدن، فرود و پرواز را دچار مشکل می‌کند.
درچه شرایطی نمی‌توان پرواز کرد
در واقع وجود آب باران یا برف در باند پرواز، موجب ازبین‌رفتن اصطکاک شده، ایجاد هیدروپلنینگ می‌کند؛ به این معنی که باعث منحرف‌شدن چرخ‌های هواپیما از مسیر اصلی شده و امنیت پرواز را به خطر می‌اندازد.
یخی که روی بدنه هواپیما و چرخ‌ها می‌نشیند هم، می‌تواند موجب مشکلات عملیاتی یا حرکتی شود و توقف به‌موقع دشوار خواهد بود. باران ریز و شدید هم در زمانی که دمای هوا به صفر نزدیک می‌شود، می‌تواند موجب کنسل‌شدن پرواز شود؛ زیرا درآن صورت سرعت یخ‌زدن بدنه هواپیما، از سرعت یخ‌زدایی بیشتر است.
«هیچ پروازی متوقف نشده و تمامی پروازها درحال انجام است.» آن‌گونه که سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام اعلام کرده است، مسافران تنها در پنجشنبه با 30دقیقه توقف در پروازها مواجه شدند. او ادامه می‌دهد: «با نمایندگان تمام ایرلاین‌ها مذاکراتی انجام شده است و به توافق رسیده‌ایم که اگر تأخیر ناشی از بدی شرایط جوی طولانی باشد؛ نسبت به اسکان مسافران اقدام کنند.»
 علی رستمی با اشاره به آمادگی فرودگاه امام‌خمینی(ره) در شرایط جوی بارش برف اظهار داشت: «دوشب گذشته با بارش برف هیچ مشکلی در باند فرودگاه ایجاد نشد و تنها عاملی که باعث شد پروازها حدود 30دقیقه انجام نشود، بحث مه و کاهش دید پروازی بود.»
سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام با بیان این‌که تمام خودروهای برف‌روب آمادگی لازم را برای پاکسازی باند پروازی داشتند و باند پرواز در تمام ساعات بارش برف امکان انجام عملیات نشست و برخاست هواپیماها را داشت،‌ گفت: «تنها کمتر از 30دقیقه انجام پروازها با مشکل مواجه شد، آن‌هم به دلیل مه‌گرفتگی بود که سطح دید پرواز را کاهش داد.» به گفته او، خوشبختانه با وزش باد سطح دید پرواز که حدود 100متر بود، به 4‌هزار متر رسید و پروازها از سر گرفته شدند.
رستمی با تأکید بر این‌که ایرلاین در زمان تاخیرهای ناشی از شرایط جوی باید به تعهدات خود در برابر مسافران پایبند باشند، ادامه داد: «با نمایندگان تمام ایرلاین‌ها مذاکراتی انجام شده است و به توافق رسیده‌ایم که اگر تأخیر ناشی از بدی شرایط جوی طولانی باشد، موظف هستند نسبت به اسکان مسافران اقدام کنند.»
مسافران قبل از رفتن به فرودگاه از وضع پرواز مطلع شوند
با تمام این اوصاف، مسافران قبل از رفتن به فرودگاه از وضع پرواز مطلع شوند. به گفته معصومه اصغرزاده، مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، همه مسافران شرکت ایران‌ایر برای اطلاع از آخرین وضع پروازهای خود در مسیرهای داخلی و بین‌المللی می‌توانند قبل از پرواز با شماره تلفن 0214662188 تماس بگیرند.


تعداد بازدید :  190