شماره ۱۵۸۸ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
کولاک و سیلاب در 23 استان کشور نیروهای هلال‌احمر را به صحنه‌های حادثه کشاند
مرگ تکنیسین اورژانس و راننده برف‌کوب در سیل و بهمن

شهروند|  برف و کولاک در ۱۷ استان کشور و سیل و آبگرفتگی در ۵ استان قربانی گرفت و مرگ یک تکنیسین اورژانس و یک راننده برفکوب را رقم زد. نیروی اورژانسی که برای امدادرسانی به شهرستان سیل‌زده اندیکا رفته بود، بعد از این‌که در آب‌های خروشان ناپدید شد، جسدش را پیدا کردند. همچنین در پیست‌اسکی دیزین بود که راننده برفکوب گرفتار بهمن شد و جانش را از دست داد. نیروهای هلال‌احمر در مدت 24ساعت به بیش از 4‌هزار و 900 نفر امدادرسانی کردند و گرفتارشدگان در کولاک و سیل را نجات دادند.
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر درباره جزییات این امدادرسانی‌ها گفت: «در  مدت ۲۴ساعت، ۵۳ محور کوهستانی در ۱۷ استان کشور شامل استان‌های آذربایجان‌غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌شمالی، فارس، سمنان، زنجان، قزوین، قم، کردستان، گیلان، لرستان، مازندران و مرکزی از بارش برف و وقوع کولاک
 متأثر شدند.»
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به چهار‌هزار و ۱۰۰ مسافر گرفتار در برف و کولاک خبر داد و گفت:   «همچنین در این مدت، ۱۳۲نفر اسکان اضطراری و ۶۵۶ دستگاه خودروی گرفتار در برف، رهاسازی شدند. ۹۰ تیم امدادی متشکل از ۳۲۰ امدادگر در امدادرسانی به مسافران گرفتار در برف و کولاک حضور پیدا کردند.» این مقام مسئول در جمعیت هلال‌احمر همچنین با اشاره به وقوع سیل و آبگرفتگی در 5 استان کشور بر اثر بارش شدید باران گفت:   «در ۲۴ساعت گذشته، 8 شهر و روستای ۵ استان تهران، چهارمحال‌‌وبختیاری، خوزستان، سمنان و کهگیلویه‌وبویراحمد از وقوع سیل و آبگرفتگی معابر متأثر شدند. همچنین نیروهای هلال‌احمر به ۸۱۴نفر از آسیب‌دیدگان سیل و آبگرفتگی امدادرسانی کردند و به ۷۰۰نفر هم اسکان اضطراری دادند.»
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر به انتقال ۱۵نفر از افراد گرفتار در سیل به مناطق امن خبر داد و گفت: «یک‌نفر در منطقه شیمبار در شهرستان اندیکا بر اثر سیل مفقود شد که چندساعت بعد جسد وی را پیدا کردند.»
وی همچنین از رهاسازی ۱۸ دستگاه خودرو گرفتار در سیل خبر داد و افزود: «درعملیات امدادرسانی به سیل‌زدگان در مناطق یادشده، ۱۴ تیم امدادی متشکل از ۶۰ امدادگر حضور دارند.»
آخرین ماموریت تکنیسین اورژانس
روز پنجشنبه بود که دو تکنیسین اورژانس برای امدادرسانی راهی مناطق سیل‌زده در شهرستان اندیکا شدند. آنها برای نجات جان کسانی که گرفتار سیل و آبگرفتگی شده بودند، به این مناطق رفتند، اما حادثه‌ای هردوی آنها را در سیلاب گرفتار کرد و پایان این ماجرا مرگ یکی از این تکنیسین‌ها بود.
خدادادی، مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان درباره جزییات این حادثه گفت: «تکنیسین فوریت‌های پزشکی روز پنجشنبه در سیلاب شدید منطقه چلو در اندیکا مفقود شده بود. او به همراه همکارش در این منطقه گرفتار سیلاب شده بود. بعد از گرفتارشدن خودروی آنها در سیلاب این دو تکنیسین اورژانس برای نجات خود از آمبولانس پیاده شدند که یکی از آنها نجات یافت اما نفر دوم در آب گرفتار شد. بلافاصله عملیات برای پیداکردن این نیروی اورژانس آغاز شد و درنهایت هم پیکر او توسط نیروهای امدادونجات جمعیت هلال‌احمر و افراد محلی پیدا و به اورژانس تحویل داده شد. عملیات جست‌وجو و نجات ساعت ۶ صبح روزجمعه با حضور ۱۸ نیروی امدادونجات و با کمک افراد محلی و با استفاده از ۶ خودروی نجات و پشتیبانی، یک فروند قایق و یک فروند پهپاد در منطقه چلو آغاز شده بود.»
این تکنیسین 22ساله بود و مدت 10ماه بود که فعالیت خود را در اورژانس آغاز کرده  بود.
مرگ در بهمن
همچنین درحادثه‌ای دیگر این‌بار در دیزین، راننده‌ای برفکوب که مشغول کارش در پیست دیزین بود، گرفتار بهمن شد و زیر آواری از برف و یخ جان باخت. در رابطه با جزییات این حادثه، عادل مصدقی معاون راهداری استان تهران گفت: «یکی از رانندگان برفکوب مجموعه پیست دیزین به دلیل سقوط بهمن در این حادثه جان باخت. طبق گفته مدیر مجموعه پیست دیزین حوالی ساعت 5 صبح روز جمعه بود که راننده برفکوب متعلق به شرکت پیمانکار این مجموعه کار برفکوبی را آغاز کرد اما به دلیل سقوط بهمن، این فرد جان باخت. این حادثه در حوزه راهداری روی نداده و مربوط به پیست دیزین بوده است.»
به گفته معاون راهداری استان تهران، عملیات برف‌روبی در محورهای شمالی و کوهستانی استان که از روز پنجشنبه آغاز شده، به پایان رسیده و تمامی جاده‌ها به غیرشمشک به دیزین باز است.
نجات دانشجویان در ارتفاعات شاهوار
این درحالی است که نیروهای هلال‌احمر توانستند سه دانشجوی گرفتار در ارتفاعات شاهوار را نجات دهند. علی‌آقا یحیایی، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان سمنان درباره این حادثه گفت: «ساعت ۸ صبح روزجمعه، سه دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود که در ارتفاعات شاهوار مفقود شده بودند، با تلاش امدادگران هلال‌احمر نجات یافتند. این افراد از ساعت ۱۱ روز پنجشنبه برای گذران تعطیلات به روستای نگارمن در حاشیه ارتفاعات شاهوار رفته بودند که آنتن تلفن‌همراه آنها از دسترس خارج شد. ساعت ۲۳ پنجشنبه‌شب مفقودشدن این افراد به جمعیت هلال‌احمر اعلام و ۲ گروه برای یافتن آنها به کوهستان اعزام شد.»وی با بیان این‌که امدادگران با کمک نیروی انتظامی خانه‌های روستای نگارمن را هم برای یافتن این دانشجویان جست‌وجو کردند، گفت: «علاوه بر کوهستان، برف و کولاک شدید روستای نگارمن را فرا گرفته و منجر به کاهش دید شده بودند. درنهایت نیز ساعت ۸ صبح روزجمعه با تلاش امدادگران، این سه دانشجو در ارتفاعات نگارمن پیدا شدند و همگی سالم هستند.»


تعداد بازدید :  237