شماره ۱۵۸۹ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۶ دي
صفحه را ببند
گرمازدگی چیست و در مواجهه با آن چه باید کرد؟

شهروند| گرمازدگی موقعیتی حاد و تهدید‌کننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم‌کننده دمای بدن، به دلیل قرار ‏گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما در بدن یا وجود هر دو حالت، از کار می‌افتد. درحالت گرمازدگی ‏بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می‌یابد که می‌تواند اندام‌های اصلی را تخریب ‏کند.  ‏
پزشک علایم شما را بررسی کرده و میزان فشارخون و دمای بدن شما را اندازه می‌گیرد. دماسنج مقعدی بیشتر از دماسنج دهانی ‏در این موارد کاربرد دارد. درمان عوارض مرتبط با گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد. گرمازدگی یک فوریت پزشکی است. اگر ‏دیدید کسی دچار گرمازدگی شده، فوراً یک آمبولانس خبر کنید یا هر چه سریع‌تر او را به نزدیک‌ترین بیمارستان ‏برسانید‎. نخستین اقدام، کاهش هر چه سریع‌تر دمای بدن فرد است.

کم‌آبی

آب 50 تا60‌ درصد بدن یک فرد بزرگسال سالم را تشکیل می‌دهد. بین مقدار آب دریافتی و خروج آن از بدن توازنی برقرار است. زمانی دهیدراسیون (Dehydration ) اتفاق می‌افتد که آب بدن کم شود. این کم‌آبی در میان کودکان بیمار، افراد مسن و کسانی که دچار اسهال، استفراغ یا تب هستند، شایع‌تر است. همچنین ورزش شدید به‌ویژه در هوای گرم ممکن است باعث کم‌آبی شود.
اهداف شما: جایگزین‌کردن آب و الکترولیت‌ها، در صورت نیاز درخواست کمک پزشکی
نیاز شما: اُ . آر. اس، آب، مایعات بدون گاز
علایم و نشانه‌ها: احساس تشنگی و خشکی دهان، تهوع و استفراغ، گرفتگی ماهیچه، گودشدن چشم، گیجی و خواب‌آلودگی

نوشاندن جرعه‌جرعه سرم

پیوسته به بیمار جرعه‌جرعه سرم خوراکی بدهید تا مایعات از دست‌رفته بدن جایگزین شود. این عمل را تا زمانی که احساس تشنگی او برطرف شود، ادامه دهید. برای این کار بهتر است فقط از آب معمولی و بدون گاز استفاده شود.

پیداکردن دلیل کم‌آبی

  به‌دنبال دلایلی مانند تب، اسهال، استفراغ یا هر دلیلی که باعث کم‌آبی بدن شده است، باشید. تا زمان بهبود به بیمار اجازه انجام حرکات ورزشی شدید را ندهید.

ارزیابی بیمار

علایم حیاتی مانند هوشیاری، تنفس و نبض بیمار را پیوسته ارزیابی و ثبت کنید. در صورت بهبود نیافتن بیمار یا بدتر شدن وضعیت به‌دنبال کمک پزشکی باشید.

خستگی گرمایی

این حالت هنگامی ایجاد می‌شود که آب و نمک بدن بر اثر تعریق زیاد از دست برود. خستگی گرمایی )exhaustion Heat )به آهستگی رخ می‌دهد. بیماران و افرادی که به هوای گرم و مرطوب عادت ندارند، بیشتر تحت ‌تأثیر قرار می‌گیرند.
اهداف شما: پایین آوردن دمای بدن بیمار، جایگزینی مایعات از دست رفته، رساندن فوری بیمار به بیمارستان
نیاز شما:   اُ . آر. اس، آب، مایعات بدون گاز
علایم و نشانه‌ها: گرفتگی دردناک عضلات همراه یا بدون سردرد، پوست رنگ‌پریده و مرطوب، نبض تند و ضعیف، کمی افزایش دمای بدن

دراز کشیدن بیمار

به بیمار کمک کنید تا در یک مکان خنک دراز بکشد. برای بهبود جریان خون، پاهای او را بالا ببرید.
نوشاندن مایعات
برای جایگزینی مایعات از دست‌رفته، آب فراوان، اُ . آر. اس  یا هر نوع نوشیدنی بدون گاز به بیمار بدهید.

حمله گرمایی

این وضع بسیار خطرناک زمانی اتفاق می‌افتد که بدن بر اثر بیماری یا قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر گرما و رطوبت نتواند با تعریق، خودش را خنک کند. استفاده از داروهایی مانند قرص اکستازی، دمای بدن را بالا می‌برد و باعث حمله گرمایی (Heatstroke ) می‌شود. این موضوع در مناطق استوایی و گرمای شدید در آب و هوای معتدل شایع‌تر است. افرادی که در هوای گرم ورزش می‌کنند، سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر مستعد حمله گرمایی (گرمازدگی شدید)
هستند.
اهداف شما: پایین آوردن سریع‌تر دمای بدن بیمار و انتقال فوری او به بیمارستان
نیاز شما: پشتی یا بالش، دو ملحفه بزرگ، آب و اسپری، بادبزن یا پنکه برقی، دماسنج، دفترچه یادداشت و خودکار
علایم و نشانه‌ها: بی‌قراری، سردرد، احساس گیجی، پوست خیلی داغ و برافروخته، از دست‌دادن سریع هوشیاری، نبض تند و قوی، بالا رفتن دمای بدن تا40 درجه سانتیگراد یا بیشتر

انتقال بیمار به یک مکان خنک

به بیمار کمک کنید تا در مکانی خنک دراز بکشد و لباس‌های بیرونی او را درآورید. در پشت او پشتی یا بالش قرار دهید و شرایط راحتی را برایش آماده کنید.

خنک‌کردن با آب و پنکه

در صورت امکان، ملحفه‌ای خنک و مرطوب دور بیمار بپیچید و آن را مرطوب نگه دارید؛ همچنین می‌توانید با اسفنج خیس‌شده در آب خنک یا ولرم، دمای بدن او را پایین بیاورید.
با اورژانس تماس بگیرید و تا زمانی که دمای زیر زبان بیمار به 38 درجه سانتیگراد و زیر بغل او به 5/37 درجه سانتیگراد برسد، او را باد بزنید.

تعویض ملحفه

هرگاه دمای بدن بیمار به درجه طبیعی رسید، ملحفه خیس را با ملحفه خشک عوض کنید.

ارزیابی بیمار

  علایم حیاتی مانند هوشیاری، تنفس و نبض بیمار را پیوسته تا رسیدن اورژانس و انتقال به بیمارستان ارزیابی و ثبت کنید.


تعداد بازدید :  144