شماره ۱۵۸۹ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۶ دي
صفحه را ببند
خروج از اتحادیه اروپا خروج از کشور را سخت‌تر کرد
دردسرهای جدید شهروندان بریتانیا

در ماه ژوئن ‌سال 2016، مردم انگلستان در رفراندومی نظر خود را نسبت به ترک اتحادیه اروپا ابراز کردند. پس از انتخابات، دولت بریتانیا مذاکرات را با اتحادیه اروپا و 27 کشور عضو اتحادیه انجام داد. در پایان مذاکرات فشرده و به‌دنبال استعفای بسیاری از وزرای بریتانیایی، توافقنامه جداسازی 600 صفحه‌ای بین انگلیس و اتحادیه اروپا به دست آمد، اما سوال اصلی بسیاری از مردم بریتانیا اکنون این است که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه بر سر آنها خواهد آمد؟
کشورهای عضو اتحادیه اروپا غم و اندوه خود را برای خروج انگلستان از اتحادیه ابراز کردند، اما آنها از آرامشی که این توافقنامه به همراه ‌آورده است نیز سخن می‌گویند. به‌ویژه برای جلوگیری از تکرار خروج دیگر کشورها از اتحادیه اروپا سعی شده تا انگلستان بابت این خروج به میزان قابل توجهی از مزیت‌های اتحادیه اروپا محروم بماند.
به گزارش سی.ان.ان، متخصصان صنعت مسافرت و توریسم می‌گویند کسانی که می‌خواهند از بریتانیا خارج یا به آن وارد شوند، احتمالا پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، با مشکلاتی مواجه خواهند شد. مشکلات آنها می‌تواند شامل ارز، بیمه، رومینگ تلفن همراه و کنترل پاسپورت باشد.
مشکلات مرزی: تام جنکینز، مدیر اجرایی انجمن گردشگری اروپا می‌گوید با اجرایی‌شدن برگزیت، احتمالا صف‌های بیشتر و طولانی‌تری را در فرودگاه‌ها برای کنترل پاسپورت خواهیم داشت، چراکه از این پس، شهروندان بریتانیا برای ورود به اتحادیه اروپا به‌عنوان شهروندان کشور ثالث به‌شمار خواهند آمد و دیگر آزادی عمل شهروندانی را که حقوق کامل اتحادیه اروپا را دارند، نخواهند داشت. جنکینز می‌گوید که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، دست‌کم 90 ثانیه به ازای هر شهروند، برای کنترل پاسپورت، چه در فرودگاه‌های بریتانیا و چه در فرودگاه‌های اتحادیه اروپا اضافه می‌شود.
اعتبار پاسپورت‌ها: آیا پاسپورت شهروندان بریتانیایی که هم‌اکنون روی آنها نوشته است «اتحادیه اروپا»، همچنان مدرکی کافی برای مسافرت به‌شمار خواهد آمد؟
بدنه قانون‌گذاری اتحادیه اروپا اطمینان داده است که برای مسافرت به این بلوک، ویزا ،دست‌کم در ابتدا، نیاز نخواهد بود.
انجمن مسافرتی بریتانیا اعلام کرده است: «کمیسیون اروپا در ماه نوامبر‌ سال 2018 اعلام کرده است که مسافران انگلستان هنوز هم می‌توانند بدون ویزا از اتحادیه اروپا بازدید کنند و همین امر برای شهروندان اتحادیه اروپا برای سفر به انگلستان صادق است.»
با این‌حال، این کمیسیون اعلام کرده است که تا‌ سال 2021، شهروندان بریتانیایی برای سفر به اتحادیه اروپا باید 7 یورو به‌عنوان طرح اطلاعاتی اروپا و اجازه‌نامه که می‌تواند آنلاین صورت بگیرد، پرداخت کنند. همچنین شهروندان بریتانیایی باید پاسپورت‌هایشان دست‌کم 6 ماه اعتبار داشته باشد و بیش از 90 روز نمی‌توانند در اتحادیه اروپا بمانند.
بیمه‌های درمانی: مسافران انگلیسی همچنین با تغییرات بزرگی در بیمه‌های خود در سفر به اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد. در حال حاضر، آنها می‌توانند با نشان دادن کارت بیمه درمانی اروپا در اتحادیه اروپا خدمات پزشکی رایگان دریافت کنند. با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کارت‌ها دیگر معتبر نخواهد بود.
از این پس شهروندان بریتانیایی باید به دقت بیمه‌های خود را چک کنند تا از پوشش هزینه‌های درمانی در کشورهای اتحادیه اروپا مطمئن شوند.
گواهینامه‌های رانندگی: پیشتر کسانی که با خودرو خود از بنادر جنوب شرقی بریتانیا به اروپا مسافرت می‌کردند، خیالشان راحت بود که تحت محافظت قوانین اتحادیه اروپا و بین‌المللی دریایی قرار دارند، اما پس از اجرای برگزیت، احتمالا رانندگان انگلیسی باید مجوز خاصی را برای استفاده از جاده‌های اتحادیه اروپا بگیرند.
تلفن‌های همراه: نگرانی دیگر در مورد افزایش هزینه‌های استفاده از تلفن همراه در اتحادیه اروپاست. توافقنامه‌ای که پیشتر وجود داشت، هزینه‌های رومینگ را برای شهروندان اتحادیه اروپا در این بلوک ممنوع می‌کرد و شهروندان بریتانیایی می‌توانستند بدون پرداخت هزینه اضافی در اتحادیه اروپا با تلفن همراهشان صحبت کنند. حالا این مسافران به عنوان شهروندان کشور ثالث در نظر گرفته می‌شوند که باید برای تماس، ارسال پیام و استفاده از اینترنت، هزینه‌های رومینگ را پرداخت کنند.
موارد دیگر
همچنین انتظار می‌رود که هزینه‌های مسافرت شهروندان بریتانیایی برای سفر به اتحادیه اروپا افزایش یابد. این افزایش هزینه‌ها می‌تواند در موضوعات درمانی، خورد و خوراک، تورها و هتل‌ها و مواردی از این دست دیده شود.

 

 


تعداد بازدید :  266