شهروند| 3460 خودروی خارجی در صف ترخیص از گمرک قرار دارند. این خبری است که مهدی رضایی، مدیرکل گمرک شهید باهنر بندرعباس اعلام کرده و گفته است بیشتر این خودروهای خارجی از برندهای هیوندایی و نیسان هستند، اما آیا ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک روی بازار خودروهای خارجی تأثیر میگذارد؟
کاهش قیمت بازار خودروهای خارجی
«آزرا 350میلیون تومان ارزانتر شد. » آنگونه که رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل به «شهروند» میگوید: «در ماههای گذشته به دلیل نبود تقاضا خودروهای خارجی کاهش بیش از 100میلیون تومانی را تجربه کردهاند و این افت قیمت در برخی از خودروها به 350میلیون تومان هم رسیده است . بهعنوان مثال آزرایی که بعد از نجومی شدن قیمت دلار به یکمیلیارد و 650 میلیون تومان رسیده بود حالا یکمیلیارد و 300میلیون تومان معامله میشود.»
او معتقد است تقاضا در بازار به کف خود رسیده و حالا امیدوار است با ترخیص خودروهای در گمرک مانده، قیمتها بازهم نزولی شود. به گفته این فعال صنفی، با وجود اینکه از تیرماه امسال هیچ خودرویی وارد کشور نشده، هم اکنون عرضه بیش از تقاضاست و کمتر کسی را پیدا میکنید که حاضر به خرید خودروی جدید یا تعویض خودروی خود باشد. این روزها نوعی شوک در بازار حاکم است، فروشنده زیاد است، ولی خریداری نیست و این خریدارها هستند که قیمتها را تعیین میکنند.
این گفته از طرف رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در شرایطی مطرح میشود که علی معقولی، مدیرکل اداره واردات گمرک کشور چند روز پیش از آماده شدن مقدمات ترخیص ۱۳هزار خودرو دپو شده در گمرک کشور خبر داده بود. به گفته او، بخشی از این 13هزار خودرو که در انتظار ترخیص است مشمول بحثهای قضائی بوده و شرایط خاص خود را دارد، در آینده نزدیک ترخیص تدریجی خودروهای خارجی موجود در گمرک را شاهد خواهیم بود. دیروز هم مدیرکل گمرک شهید باهنر از دپوی ۳۴۶۰ خودرو در گمرک شهید باهنر بندر عباس خبر داد. آنگونه که رضایی گفته است، بیشتر خودروهای خارجی وارداتی را هیوندا و نیسان تشکیل میدهند.
عقبنشینی داخلیها
اما جدای از افت قیمت خودروهای خارجی فعالان بازار امیدوارند که با واردات خودروهای دپو شده در گمرک، داخلیها هم کمی مجبور به عقبنشینی شوند. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو دراینباره میگوید: «با وارد شدن خودروهای خارجی کسی حاضر نیست برای خودروی داخلی و خارجی یک قیمت بپردازد، بنابراین داخلیها مجبور به عقبنشینی میشوند هرچند که هدف از بستن راه واردات بالا بردن قیمت خودروهای داخلی بود، اما برجام و تحریمها تمام معادلات را بر هم زد.»
گفتنی است؛ طرح ترخیص خودروهای وارداتی در هیأت وزیران مطرح و توسط سران قوه به تصویب رسید که با رفع ایرادات مطرح شده در وزارت صنعت و گمرک ایران این طرح دوباره به شورایعالی هماهنگی اقتصادی متشکل از سران سه قوه ارجاع شده که احتمالا طی هفته جاری عملیاتی خواهد شد.