شماره ۱۵۹۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي
صفحه را ببند
گپی با معاون امور جوانان جمعيت هلال‌احمر كردستان
جاي ورزشگاه خالي است

 حوزه تربيت‌بدني چند سالي است كه از بدنه سازمان جوانان رخت بسته و دست استان‌هايي مثل كردستان را براي انجام فعاليت‌هاي ورزشي و تفريحي در پوست گردو گذاشته است. «بابك قنبري» معاون امور جوانان جمعيت هلال‌احمركردستان مي‌گويد: «سازمان جوانان جمعيت هلال‌احمر هر استان، به‌عنوان درگاه ورودي جمعيت، وظيفه جذب نيرو و نگهداشت آن را برعهده دارد. فعاليت‌هاي ورزشي و تفريحي و اردوهاي آماده‌سازي جوانان، راه‌هايي است كه به كمك آنها مي‌توان نيروهاي جوان را با فعاليت‌هاي هلال‌احمر بيشتر آشنا كرد.
 از 71 سال پيش كه سازمان جوانان جمعيت هلال‌احمر شكل گرفت، حوزه تربيت‌بدني بخشي از بدنه اين سازمان بود و فرصت‌هاي خوبي براي ورزش جوانان عضو فراهم مي‌كرد. متأسفانه در سال‌هاي اخير اين بخش از سازمان حذف شد و موضوعي به نام ورزش در سازمان جوانان با مشكلات زيادي روبه‌رو شد. بعد از حذف اين حوزه تربيت‌بدني، استان‌هايي مثل كردستان كه هيچ امكانات تفریحي و ورزشي‌اي نداشتند تمام فرصت‌ها براي ورزش در سازمان را از دست دادند و تنها تعدادي از استان‌ها كه ورزشگاه و سالن و استخري براي خود ساخته بودند به فعاليت‌هاي ورزشي ادامه دادند.»
جاي خالي حوزه تربيت‌بدني در استان كردستان براي جمعيت جوانان خالي است و حالا اين استان براي جذب اعضا و حفظ آنها در سازمان بايد تلاش خود را دو چندان كند. قنبري مي‌گويد: «حالا كه حوزه ورزش از بدنه سازمان جدا شده، ما فعاليت‌هاي خودمان را با كمك سازمان‌ها و نهادهاي ديگر به‌صورت تعاملي انجام مي‌دهيم. يعني از امكانات ورزشي و تفريحي نهادهايي مثل آموزش و پرورش و دانشگاه و... استفاده مي‌كنيم.»
كرايه زمين و سالن ورزشي براي برگزاري اردوهاي ورزشي و مسابقات استاني و... هزينه‌هايي هم روي دست استان‌هاي محرومي مثل كردستان گذاشته است. سال 94 المپياد ورزشي كشوري سازمان برگزار شد اما از سال‌هاي بعد اين مسابقات به‌صورت استاني برگزار شدند و باز هم كردستان به دليل نداشتن زيرساخت‌هاي ورزشي مناسب، با دردسر روبه‌رو بود.
قنبري مي‌گويد: «اکنون مسابقات ورزشي به‌صورت نقطه‌اي در سازمان برگزار مي‌شود و راه‌حل كلي براي پر كردن جاي خالي ورزش، ايجاد زيرساخت‌هاي لازم در اين زمينه در تمام استان‌ها است.
 اگر بخواهيم به دنبال راه‌حلي ريشه‌اي براي اين معضل باشيم بايد استان‌ها را به سالن‌ها و امكانات ورزشي مجهز كنيم. استان كردستان جوانان علاقه‌مند زيادي دارد كه با وجود همه محروميت‌ها نشان داده‌اند در عرصه‌هاي مختلفي از جمله ورزش، حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند. در حال حاضر 150 كانون دانش‌آموزي، 28 كانون دانشجويي، 20 كانون جوانان در 10 شهرستان در استان كردستان ساماندهي شده و اعضاي تازه نفس جوانان را به سمت فعاليت‌هاي هلال‌احمر جلب مي‌كند. همه اين‌ها در شرايطي است كه استان هيچ‌گونه امكانات تفريحي و ورزشي در اختيار ندارد تا به كمك آن به جذب نيرو بپردازد و انگيزه‌هاي آنها براي ماندن را تقويت كند.»

 


تعداد بازدید :  430