شماره ۱۵۹۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي
صفحه را ببند
آشنایی با نخستین حریف ایران در جام‌ملت‌ها
یمن؛ لشگر ناشناخته‌های بدون افتخار!

شهروند| تقابل با تیمی که بیش از 100 پله از ایران در رنکینگ فیفا عقب‌تر است، نمی‌تواند قرعه سختی برای شاگردان کی‌روش باشد. یمن در روزگاری که درگیر مسائل سیاسی و جنگ‌های داخلی است، نخستین حضور خود در جام‌ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند و البته راه طولانی را برای رسیدن به این اتفاق تاریخی طی کرده است. آنها از ‌سال 2015 کار خود را در مقدماتی جام‌ملت‌ها آغاز کردند و با شکست‌دادن تیم‌هایی همچون پاکستان، نپال و مالدیو پا به امارات گذاشتند و در نخستین دیدار خود هم باید در برابر تیم اول آسیا قرار بگیرند.
یمن در آخرین رده‌بندی فیفا دارای رنکینگ 135 و در آسیا بیست‌وششم است. این تیم در تاریخ خود به هیچ موفقیتی در سطح فوتبال آسیا دست پیدا نکرده و کارنامه‌اش خالی از افتخار است، البته یک‌بار در ‌سال 1976 یک تیم با نام یمن جنوبی در جام‌ملت‌ها حضور داشته که به موفقیتی هم دست پیدا نکرده اما این برای نخستین‌بار است که یمن با این نام در بزرگترین رویداد فوتبال آسیا حاضر می‌شود. شاید از شانس بد آنهاست که در نخستین مسابقه هم باید مقابل یکی از قدرت‌های برتر آسیا قرار بگیرند؛ دیداری که برخی از کارشناسان معتقدند یمنی‌ها به دنبال کمتر گل‌خوردن در آن هستند.
یان کوتسیان، مربی اهل اسلواکی هدایت یمن را در جام‌ملت‌های آسیا برعهده دارد و شاید تنها نقطه قوت این تیم به حساب بیاید. این مربی که حدود یک‌دهه قبل هدایت تیم‌ملی اسلواکی را برعهده داشته، فشار زیادی را روی تیمش احساس نمی‌کند، چون در نخستین تجربه کسی توقع نتیجه درخشانی را از یمن ندارد. در سال‌های اخیر یک‌بار یمن مقابل تیم‌ملی ایران قرار گرفته که این دیدار با شکست 2 بر یک آنها همراه بوده است.
از بازیکنان فعلی این تیم فقط چند لژیونر در قطر بازی می‌کنند که سرشناس‌ترین آنها علا الصاصی، مهاجم 31ساله باشگاه السیلیه قطر است که در نوک پیکان این تیم قرار دارد و در 60 بازی ملی 8 گل به ثمر رسانده است. محمد فواد، مدافع تیم الاهلی قطر هم دیگر بازیکن سرشناس یمن در جام‌ملت‌های آسیا خواهد بود.
آخرین اخبار از اردوی یمنی‌ها حاکی از این است که 2 بازیکن مصدوم آنها یعنی محمد عیاش(دروازه‌بان) و حسین الغازی (هافبک) تحت‌نظر کادرپزشکی تمرین‌های ویژه‌ای را جهت رسیدن به بازی با ایران انجام می‌دهند.
جالب است بدانید که قبل از جام‌ملت‌های آسیا، 2 دیدار تدارکاتی برای یمن برنامه‌ریزی شده بود. آنها درحالی‌ که با پیشنهاد ازبکستان برای بازی دوستانه مواجه شدند، از ترس افزایش تعداد مصدومان قید این مسابقه تدارکاتی را زدند! همچنین در آخرین بازی یمنی‌ها قبل از ورود به جام‌ملت‌های آسیا شاگردان یان کوتسیان مقابل سوریه ایستادند و با نتیجه یک بر صفر شکست خوردند.
سرمربی یمن درباره نخستین حضور این تیم در جام‌ملت‌های آسیا می‌گوید: «اگرچه ما در گروه سختی قرار گرفتیم و ایران و عراق در گروه هستند اما منتظر شگفتی از تیم ما باشید. اگر بپرسید تیم‌ملی یمن چه قدرتی دارد، فقط می‌توانم بگویم روحیه مبارزه و تیمی است. یمن 3‌سال جنگ خانگی را سپری کرده است و هیچ لیگ فوتبال داخلی در این کشور برگزار نمی‌شود.»

 


تعداد بازدید :  317