شماره ۱۵۹۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي
صفحه را ببند
ساتو، داور نام‌آشنا و خوش‌یمن برای ایران

شهروند| داور چهل‌ویک ساله ژاپنی که قضاوت نخستین بازی ایران در جام ملت‌های آسیا 2019 را بر عهده دارد، چهره‌ای آشنا برای بازیکنان ایرانی است. «ریوجی ساتو» در دوره قبلی جام ملت‌ها که در ‌سال 2015 بود نیز برای شاگردان کی‌روش قضاوت کرد. آن مسابقه با برتری یک بر صفر ایران برابر امارات همراه بود و درنهایت به صدرنشینی یوزها منجر شد تا با خاطره‌ای خوب به استقبال قضاوت دوباره این داور ژاپنی برویم.
البته ساتو باز هم برای تیم‌ملی ایران قضاوت داشته، ازجمله دیدار با کره‌جنوبی در چارچوب مرحله مقدماتی جام‌جهانی که باز هم با برتری شاگردان کی‌روش همراه بود. جدا از این داور مشهور ژاپنی بارها برای تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا سوت زده است.
ریوجی متولد ناگویای ژاپن است که از‌ سال 2009 به‌ عنوان داور بین‌المللی فیفا فعالیت خود را آغاز کرده و گزینه مناسبی برای نخستین دیدار ایران در جام ملت‌های آسیا است. این داور در سطوح مختلف بین‌المللی ازجمله لیگ قهرمانان آسیا، دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی و جام ملت‌ها را قضاوت کرده و سابقه سوت‌زدن در فینال لیگ قهرمانان را هم دارد.
این داور ژاپنی که تاکنون نزدیک به 100 قضاوت بین‌المللی در کارنامه دارد، در حدود 10‌درصد از قضاوت‌هایش در یک طرف از میدان یک تیم ایرانی را مشاهده کرده و تیم‌هایی ازجمله تراکتور‌سازی، پرسپولیس،‌ استقلال و ذوب آهن در لیگ قهرمانان آسیا از ‌سال 2012 تا 2018 با قضاوت این داور به میدان رفته‌اند.
در کل ریوجی ساتو هم کارنامه قابل قبولی در داوری آسیا دارد و هم برای تیم‌های ایرانی خوش‌یمن بوده است. باید دید عملکرد او در بازی ایران و یمن چگونه خواهد بود و آیا تصمیم سرنوشت‌سازی در طول مسابقه می‌گیرد یا خیر. قطعا داور ژاپنی هم برای ادامه کارش در این تورنمنت نیاز به یک نمره قابل قبول از این مسابقه دارد.


تعداد بازدید :  326