شماره ۱۵۹۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي
صفحه را ببند
ویدیو، ماهواره، فیس‌بوک، تلگرام...‏
این رشته سر دراز دارد!‏

امین فرج‌پور روزنامه‌نگار

در این روز و روزگاری که رسانه‌های اجتماعی تا بطن جامعه نفوذ کرده‌اند، من جزو معدود آدم‌هایی هستم که هنوز ‏روزنامه‌های چاپی می‌خوانم و اخبار را بیشتر از این راه متوجه می‌شوم. برای همین هم صحبت‌های معروف جناب استراتژیست ‏فضای مجازی درباره «بارداری از طریق دو گیگ اینترنت رایگان» را تازه دیروز شنیدم.
در این چند دهه اخیر دیده‌ایم که اگر دولتمردان تصمیمی بگیرند و بخواهند کاری انجام دهند، اگر‌هزار دلیل و برهان هم مبنی بر ‏اشتباه بودن آن تصمیم پیش‌رویشان قرار گیرد، از آن تصمیم برنمی‌گردند. مردم هم که قربانشان بروم جز شوخی با جدی‌ترین ‏کمبودها راه دیگری بلد نیستند. چنین می‌شود که ما در تصمیم‌گیری‌های اشتباه رکوردشکن می‌شویم و بعد هم که ‏می‌فهمیم اشتباه کرده‌ایم و از تصمیم‌مان برمی‌گردیم، باز هم درسی نمی‌گیریم و شروع می‌کنیم به تکرار همان اشتباه‌ها با سروشکلی ‏دیگر.
آنهایی که سن‌شان به دهه شصت و هفتاد می‌رسد، قطعا یادشان است که آن روزها جرم داشتن ویدیو کم از قاچاق مواد نداشت، گیرم ‏فقط در این مورد پای اعدام در بین نبود که در آن یکی   صادر می‌شد. بعدتر این ممنوعیت در مورد ماهواره تکرار شد. بعد ‏از آن ریشه تمام معضلات اجتماعی را در فیس‌بوک دانستند، اما دیدیم که فیس‌بوک هم فیلتر شد و از آمار فساد و جرم و جنایت کاسته ‏نشد. بعدتر ماجرای وایبر پیش آمد- که ظاهرا همین جناب استراتژیست آن زمان هم در مورد وایبر چیزکی گفته بودند-  و تلگرام. ‏حالا هم که نوبت بدبخت اینستاگرام رسیده که مقصر تمام فسادهای بادلیل و بی‌دلیل این مرزوبوم شود.‏
نمی‌دانم واقعا آنهایی که رسانه‌های اجتماعی را در فساد و فحشا و مسائل امنیتی و مواردی از این دست مقصر می‌دانند، به ‏حرف‌هاشان اعتقاد دارند یا این‌که در جهت اشتغال‌زایی برای خودشان به حرفه کشف مفاسد این رسانه‌ها مشغول شده‌اند. اما این را ‏می‌دانم که این ادعاها، دقیقا همان‌گونه که در مورد سینما هم وجود دارد، کاملا موهوم و غیرمنطقی هستند.
یک‌زمانی مد شده بود که شماری از استراتژیست‌ها در فیلم‌ها و کارتون‌هایی اروپایی و آمریکایی  بگردند و از آنها پیام‌های ضد ایرانی یا اهدافی در جهت به‌هم زدن بنیان‌ خانواده‌  استخراج کنند. آن زمان هم نوشتم که آقایان، دوستان، هیچ ‏فیلمسازی نمی‌آید با این هدف که زن و شوهرهای یک جامعه‌ای را ده‌ها‌هزار کیلومتر آن‌سوتر به فساد و خیانت وادار کند، فیلم ‏بسازد.  معمولا جامعه هدف هر فیلمی یا هر اثر هنری دیگری سازنده است و اصولا بازگشت سرمایه در آن محیط است که رخ ‏خواهد داد. بله، یک فیلم می‌تواند تاثیرات مخرب و منفی داشته باشد، اما این‌گونه نیست که آن را به‌خاطر این تاثیرات مخرب، ‏آن‌هم بر ایرانی‌ها ساخته باشند. آن فیلم‌ها اول در اروپا و آمریکا نمایش داده شده و بعد به ایران رسیده‌اند. حالا این جملات را درباره ‏رسانه‌های اجتماعی هم تکرار می‌کنم.
بله، می‌دانیم که فضای حاکم بر برخی از پیام‌رسان‌ها سالم نیست. بر منکرش لعنت. اما نکته در این است که این فضای ناسالم نه ‏به آن پیام‌رسان‌ها، بلکه به جامعه کاربران آن پیام‌رسان‌ها مربوط است. جامعه‌ای که اگر آن پیام‌رسان هم فیلتر شود، به‌جایی دیگر ‏کوچ می‌کنند. مگر در موارد قبلی این اتفاق نیفتاد؟


تعداد بازدید :  307