شماره ۱۵۹۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي
صفحه را ببند
واکنش دبیر انجمن ایرلاین‌ها به حکم قاضی به نفع مسافر
هیس! مسافران شکایت نکنند

شهروند| حکم قاضی به نفع مسافر پرواز استانبول-ارومیه واکنش دبیر انجمن ایرلاین‌های ایران را به دنبال داشت. مقصود اسعدی سامانی به مهر گفته است که انتشار این خبر درست نبوده و نگران است که شکایت مسافران از ایرلاین‌ها تبدیل به رویه شود! این موضوع در حالی رخ می‌دهد که پروازهای ایران از لحاظ میزان تأخیر و کنسلی رکوردهای قابل توجهی دارند و بر اساس آماری که سازمان هواپیمایی کشوری منتشر کرده است، چیزی حدود نیمی از پروازهایی که در فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود با تأخیر است.
حکم قاضی به نفع مسافر ارومیه
هفته گذشته یکی از رسانه‌ها از اعلام شکایت یک فرد حقیقی از یک شرکت هواپیمایی در پی ابطال پرواز استانبول‌ـارومیه خبر داده بود. در شکایت این فرد که استاد دانشگاه است، آمده بود که ابطال این پرواز علاوه بر ایجاد خسارت مادی، سبب واردآمدن خسارت معنوی نیز شده است؛ چرا که شاکی در زمانی که وارد فرودگاه استانبول شده و از ابطال پرواز مطلع شده، پول به اندازه کافی همراه نداشته و بنابراین مجبور شده است از یک ایرانی مبلغی را استقراض کند تا بتواند خود را به ارومیه برساند.
بنابر ادعای شاکی حقیقی، این اقدام شرکت هواپیمایی سبب شده است تا جایگاه اجتماعی وی به خطر بیفتد؛ در پی طرح این شکایت، دادگاه نیز علاوه بر صدور رأی به پرداخت هزینه بلیت پرواز استانبول‌ـ‌ارومیه، این شرکت هواپیمایی را محکوم به پرداخت پنج برابر هزینه بلیت این پرواز به منظور جبران «خسارت معنوی وارده بر شاکی» کرده است.
در حکم دادگاه علاوه بر پرداخت خسارت مادی و معنوی، ایرلاین به عذرخواهی از فرد زیاندیده به صورت رسمی و چاپ در جراید هم محکوم شده است.
این موضوع با واکنش دبیر انجمن ایرلاین‌ها مواجه شد و مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به مهر گفت: «نگرانی ما از این باب است که انتشار خبر محکوم‌شدن این شرکت هواپیمایی، سبب فتح بابی مبنی بر ادعای واردآمدن خسارت معنوی به افراد حقیقی شده و سایر مسافران هم از شرکت‌های هواپیمایی شکایت کنند. ممکن است هر مسافری بیاید بگوید با ابطال پرواز به من خسارت معنوی وارد شد و شرکت‌های هواپیمایی هم مجبور به پرداخت خسارات این‌چنینی شود.»  به گزارش مهر شکایت از ایرلاین‌ها مسبوق به سابقه است. اردیبهشت ماه ‌سال گذشته، قاضی محمدحسن اصولی صفار، بازپرس ویژه جرایم مستقر در فرودگاه بین‌المللی فرودگاه شهید‌هاشمی‌نژاد مشهد نیز در پی تأخیر ۱۴ ساعته پرواز ۲۵ فروردین زاگرس‌ایر نجف‌ـ‌مشهد و شکایت مسافران این پرواز و عدم پیاده‌شدن آنان از هواپیما، دستور داد تا زمانی که درخواست مسافران از سوی شرکت هواپیمایی مربوطه انجام شود، فرودگاه مشهد از ارایه خدمات فرودگاهی به زاگرس‌ایر خودداری کند.
حسن جعفری، سخنگوی فرودگاه شهید‌هاشمی‌نژاد مشهد گفته بود: «پس از صدور این دستور قضائی، مسافران و ایرلاین مربوطه با یکدیگر به تفاهم رسیده و مبلغی از شرکت هواپیمایی زاگرس دریافت کردند که این موضوع صورتجلسه شده و به اطلاع بازپرس جرایم فرودگاه مشهد رسیده است که در نتیجه حکم قضائی منع ارایه خدمات فرودگاهی به شرکت هواپیمایی لغو شد.»
آیین‌نامه حقوق مسافر چه می‌گوید؟
آیین‌نامه حقوق مسافر که در شورای عالی هواپیمایی به تصویب رسیده و از ابتدای اردیبهشت ‌سال ۱۳۹۴ اجرایی شد، در بندهایی که مربوط به ابطال پروازهای داخلی است، می‌گوید: اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد، در این‌صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت است و اگر ابطال پرواز از 6 روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارایه یک بلیت مشابه با ۳۰‌درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.  اگر ابطال از ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد، در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارایه یک فقره بلیت نیم‌بهای مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.
همچنین ارایه بلیت مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پروازی) در نخستین فرصت زمانی انجام می‌گیرد؛ همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه یا مابه‌التفاوت توسط مسافر یا خسارت توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت، اما این دستورالعمل ویژه پروازهای داخلی است و مشخص نیست این قانون در مورد لغو پرواز استانبول-‌ارومیه با توجه به این‌که پرواز را یک شرکت هواپیمایی ایرانی و به مسیر ایران انجام می‌داده، جاری است یا خیر.


تعداد بازدید :  389