شماره ۱۵۹۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي
صفحه را ببند
استقبال عمومی از ایده‌ای که برای حمایت از فک خزری مطرح شده است
پروژه نجات عروسکی

گونه‌های زیادی از حیات‌وحش ایران درحال از بین رفتن هستند، اما طی سال‌های گذشته بیش از همه اسم یوزپلنگ ایرانی به گوش مردم خورده است، حالا چند وقتی است که تلاش برای رساندن اسم فک خزری به گوش دیگران هم شروع شده است. حمایت از این حیوان را مرکزی به نام «حفاظت از فک خزری» را به عهده گرفته است، کار این مرکز اخیرا با ساخت و ارایه عروسک‌هایی در شمایل فک خزری بیشتر از گذشته دیده شده و این‌طور که مسئولان مرکز می‌گویند سفارش‌هایی هم از خارج کشور به دستشان رسیده است.
امیر صیادشیرازی، مدیر این مرکز درباره اهمیت حفاظت از فک خزری می‌گوید: «این گونه جانوری از چند جهت اهمیت دارد؛ یکی این‌که در ‌سال 2008 اسم آن وارد فهرست حیواناتی شد که در خطر انقراض قرار دارند و دوم این‌که وجود فک خزری برای اکوسیستم دریای خزر اهمیت زیادی دارد. این حیوان درواقع در رأس هرم تغذیه ایستاده و قوی‌ترین جانور دریای خزر محسوب می‌شود، بنابراین اگر فک خزری نابود شود، قطعا اکوسیستم دریای خزر آسیب بسیار زیادی خواهد دید.»
او درباره این‌که چه عواملی این حیوان را تهدید می‌کند، می‌گوید:   «مهمتر از همه انواع آلودگی‌ها، از آنجایی که دریاچه خزر محیطی بسته است، آلودگی‌ها امکان خروج از آن را ندارند، برای همین نه فقط فک خزری که سایر گونه‌های جانوری این منطقه هم در معرض تهدید جدی قرار دارند. دومین عامل تهدید‌کننده فک خزری هم شکار است. در کشورهای شمالی دریای خزر مانند روسیه و قزاقستان مجوز قانونی برای شکار این گونه صادر می‌شود و هر‌سال هزاران فک از این طریق کشته می‌شوند. ما از طریق فعالیت‌های بین‌المللی که داریم مدتی است مشغول رأیزنی برای حذف مجوز شکار آن هستیم.»
صیادشیرازی درباره فعالیت‌های بین‌المللی مرکز حفاظت از فک خزری بیشتر توضیح می‌دهد: «ما نخستین گروهی هستیم که در کشورهای پیرامون دریای خزر برای حفاظت از فک خزری وارد عمل شدیم، به همین دلیل در کشورهای پیرامون دریاچه از اعتبار خوبی برخورداریم و با سفرهای مداومی که به این کشورها داریم، گروه‌های مشابهی راه‌اندازی کرده‌ایم که همه در کشورهای خودشان بتوانند برای تصویب قوانین و جلب حمایت دولت‌ها تلاش کنند.»
او درباره ایده تولید عروسکی به شکل فک خزری هم می‌گوید:   «ما مدت‌هاست که به دنبال ایجاد اشتغال جایگزین برای خانواده ماهیگیران هستیم و یکی از شاخه‌هایی که در همین مسیر دنبال می‌کنیم، تقویت صنایع دستی است. ساخت عروسک‌های فک خزری به وسیله زنان خانواده‌های ماهیگیر ساحلی بخشی از همین پروژه است. با این کار، هم به آنها کمک مالی می‌شود و هم به مرکز از طرفی مهمترین رسالت ما که شناساندن اهمیت فک خزری و معرفی این گونه به مردم است، عملی می‌شود. تا الان استقبال خوبی از این عروسک‌ها شده و حتی از کشورهای دیگر هم سفارش ساخت داشته‌ایم. فعلا عرضه این عروسک‌ها به صورت اینترنتی و با پست انجام می‌شود، اما به‌زودی سروکله آنها در فروشگاه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها هم پیدا خواهد شد.»


تعداد بازدید :  367