شماره ۱۵۹۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي
صفحه را ببند
وزیر ارتباطات از حذف 35‌میلیون قبض کاغذی و ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی خبر داد
طومار علیه پیامک‌های نفرت‌انگیز

خیلی‌ها از ماجرای پیامک‌های تبلیغاتی ناراضی هستند و این نارضایتی‌ها تا جایی رسیده که حالا وزیر هم دست به توییت شده و نظرسنجی راه انداخته، چون پیش از این هم مسئولان تصمیماتی برای جلوگیری از ارسال این پیامک‌ها انجام داده بودند، اما این اقدامات منجر به حذف آنها نشد؛ اقداماتی از قبیل ایجاد سامانه برای شکایت کاربران، شناسایی شماره‌های مزاحم، مسدودکردن این شماره‌ها و... با این حال هیچ‌کدام راه به جایی نبرد تا این‌که پای گلایه کاربران به صفحه توییتر وزیر ارتباطات رسید.
پیامک‌های تبلیغاتی روی مغز ما!
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در صفحه‌ توییتر خود نوشت: «مردم از پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم متنفرند، این یک واقعیت است. ۷۰‌هزار سیم‌کارت متخلف را هم مسدود کردیم، ولی باز هم هستند. متاسفانه هم سرمنشأها و هم هزینه پیگیری قضائی زیاد است، اما بالاخره باید به سرانجام برسد.» چون با ایجاد یک نظرسنجی از کاربران توییتر خواسته بود نظرات خود را درباره‌ بهترین روش برای مقابله با این پیامک‌های تبلیغاتی اعلام کنند و طبق گزینه‌هایی که برای این نظرسنجی قرار داده بود، به ترتیب محدودیت تعداد پیام در روز، ایجاد امکان تبلیغ ارزان، بالا بردن قیمت پیامک‌ها و بالا بردن قیمت سیم‌کارت، بیشترین نظرات کاربران را کسب کرده بودند.
چرا مسدود کردن این شماره‌ها سخت است؟
محمدجواد آذری‌جهرمی پیش از این در گفت‌وگو با مهر درباره ارسال پیامک از طریق شماره‌های شخصی گفته و تاکید کرده بود:   «با توجه به این‌که پس از شناسایی سرشماره‌های تبلیغاتی، صاحبان کسب‌وکارها به تبلیغ آنها از طریق شماره‌های شخصی روی آورده‌اند، یکی از راه‌های جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته که حتی بدون شکایت افراد هم صورت‌ می‌گیرد، مسدود کردن شماره‌هایی است که تعداد زیادی پیامک ارسال می‌کنند. زمانی که افراد با این هدف سیم‌کارت می‌گیرند، رگولاتوری آنها را شناسایی می‌کند، اما از آنجا که گرفتن این سیم‌کارت‌ها در جهت تبلیغات برای افراد منفعت دارد، آنها مرتب این کار را ادامه می‌دهند.» حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم تاکید کرده بود: «این کسب‌وکارها، سیم‌کارت ارزان‌قیمت می‌گیرند و تبلیغات می‌کنند که ما نیز برخورد می‌کنیم و آنها را می‌بندیم، اما مطمئنا تا راهکار جایگزین تبلیغات برای آنها موجود نباشد، ادامه خواهند داد. ما به‌عنوان رگولاتوری قاعدتا نمی‌توانیم وارد محتوای این تبلیغات شویم، اما براساس فرآیندهایی که وجود دارد، سیم‌کارتی را که پیامک یک‌طرفه و بیش از حد می‌فرستد، شناسایی و مسدود می‌کنیم که تا حدود زیادی هم این تبلیغات کنترل شده است.» درواقع تمام این پیش‌زمینه باعث شد وزیر ارتباطات توییت اخیر را منتشر کند و در ادامه هم نوشت: «به زودی تصمیم نهایی را اخذ خواهیم کرد.»
حذف ۳۵‌میلیون قبض کاغذی
روز گذشته همزمان با این نظرسنجی وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با فارس از حذف قبوض کاغذی هم گفت. او جدول زمان‌بندی حذف قبوض کاغذی را که با دستور رئیس‌جمهوری تهیه شده، در فاز اول مخابرات، ۴۵ روزه اعلام و تاکید کرد در فاز بعد، قبوض آب و برق کاغذی تا اردیبهشت‌ سال آینده حذف خواهد شد. محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه بازدید خبرنگاران از کاربردهای فضایی در پژوهشگاه فضایی ایران گفت: «برای حذف قبوض کاغذی با دستگاه‌های مختلف وارد مذاکره شده‌ایم و برای این کار با وزارت نیرو، مخابرات، نفت و شهرداری همکاری خواهیم کرد.» او همچنین گفت: «برای افزایش کاربردهای دولت الکترونیک از ظرفیت‌های موجود مانند اپلیکیشن و پیامک استفاده خواهیم کرد.»


تعداد بازدید :  380