شماره ۱۵۹۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي
صفحه را ببند
زنبیل

فروش گوشت تنظیم بازاری به رستوران‌ها
مهر| قاچاق و خروج غیر قانونی دام باعث افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه‌های اخیر شده است. با این‌حال، انتظار می‌رفت با واردشدن گوشت‌ تنظیم بازاری، قیمت این کالا متعادل‌تر شود، اما این راهکار هم تاثیری روی بازار آشفته گوشت قرمز ندارد. خروج گوشت‌ تنظیم بازاری از چرخه توزیع و اختلالاتی برای رسیدن این گوشت به دست مصرف‌کنندگان در سایه کم‌توجهی دستگاه‌های نظارتی در این حوزه ایجاد شده است. گوشت تنظیم بازاری در فرآیند توزیع و پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی، به‌دلیل ضعف شبکه توزیع و فقدان نظارت، به کبابی‌ها و رستوران‌ها و سایر امکان فروخته می‌شود. در همین زمینه یک منبع آگاه اعلام کرده که گوشت تنظیم بازاری که وارد شده، باید به  قیمت حدود ۲۹‌هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شود، اما ایراداتی در چرخه توزیع این گوشت‌های وارداتی وجود دارد که گاهی موجب می‌شود این کالاها سر از جای دیگری دربیاورد و به‌صورت آزاد به فروش برسد.

مرغ ارزان شد
ایرنا| رضا سالمی، مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران گفت که قیمت مرغ گرم کیلویی یک‌هزار و 500 تا 2‌هزار تومان در پایتخت ارزان شد: «هفته گذشته قیمت مرغ گرم در میدان بهمن 12 تا 12‌هزار و 500 تومان بود که امشب این نرخ به 10‌هزار و 100 تومان رسید. همچنین در طرح توزیع گسترده، تخم مرغ شانه‌ای 13‌هزار و 800 تومان در میادین میوه و تره‌بار شهرداری عرضه می‌شود که با این عرضه گسترده قیمت تخم مرغ در تهران به تعادل رسید. قیمت تخم مرغ شانه‌ای در سوپرمارکت‌های شهر تهران کاهش داشته و حداکثر به حدود 16‌هزار تومان رسیده است.»

موضع استاندارد درباره پفک حیوانی
ایسنا| سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این‌که این نهاد فقط محصول نهایی را کنترل می‌کند، مسئولیت استفاده از خوراک دام در تولید «اسنک پف‌کرده» را متوجه وزارت جهاد کشاورزی دانست. یک مقام مسئول در این سازمان درباره این موضوع اعلام کرده که سازمان استاندارد در محدوده وظایف خود در سطح بازار به مسأله‌ای در این‌باره برنخورده که به لحاظ مواردی که استاندارد برای تولید محصول ضروری می‌داند، لازم به پیگیری باشد. طبق گفته این مقام مسئول در سازمان ملی استاندارد، این نهاد تنها محصول نهایی را کنترل می‌کند و ورود خوراک دام در قالب ذرت به کارخانه‌ها، در محدوده مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی است. همچنین این مقام مسئول در سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد که مسئولیت کنونی بررسی تخصصی محصولاتی که گفته شده در آنها از خوراک دام استفاده شده، بر عهده سازمان غذا و دارو است.


تعداد بازدید :  181