شماره ۱۵۹۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي
صفحه را ببند
پاسخ اینستاگرامی رئیس بانک مرکزی به پرسش‌های حذف صفر
صفرهای اسکناس چه زمانی پاک می‌شود؟

شهروند| چهار صفر از ریال حذف می‌شود و از این به بعد یک اسکناس‌ هزار تومانی، یک تومان و اسکناس 10‌هزار تومانی، 10تومان خوانده می‌شود. درواقع اسکناس‌های ایران مطابق با واقعیت زبان مردم کوچه و بازار تلفظ می‌شود. این موضوعی است که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در مجلس اعلام کرده است و حالا حذف صفرهای اضافه پول بازتاب‌های مختلفی بین چهره‌های سیاسی و اقتصادی داشته است و درحالی‌که برخی معتقدند دولت باید اقدامات اساسی‌تری برای افزایش ارزش پول انجام دهد، برخی دیگر این اقدام بانک مرکزی را اقدام مناسب و بجایی می‌دانند و معتقدند این مسأله می‌تواند سرآغاز اصلاحات جدی‌تر برای کاهش نرخ تورم باشد. در این میان کارشناسان پول معتقدند حذف صفرهای اضافه پول اتفاق خاصی نیست و تنها باعث می‌شود کاهش ارزش پول برای مردم بار روانی کمتری داشته باشد. آنها معتقدند دولت باید بعد از حذف صفرهای پول، کارهای اساسی‌تری برای کاهش نرخ تورم انجام دهد.
اما همتی فرآیند حذف صفرهای اضافه پول را بعد از مجلس با جزییات بیشتر در صفحه اینستاگرامی‌اش توضیح داده است. او در توضیح برنامه بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی اعلام کرد که این فرآیند دوسال طول می‌کشد و نیازمند تصویب دولت و مجلس است.
حذف چهار صفر از پول ملی که از چند روز قبل و همزمان با رونمایی از ایران‌چک‌های جدید به سوژه جدید جامعه و رسانه‌ها تبدیل شد، با سوالاتی از سوی موافقان و مخالفان این طرح همراه شده است.
عبدالناصر همتی دیروز در جمع فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی از ارسال لایحه حذف چهار صفر به دولت خبر داد و چند ساعت بعد با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «لایحه حذف چهارصفر پول ملی را به دولت ارایه کرده‌ام و با توجه به عرف چند 10 سال گذشته بین مردم پیشنهاد شده هر 10‌هزار ریال فعلی معادل یک تومان و هر تومان معادل یکصدریال جدید باشد. امیدوارم با تصویب دولت و تایید مجلس محترم اقدامات اجرایی آن را آغاز کنیم.»
همتی اما برای این‌که به ابهامات و سوالات پیرامون حذف چهارصفر از پول ملی پاسخ کاملی داده باشد،‌ بار دیگر با انتشار مطلب جدیدی در صفحه خود جزییات جدیدتری از این طرح را مطرح کرد.
رئیس کل بانک مرکزی درخصوص لایحه پیشنهادی حذف چهارصفر از پول ملی تاکید کرد: «لازمه اجرایی‌شدن این طرح تصویب دولت و تایید مجلس است که امیدوارم تحقق پیدا کند.»
او همچنین درباره فرآیند زمانی اجرای این طرح گفت: «یک فرآیند زمان‌بر به‌لحاظ حقوقی و فنی دارد و برمبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک دو‌سال طول می‌کشد.»
همتی البته تصریح کرده که «این اقدام در کنار سایر اقدامات اساسی بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و بکارگیری ابزارهای نوین سیاست‌های پولی و شیوه‌های جدید و کارآمد نظارت بر بانک‌ها خواهد بود و عملیاتی شدن آن عملا متأخر بر اصلاحات بانکی است.»
رئیس شورای پول و اعتبار درباره سازوکار ورود اسکناس‌های جدید به جامعه و حذف اسکناس‌های قدیمی نیز گفت: «بعد از قانونی‌شدن، پول‌های جدید به‌تدریج و با جایگزینی آنها با اسکناس‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی نخواهد بود.»
به‌ گفته همتی، اصلاح نرخ برابری پول ملی از طریق حذف صفرها وجهه پول ملی را در صحنه بین‌المللی ارتقا می‌بخشد و اقدامی است که در بسیاری از کشورها کنار سایر اقدامات، سرآغازی برای اصلاحات جدی اقتصادی است.


تعداد بازدید :  175