شماره ۱۵۹۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي
صفحه را ببند
فرودگاه امام (ره)؛ راهکاری برای جبران عقب ماندگی
دستاورد بزرگ

شهروند|  اردیبهشت 83 بود که به منظور بالابردن توان ترانزیتی ایران در انجام پرواز‌های بین‌المللی فرودگاه امام‌خمینی(ره)  بهره‌برداری شد. بر اساس سند چشم‌انداز توسعه، ایران باید به  کشور اول منطقه در حمل بار و کشور دوم در حمل مسافر  تبدیل می‌شد؛ اهدافی که  بدون داشتن یک فرودگاه در اشل فرودگاه‌های بین‌المللی دست‌یافتن به آن دور از تصور بود. تا پیش از بهره‌برداری از این فرودگاه بار اصلی سفرها در ایران روی دوش فرودگاه مهرآباد بود که فاصله زیادی با استانداردهای جهانی فرودگاه‌های بین‌المللی داشت؛ اما فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) از نظر هم‌سنجی ‌با فرودگاه‌های بزرگ نظیر خود، از تمامی شرایط لازم برای تبدیل‌شدن به یك شهر فرودگاهی برخوردار بود، ازجمله این شرایط می‌توان به نزدیكی به كلانشهر تهران به‌ عنوان یك مادرشهر با دسترسی به شبكه جاده‌های ترانزیتی كشور و ریلی (آزادراه‌های تهران ـ قم و تهران ـ ساوه، مترو تهران و شبكه راه‌آهن سراسری) و بهره‌مندی از طرح توسعه جامع مصوب و در اختیار داشتن مساحت 13‌هزار و 700 هکتاری اشاره کرد.
طبق مطالعاتی كه توسط مشاور adpi انجام شده است، چهار فاز توسعه برای احداث ترمینال‌های چهارگانه فرودگاه در نظر گرفته شده است؛ به نحوی كه در افق 1405 به میزان 90‌میلیون مسافر داخلی و بین‌المللی و 2‌میلیون تن بار در سال از طریق این فرودگاه جابه‌جا خواهد شد. سرانه فضاى در دسترس مسافران ورودی و خروجی فرودگاه امام(ره) در ساعت اوج براى هر مسافر ورودی ۱۸ متر و براى هر مسافر خروجی نزدیک به ۲۵ متر مربع است.
بر اساس هدف‌گذاری انجام‌شده قرار بود که  فرودگاه امام(ره) که  در صدر فرودگاه‌های پرترافیک منطقه قرار گیرد؛ اما آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد هنوز فاصله زیادی تا رسیدن این رویا وجود دارد. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، این فرودگاه بین‌المللی در‌ سال 2016 توانست 7.8‌میلیون مسافر  و 148‌هزار تن بار را جابه‌جا کند که به ترتیب نسبت به‌ سال قبل‌تر از  آن رشد 8 و 9‌درصدی را نشان می‌دهد.
اما این حجم از جابه‌جایی بار و مسافر  در این فرودگاه در حالی انجام شده که در ‌سال 2015 میلادی بیشترین تعداد مسافر از فرودگاه پکن با آمار 90‌میلیون نفر جابه‌جا شد و پس از آن فرودگاه‌های دوبی با جابه‌جایی 78‌میلیون نفر، فرانکفورت با جابه‌جایی 61‌میلیون نفر، آتاتورک ترکیه با جابه‌جایی 62‌میلیون نفر و اینچئون کره‌ جنوبی با جابه‌جایی 50‌میلیون نفر در رتبه‌های بعدی قرار داشتند؛ در حالی ‌که فرودگاه امام(ره) در آن‌ سال فقط 7.2‌میلیون مسافر جابه‌جا کرده بود.
فراموش نکنیم در سال‌های اخیر کشورهای آن سوی خلیج‌فارس و به‌ویژه امارات از توسعه فرودگاه‌های خود و تبدیل‌شدن به گذرگاه پروازهای بین‌المللی چه سود سرشاری را نصیب خود کرده‌اند. بی‌ربط نیست که «بِترَند گِرَبوُفسکی» (Betrand Grabowski) یکی از اعضای هیأت‌مدیره بانک DVB آلمان که به شکل عمده‌ای در زمینه تأمین فاینانس هواپیما فعال است، می‌گوید تهران می‌تواند استانبول دهه آینده باشد.


تعداد بازدید :  165