شماره ۱۵۹۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
فاجعه از تهران تا سيرجان!

ماجراي ضرب‌وشتم دختري 16ساله به دست يك جوان 20ساله، فيلمبرداري از ماجرا و انتشار مستقيم آن در شبكه‌هاي مجازي موجب حيرت و وارد شدن شوك به بينندگان آن شد. به نظر مي‌رسد اين ماجرا ارزش آن را دارد كه به خوبي واكاوي شود و كارشناسان گوناگون با همه اطرافیان اين اتفاق تأثرآور ازجمله جوان حمله‌كننده، فيلمبردار، دختر، خانواده‌هاي آنان، دوستان‌شان و... به گفت‌وگو بپردازند و صفحات آنان را در شبكه مجازي بررسي كنند، تا تحليلي دقيق از علت بروز اين رفتار ناهنجار ارايه شود. اجمالا در اينجا چند نكته را مي‌توان مورد توجه قرار داد، تا اگر امکانی برای بررسی بود، به این موارد نیز پاسخ داده شود.
1ـ مهمترين مسأله اين است كه اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي مرزهاي ارتباطي را از ميان برداشته‌اند. اين‌كه هر كس و در هر سني و از هر قشري مي‌تواند به راحتي با هر كس ديگري در هر نقطه از جهان مرتبط شود و تبديل به دوست يا دشمن يكديگر شوند، اتفاق بزرگ و جدیدی است. اين ظرفيت مهمي است كه پيش از آن مطلقا وجود نداشت. ارتباط با افراد ناشناخته و مجازي الزامات خاصي را مي‌طلبد كه متناسب با تجربه و معیارهای ارتباطی ما در فضاي واقعي نيست. اين‌كه يك دختر با چنان پيش‌زمينه‌اي با آن جوان مواجه مي‌شود كه گمان مي‌كند دوست او است، ولي يكباره با رفتار بسيار خشن و زشتي مواجه مي‌شود، نشان‌دهنده این تفاوت است. اتفاقي كه در فضاي واقعي كمتر احتمال دارد رخ‌دهد. اين واقعيت را بايد به جوانان و حتي افراد ميانسال و بزرگسال منتقل كرد كه درك بهتري از فضاي مجازي و ارتباطات آن پيدا كنند.
2ـ نكته دوم كه خيلي عجيب است، رفتن يك دختر 16ساله از تهران به سيرجان بدون پيش‌زمينه و نظارت خانوادگي است که در ذهن يك ايراني كمتر مي‌گنجد. نه فقط دختر، بلكه پسر هم چنين رفتاري كند، عجيب خواهد بود. اين مسأله ربطي به فضاي مجازي ندارد، واقعيتي است كه در بطن جامعه ديده شده است، هرچند محدود و معدود باشد. اين حد از فقدان نظارت خانواده بر رفتار جوانان، اتفاق قابل مطالعه‌اي است، بايد دانست كه ابعاد و حدود آن چقدر است؟
3ـ رفتار خشن آن جوان و انتشار فيلم ضرب‌وشتم در لايو اينستاگرام يك موضوع مهمتر است. به نظر مي‌رسد آن رفتار را براي نشان دادن فيلم انجام داده، ولي مسأله مهم اين است كه آيا او نمي‌دانسته كه اين كار جرم سنگيني است و به سرعت نيز دستگير خواهد شد؟ اگر نمي‌دانسته، بايد علت آن روشن شود. چگونه ممكن است كه يك فعال شبكه مجازي تا اين حد بي‌اطلاع از امكانات پليسي و نظارتي باشد؟ و اگر مي‌دانسته و دست به اين اقدام زشت زده است، نيز بسيار عجيب و نيازمند واكاوي و تحليل است، زيرا با هيچ عقل و عرفي تطابق ندارد كه كسي دست به چنين اقدامي بزند و در عين حال پیشاپیش پيه مجازات آن را به تن خود بمالد.
نكته مهمتر اين‌كه آيا او فكر كرده با ضرب‌وشتم اين دختر و نشان دادنش، كار ديگران‌پسندي مي‌كند؟ اگر بلي كه نشان‌دهنده اشكالات ريشه‌اي در نظام تربيتي و آموزشي ما است. در هر حال اين رويداد بيش از ظاهرش كه تأثرآور بود، نشان‌دهنده وجود مشكلات جدي در جامعه است كه بايد به دقت شناخته و تحليل شوند.


تعداد بازدید :  467