شماره ۱۵۹۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
گپی با مسئول امور پايگاه‌هاي امدادي كيش
پايگاهي كه روي انگشت داوطلبان مي‌چرخد

پايگاه امداد ساحلي جزيره كيش روي انگشت امدادگران داوطلب مي چرخد؛ غواصان و نجاتگران و امدادگراني كه گوشه اي از وقت خود را براي گذراندن شيفت در پايگاه امداد مي‌گذرانند و حوادث ساحلي و دريايي جزيره را از بيخ گوش «كيشوندان» رد مي كنند.
«هيروش شهبازي» مسئول امور پايگاه هاي امدادي كيش مي گويد: «جزيره كيش به دليل مراقبت هاي دایمي گشت هاي ساحلي و دريايي، ساحل امني دارد و كمتر حادثه اي در اينجا رخ مي دهد. شنا در ساحل جزيره ممنوع است و اغلب افراد از خطرات شنا در ساحل جزيره آگاه هستند.
علاوه بر شناي غير‌مجاز در ساحل جزيره، ما در امداد دريايي‌ تردد قايق ها را داريم كه هرازگاهي ممكن است دچار حادثه شوند. اينجا اغلب حوادث توسط مسافران و گردشگران رقم مي خورد.»
از حوادث غالبي مي گويد كه امدادگران پايگاه ساحلي را درگير خود مي كنند: «درست در اطراف پايگاه ساحلي، پيست دوچرخه‌سواري و موتورسواري جزيره واقع شده است. رعايت نكردن قوانين توسط مسافران جزيره،‌گاه باعث تصادف اين وسايل تفريحي با يكديگر مي‌شود. طبق آماري كه در سامانه ما ثبت شده، تصادفات موتورسيكلت ها و دوچرخه هاي تفريحي بيشترين حوادث را در جزيره كيش به خود اختصاص داده‌اند.»
پايگاه هاي امداد و نجات جاده اي و ساحلي جزيره كيش امكاناتي مثل جت اسكي، شناور، آمبولانس، و... را در اختيار دارند كه در صورت بروز هر حادثه اي در دريا و يا خشكي، امكان پوشش كامل آن را داشته باشند. شهبازي مي‌گويد: «تيم هاي امدادي جزيره را غواصان و نجات غريقان جزيره تشكيل مي دهند كه به‌صورت داوطلبانه با ما همكاري مي كنند.
روزهاي پاياني هفته، بازآموزي استفاده از تجهيزات امدادي را براي نيروهاي داوطلب داريم. ما اين شانس را داريم كه در پايگاه ساحلي كيش از حضور مربيان غواصي جزيره، ناجيان و ناخدا استفاده كنيم و براي همين اين افراد خودشان هر روز در حال تمرين و آماده‌باش كامل هستند. داشتن تخصص هاي لازم از جمله راندن قايق شناور و جت اسكي از اولويت هاي ما براي جذب اين افراد به‌عنوان عضو داوطلب در پايگاه هاي امداد و نجات دريايي جزيره است.»
حضور هر روزه گردشگران در جزيره كيش، باعث شده تا امداد و نجات جاده اي و ساحلي در آن از حساسيت بيشتري برخوردار باشند. براي همين يكي از فعاليت هاي هلال‌احمر در اين جزيره آموزش بوميان جزيره و آشنا كردن آنها با كمك هاي اوليه است تا در صورت بروز هر حادثه اي در دريا يا خشكي و ساحل، بتوانند قبل از رسيدن نيروهاي امداد، اقدامات اوليه را براي حفظ جان مصدومان و حادثه‌ديده ها انجام دهند. آموزش نحوه استفاده از حلقه و جليقه نجات هم از ديگر آموزش هاي اين پايگاه است.

 


تعداد بازدید :  168