شماره ۱۵۹۴ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
ثروتمند‌ترین خانواده سیلیکونی قربانی فناوری شدند
طلاق جف بزوس و مک‌کنزی پولدارترین زوج جهان

مدت کوتاهی پس از ازدواج جف بزوس و مک‌کنزی بزوس، خانم مک‌کنزی در حالی از نیویورک تا سیاتل رانندگی می‌کرد که جف در خودرو در حال تایپ یک طرح اقتصادی بود که بعدها باعث تاسیس سایت آمازون شد.
حالا 25 سال از آن روز می‌گذرد و مک‌کنزی باز می‌خواهد سوار خودرواش شود، اما ظاهرا این‌بار با این امکان که بتواند کنترل شوهرش را بر ارزشمندترین شرکت جهان کم کند.
به نظر می رسد علت طلاق ثروتمندترین زوج جهان چیزی نیست جز خیانت جف بزوس به همسرش و ارتباط او با  لورن وندی سانچز؛ بازیگر و مجری 49 ساله. مدیر یکی از بزرگ‌ترین غول های خرده فروشی آنلاین جهان که قربانی فناوری شده است. درواقع راز روابط او با یک چهره هنری به خاطر شبکه های اجتماعی و تماس های تکنولوژیک افشا شده و زندگی مشترکش نیز متلاشی شده است.
این زوج که پولدارترین زوج جهان به‌شمار می‌روند، روز چهارشنبه، در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در حال طلاق‌گرفتن هستند. این طلاق می‌تواند سهام جف بزوس را به حد قابل توجهی کاهش دهد و درها را برای همسر او باز کند تا یکی از بزرگترین سهامداران شود.
هنوز مشخص نیست که شرایط قرارداد طلاق جف بزوس و مک‌کنزی چیست، اما وکلا می‌گویند احتمالا جف بزوس راهی برای حفظ قدرت رأی‌گیری در آمازون پیدا خواهد کرد.
اگر این زن و شوهر تصمیم گرفته باشند که پرونده طلاق خود را در واشنگتن، یعنی جایی که زندگی می‌کنند و مقر آمازون در آن است، به جریان بیندازند، طبق قوانین دولتی، دارایی‌هایی که در طول 25 سال ازدواجشان انباشته شده است، متعلق به هر دو آنها است، مگر این‌که آنها یک متن توافق بنویسند و تا این لحظه مشخص نیست که آیا این زن و شوهر چنین توافقی را در دست دارند یا خیر.
با این‌حال، در مورد بزوس‌ها، که بر اساس شاخص بلومبرگ دارای ثروت  خالص 137 میلیارد دلاری هستند، احتمالا دادگاه این پول را به‌طور مساوی تقسیم می‌کند.
جف بزوس هنوز هم بزرگترین سهامدار آمازون است و مالکیت 16.3 درصد از سهام  شرکت را در اختیار دارد. افزون بر این، او شرکت فضایی بلو اوریجین را تاسیس کرد و واشنگتن‌پست را در دوران 25ساله فعالیت خود خرید.
اگر توافقی در میان نباشد، جف بزوس مجبور می‌شود نیمی از آن 16 درصد سهام را به همسرش بدهد و مک‌کنزی هم از این سهام بیشتر، می‌تواند برای ایجاد تغییراتی علیه همسر سابقش استفاده کند، اما برخی از متخصصان می‌گویند که سهم 8 درصدی به میزانی نیست که بتواند کنترل آمازون را به دست کسی بدهد.
دیوید استارکس، وکیل طلاق در سیاتل، در این‌باره می‌گوید که تقسیم عادلانه از دید قانون واشنگتن همیشه بدین معنی نیست که دارایی‌ها 50-50 تقسیم شود. به گفته استارکس، در موارد خاص، دادگاه تلاش می‌کند تا حتی دارایی‌ها را ‌طوری تقسیم کند که هر دو طرف در درازمدت تقریبا برابر با یکدیگر باشند؛ برای مثال اگر یکی از همسران دارای پتانسیل بیشتری برای کسب درآمد باشد، این فرد ممکن است دارایی‌های کمتری را دریافت کند، زیرا احتمال دارد که در طولانی‌مدت بتواند برای خود دارایی‌های بیشتری فراهم کند.
اکنون نگرانی جدی برای سهامداران این است که چگونه طلاق می‌تواند کنترل شرکت آمازون را از دست جف بزوس خارج کند. با این‌حال، برخی از سهامداران نیز نگران وضعیت ذهنی و روانی بزوس پس از طلاقند، اما یکی از کارشناسان سرشناس حوزه فناوری می‌گوید بزوس مردی نیست که به خاطر طلاقش افت کند.
دیوید لارکر، استاد دانشکده بازرگانی استنفورد می‌گوید: «برخی از مدیران اجرایی که از دارایی‌های شخصی برای تملک طلاق استفاده می‌کنند، در کسب‌وکار از ریسک‌پذیری برخوردار می‌شوند، اما در مورد جف بزوس، ریسک‌پذیری خاصی در بازی رخ نخواهد داد.»
پیتر والزر، وکیل آمریکایی سرشناس و مدیر آکادمی وکلا نیز اظهار داشت: «تنها چیزی که سهامداران باید نگرانش باشند، دادرسی طولانی است.»


تعداد بازدید :  524