شماره ۱۵۹۴ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
راز هم قسم شدن در گروه Badboy
گفت‌وگوی «شهروند» با مسئول اتحادیه دانش‌آموزی سیرجان و روایتی تازه از ماجرای شکنجه اینستاگرامی

شهروند| ماجرای آزار و کتک زدن دختر 16 ساله سیرجانی یک هفته‌ای می‌شود که به پرونده‌ای جنجالی تبدیل شده است. پرونده‌ای که هنوز هم زوایای پنهان زیادی دارد و خیلی از معماها حل نشده است. دختر نوجوان در کلیپی که از سوی پسر سیرجانی منتشر شده، بشدت کتک می‌خورد و التماس‌هایش برای نجات هیچ فایده‌ای ندارد. امیر پسر جوانی است که او را بی‌رحمانه کتک می‌زند. چیزی که در این پرونده مشخص شد، ماجرای اختلاف این دختر و پسر جوان است. ناسزاگویی دختر سیرجانی به دختر مورد علاقه امیر، عامل و انگیزه این کتک‌کاری وحشتناک بود. اما معما این‌جا بود که دختر نوجوان بلافاصله بعد از دستگیرشدن عامل این شکنجه، به دادسرا رفت و شکایت خود را تمام و کمال پس گرفت، حتی در فضای مجازی هم این کتک‌کاری را حق امیر دانست. امیر و این دختر با هم در یک گروه تلگرامی به نام badboy هم گروهی بودند و سال‌ها بود که همدیگر را می‌شناختند. حالا این‌که چرا این دختر با وجود شکنجه باز هم شکایت خود را پس گرفت، جای سوال دارد. سعید شهابی، مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سیرجان که از سال‌ها پیش امیر و دوستانش را می‌شناسد، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» جزییات تازه‌ای از ماجرای این پرونده جنجالی را فاش کرد و از قانون حمایت در گروه badboy گفت:   
امیر و دوستانش را از چه زمانی می‌شناسید؟
من مسئول شبکه دانش‌آموزی در سیرجان بودم، امیر را نخستین‌بار در اعتکاف دانش‌آموزی دیدم؛ پسری بااستعداد، باهوش و ورزشکار. از همان زمان تا الان او را می‌شناسم و با او در ارتباط بودم. معمولا با من ارتباط خوبی داشت و من هم سعی می‌کردم اگر جایی خطایی کرد یا راهش را اشتباه رفت، به او کمک کنم. معمولا دانش‌آموزان خیلی به من اعتماد دارند، به همین دلیل حرف‌های خصوصی و درددل‌های زیادی را از آنها می‌شنوم. با امیر در اعتکاف و دیگر هم‌گروهی‌های او در مدرسه آشنا شدم و بسیاری از آنها را از نزدیک می‌بینم، برخی از آنها هم با من ارتباط دارند.
دختر سیرجانی را هم می‌شناختید؟
نه زیاد، ولی به گفته خودشان این دختر چندین ‌سال است از اعضای گروهشان بوده است. او اصالتا سیرجانی بود و چند وقتی می‌شد که به تهران رفته بود.
ماجرای گروه badboys را می‌دانید؟
بله، این گروه از همان زمان دانش‌آموزی امیر و دوستانش راه‌اندازی شد. ابتدا چند پسر دبیرستانی بودند که با هم بیرون می‌رفتند. آنها تصمیم گرفتند برای این گروه نام بگذارند که در نتیجه نامش را گذاشتند پسرهای بد. بعد از آن کم‌کم این گروه معروف و تعدادش بیشتر شد، تا این‌که دخترها را هم در این گروه اضافه کردند و همگی با هم یک اکیپ شدند که همه جا با هم می‌رفتند؛ مسافرت‌های دسته‌جمعی و مهمونی‌های مختلف. این دختر هم در این گروه بود که با امیر و دوستانش آشنا شد.
هنوز هم این گروه وجود دارد؟
گروهشان یک سالی می‌شود که از هم پاشیده است، البته افراد آن الان به چند گروه تقسیم ‌شده‌اند و هر گروه برای خودش برنامه‌هایی دارد.
امیر دانشجو بود؟
بله، ترم 4 یا 5 دانشگاه صنعتی سیرجان بود. اتفاقا بچه بااستعدادی است و در بسیاری از مسائل موفق. در صحبت‌هایی که با هم داشتیم، از پیشرفت‌هایش در زمینه‌های مختلف برایم می‌گفت.
ورزش هم می‌کرد؟
جزو تیم اسکیت بود و حرفه‌ای آن را دنبال می‌کرد، همچنین رزمی‌کار بود.
شما که این بچه‌ها را می‌شناختید، به نظرتان چرا دختر نوجوان از این پسر شکایت نکرد؟
من فکر می‌کنم به خاطر قوانین گروهشان است. آنها خیلی‌ سال است که با هم رفاقت دارند. وقتی عضو گروه شدند، گویا با هم پیمان‌هایی بسته بودند که هیچگاه خیانت نکنند که البته زیاد به آن هم عمل نمی‌شد. شاید به همین علت است که این دختر شکایت نکرد و حتی از امیر دفاع کرد، چون اگر شکایت می‌کرد، از سوی دیگر اعضای این گروه طرد می‌شد و دوستانش را از دست می‌داد.
شما در جریان اختلاف امیر و این دختر بودید؟
تاحدودی. استارت آن چند وقت پیش زده شد که دختر نوجوان به دوست امیر فحاشی کرد. من پیج این دختر را نداشتم، ولی در استوری‌های امیر می‌دیدم که مرتب این دختر را تهدید می‌کرد و می‌گفت بالاخره یک روز به سیرجان می‌آید و از خجالتش درمی‌آید. نمی‌دانم این دختر چرا به دوست امیر فحاشی می‌کرد، دلیل این دشمنی را متوجه نشدم. چند وقتی است سعی دارم به امیر و اعضای گروهشان کمک کنم، چون جوان هستند و جویای نام. اتفاقا در صحبت‌های اخیری که با هم داشتیم، او هم از این کار استقبال می‌کرد و در پیام‌هایی که ردوبدل می‌کردیم، صحبت از کنار گذاشتن خیلی از کارها بود و می‌گفت به فکر آینده و زندگی‌اش است. او به من می‌گفت خیلی از کارهای اشتباهش را کنار گذاشته و دیگر به دنبال کل‌کل و دعوا نیست. من هم از تغییرکردن او لذت می‌بردم. وقتی این کلیپ را دیدم، بشدت شوکه شدم و باور نمی‌کردم این امیر است که دارد چنین کاری  را انجام می‌دهد.
به نظر شما علت اصلی مشکلات این جوان و امثال این جوانان چیست؟
عوامل زیادی در به انحراف کشیدن جوانان موثر است، اما اگر بخواهم مختصر بگویم، به نظر بنده سه محیط در تربیت جوانان بشدت اثرگذار است؛ محیط خانواده، آموزشی و رفاقت که مهمترینش محیط رفاقت است و منشأ آن ضعف در محیط خانواده و جامعه است. ‌درصد قابل توجهی از اعضای این گروه به علت عدم‌اهمیت خانواده وارد این اکیپ شده بودند، برای مثال همین دختر که به دلیل فوت پدر و کم‌توجهی به آن وارد اکیپ شده است.


تعداد بازدید :  516