شماره ۱۵۹۵ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
در شب حراج تهران حسین پاکدل ۳۴‌میلیارد تومان چکش زد
میلیاردرها رکورد شکستند

پیش از آغاز: این گزارش اختصاصی نیست. برداشتی است از اخبار منتشرشده در چند خبرگزاری معدود که حراج دهم تهران را پوشش دادند؛ آن ‌هم به یک دلیل ساده: به این دلیل که خبرنگار ما در آن‌جا حضور نداشت، یعنی دعوت نشده بود. آن‌ هم درحالی‌که تیتر یک روزنامه شهروند در ‌سال و سالیان گذشته همواره درباره حراج تهران بوده و هر آن کسی که اندک آشنایی با ژورنالیسم داشته باشد، می‌داند که این کار چه معنایی دارد و البته چه اهمیتی برای مراسمی فرهنگی از این جنس که در هیاهوی همیشگی اخبار ناخوشایند، تیتر اول روزنامه شود.
به‌هرحال، برخلاف سیاق همیشگی این صفحه مبنی بر انتشار اخبار و گزارش‌های اختصاصی؛ تنها و تنها به‌سبب اهمیت فرهنگی رخدادی چون حراج تهران، گزارش این مراسم را به‌نقل از خبرگزاری‌ها می‌خوانیم.

خبرگزاری‌ها نوشتند که در شب حراج تهران که در مجموع فروشی بیش از ۳۴‌میلیارد تومان داشت، اثری از منیر فرمانفرماییان به‌قیمت ۴‌میلیارد تومان چکش خورد. هشت اثر هنری دیگر هم بیش از یک‌میلیارد تومان فروختند تا یکی از موفق‌ترین حراج‌های سال‌های اخیر را شاهد باشیم.
در دهمین دوره حراج تهران که جمعه‌شب، ۲۱ دی  با عرضه ۱۱۳ اثر هنری از ۱۰۵ هنرمند در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، مجموع فروش آثار هنری ازجمله نقاشی، مجسمه، عکس و نقاشیخط که توسط حسین پاکدل چکش زده شد، به ۳۴‌میلیارد و ۴۰۳‌میلیون تومان رسید؛ تا در قیاس با فروش ۳۱‌میلیارد و ۳۷۸‌میلیون تومانی نهمین دوره حراج در تیرماه، امسال رشدی ۱۰‌درصدی تجربه شود.
در حراج دهم همچنین ۹ اثر با قیمتی بیش از یک‌میلیارد تومان فروخته شد؛ تا در این بین منیر فرمانفرماییان و فرهاد مشیری با دو اثر و بهمن محصص، کامران یوسف‌زاده، حسین زنده‌رودی، کورش شیشه‌گران و ژازه تباتبایی هر کدام با یک اثر هنرمندان میلیاردی حراج
لقب بگیرند.
گران‌ترین اثر فروخته‌شده در دهمین حراج تهران، اثری بدون عنوان متعلق به منیر فرمانفرماییان بود که به‌قیمت ۴‌میلیارد تومان چکش خورد. اثر میلیاردی بعدی باز هم از منیر فرمانفرماییان بود که این یکی به مبلغ ۲‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون تومان فروخته شد. فروش ۳میلیارد و ۵۵۰‌میلیون تومانی اثری به نام «پی+روز+جی» از حسین زنده‌رودی اتفاق مهم دیگری بود که در دهمین حراج رقم خورد. از دیگر آثاری که با قیمت‌های میلیاردی به فروش رسید، می‌توان به فروش ۲‌میلیارد و ۶۵۰‌میلیون تومانی مجسمه‌ای از بهمن محصص؛ قیمت یک‌‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومانی تابلوی «یا ابوالفضل» فرهاد مشیری؛ قیمت یک‌میلیارد و ۱۹۰‌میلیون تومانی تابلویی از کورش شیشه‌گران؛ قیمت یک‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تومانی تابلوی «فارسی سیاه روی سفید» اثر دیگری از فرهاد مشیری؛  قیمت یک‌میلیارد تومانی تابلوی «خودنگاره از کودکی» اثر کامران یوسف‌زاده و فروش یک میلیاردی مجسمه‌ای ساخته ژازه تباتبایی اشاره کرد.
در دهمین دوره حراج تهران آثاری از پرویز کلانتری، عباس کیارستمی، ‌هانیبال الخاص، ناصر اویسی، پری‌یوش گنجی، شهرام کریمی، کتایون مقدم، ایرج اسکندری، پروانه اعتمادی، علیرضا اسکندری، عذرا عقیقی بخشایشی، نصرالله افجه‌ای، فرشته یمینی‌شریف و هشتادواندی هنرمند دیگر چکش خورد.


تعداد بازدید :  219