شماره ۱۵۹۵ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
به سيگار بگوييد نه!
جوانان هلال‌احمری برای كاهش آسيب هاي اجتماعي در استان‌هاي مرزي و روستاهاي حاشيه‌اي آستین بالا زده‌اند

2 سالي است كه سازمان جوانان دست به كار شده تا در روستاها و شهرهاي مرزي و حاشيه اي، طرح هاي كاهش آسيب هاي اجتماعي را پياده كند. قدم هاي اول با آموزش مهارت هايي مثل نه گفتن، آشنايي با مضرات سيگار و... برداشته شد. بيش از 92 هزار نفر در اين طرح، آموزش هاي حضوري، نيمه حضوري و غير‌حضوري مختلفي ديده‌اند تا بتوانند خود و اطرافيانشان را براي كاهش آسيب هاي اجتماعي آماده كنند. تعدادي از اين افراد به شهرها و روستاهايي قدم گذاشتند كه جاي آموزش پيشگيري از اعتياد در آن خالي بود. كارآفريني و توسعه كسب و كارهاي كوچك روستايي هم طرح ديگري است كه در راستاي مقابله با آسيب هاي اجتماعي در سازمان جوانان پيگيري مي شود و تيم هاي كوچك محلي در استان هايي مثل كرمان و همدان و تهران به كمك اين طرح توانسته اند ايده هاي خود در زمينه كسب و كار را توسعه بدهند.

گام اول؛ آموزش

سال 95 براي سازمان جوانان، با آغاز طرح هايي همراه بود كه دست به دست دادند تا به جنگ اعتياد در شهرها و روستاهاي حاشيه اي بروند. اولين چراغ اين طرح ها با برگزاري كلاس هاي آموزشي و كارگاه هاي مهارتي روشن شد. «كبري محمدي» مشاور رئيس سازمان جوانان در امور آموزشي و پژوهشي و نماينده جمعيت در كميته هاي ستاد مبارزه با موادمخدر مي گويد: «افزايش نشاط اجتماعي و پيشگيري از اعتياد، هدفي بود كه ما در طرحي به نام طرح پيمان دنبال مي كرديم. هزار نفر از اعضاي سازمان در كل كشور در اين طرح آموزش مستقيم ديدند. كارگاه هاي آموزشي مختلفي با موضوع مضرات اعتياد، باورهاي غلط درباره اعتياد، كارگاه هاي جرات‌ورزي و مهارت نه گفتن و... هم برگزار شد تا شركت‌كنندگان در اين طرح با زواياي مختلفي كه اعتياد دارد آشنا شوند. در اين زمينه با حضور اعضاي سازمان فيلم هاي آموزشي در زمينه پيشگيري از اعتياد تهيه كرديم. هر فرد آموزش ديده بايد هفت نفر را به ديدن اين فيلم هاي آموزشي و شركت در جلسات كارگاهي تشويق مي كرد. اين افراد هم هر كدام بايد آموزش ها را به حداقل 6 نفر ديگر منتقل مي كردند.» اين آموزش ها در 8 استان به‌صورت آزمایشی آغاز شد و تهران، كرمان، كرمانشاه، سيستان و بلوچستان، اصفهان، آذربايجان شرقي، خراسان رضوي و بوشهر استان هاي منتخب براي اين طرح بودند. به گفته محمدي، معيار انتخاب اين استان ها، بالا بودن میزان ابتلا به اعتياد و آسيب هاي اجتماعي و همچنين حاشيه‌نشيني در آنها بود. افراد آموزش ديده با حضور در روستاها و شهرها و مناطق حاشيه نشين، مشاوره هايي در اين زمينه به افراد بومي مي دهند و با ورود به‌لايه هاي زندگي اين افراد، آموزش ها و مهارت هاي لازم را به آنها منتقل مي كنند.

از ايده تا عمل

«محمدمهدي موميوند» يكي از كارآفريناني است كه به تازگي استارت‌آپ خود را راه‌اندازي كرده است. او كه 22 سال از عمر 34 ساله خود را در هلال‌احمر گذرانده مي گويد: «از چند سال قبل ايده اي در سر داشتم كه در اجرايي كردن آن مردد بودم. جلسات بومينو به من كمك كرد تا اين ايده را پرورش دهم و با مفهوم كارآفريني بهتر آشنا شوم. شركت در نمايشگاه هاي مرتبط با ايده و برطرف كردن نقطه ضعف هاي كار، كمك كرد تا ايده بيشتر جان بگيرد و براي ما جدي تر شود.» او تمام آگهي هاي اشتغال را در شبكه اجتماعي خود درج مي كند و افراد جوياي كار مي توانند از طريق اين كانال، شغل مورد علاقه و مناسب خود را پيدا كنند. موميوند مي گويد: «تعدادي از اين آگهي ها براي استفاده عموم آزاد است و هر فرد علاقه‌مندي مي تواند آنها را ببيند. براي مشاهده تعدادي از اين آگهي ها هم افراد مي توانند هزينه كمي پرداخت كنند و از اين طريق درآمد گروه تأمين مي شود.» گروه 5 نفره اي كه اين كسب و كار را در همدان راه انداخته، دورنمايي براي اين استارت آپ در ذهن دارد: «هدف اين است كه اشتغال و درآمدزايي كنيم؛ هم براي كساني كه به دنبال كار هستند و هم براي كساني كه با گسترش اين ايده كسب و كار، بتوانند در همين استارت آپ مشغول به كار شوند. سايت هاي موفق زيادي در اين زمينه داريم مثل ديجي كالا كه خودشان توانسته اند به كسب و كار بزرگي تبديل شوند. آنچه ما در ذهنمان داريم اين است كه روزي مثل اين استارت آپ ها بتوانيم رشد كنيم.» اين گروه ايده كسب و كار خود را رسماً از ارديبهشت ماه امسال آغاز كرده است و تاكنون تعداد زيادي از جويندگان مشاغل را به شغل مناسب و دلخواهشان وصل كرده است. موميوند مي گويد: «تا كنون 23 نفر از كساني كه در كانال اين پروژه به دنبال شغل بوده‌اند، توانسته اند صاحب شغل شوند. به دليل ويژگي هايي كه فضاي مجازي دارد و توان ارتباط گسترده، نه تنها در همدان، بلكه در ساير استان ها هم افرادي جوياي كار بودند و از طرف ديگر آگهي هايي از ساير شهرها و استان ها داشتيم. 11 نفر از كساني كه به شغل مورد علاقه خود رسيده‌اند اهل تويسركان هستند و بقيه اين افراد از شهرهاي ديگر. اين افراد توانسته اند در مشاغلي مثل آتش‌نشاني، پليس فتا و... به شغل مورد نظر خود برسند.» مرحله نهايي طرح ملي پيمان، با آموزش افراد برتر به‌عنوان مربي و حضور آنها در مدارس كليد مي خورد تا دانش‌آموزان بتوانند با نحوه شكل دادن به ايده ها و رشد و پرورش آن به‌صورت اصولي و درست آشنا شوند.

كسب و كاربا «بومینو»

حالا كه پاي كاهش آسيب هاي اجتماعي و طرح هاي پيشگيري از اعتياد در ميان است، سازمان جوانان طرح هايي در حوزه اشتغال در انداخته تا پاي يكي از مهمترين عوامل شيوع اعتياد يعني بيكاري را از استان هاي حاشيه اي دور كند. طرح ملي «بومينو» يكي از اين طرح ها است كه در آن، آموزش و مشاوره در زمينه كارآفريني در شهرها ارایه مي شود. طرح كارآفريني با رويكرد توسعه كسب و كارهاي خرد در مناطق حاشيه‌نشين و روستاها هم ايده ديگري اتس كه همچنان در روستاها پيگيري مي شود. محمدي مي گويد: «هدف از اين طرح ها اين است كه در هر شهر و روستايي ظرفيت هاي محلي براي كسب و كار شناسايي شود و اشتغال صنعتي در آن محل دوباره رونق بگيرد. يكي از موفق ترين خروجي هاي اين طرح، كارآفريني در استان كرمان است كه كسب و‌كاري در حوزه شال‌بافي در آن احيا شده است. سال گذشته در هر يك از 32 استان به 50 نفر آموزش كسب و كارهاي خرد و استارتاپ ارایه شده است. دفاتر تسهيل گري سازمان امور اجتماعي در هر استان به تيم‌هاي آموزش ديده كمك مي‌كنند تا پروژه‌هاي خود را تعريف كنند و آن را به مرحله اجرا برسانند.»
«رامين اسدبيگي» عضو جمعيت استان همدان است كه در طرح بومينو مشاركت دارد. او مي گويد: «در طرح بومينو فردي به‌عنوان تسهيل گر حضور داشت و در ابتدا براي داوطلبان دوره آموزشي مقدماتي را برگزار كرد. در اين دوره ها بچه ها ياد گرفتند كه چگونه مي توانند ايده هاي خود را عملي و از آنها كسب و كار كوچكي ايجاد كنند. بعد از آموزش، نوبت مطرح كردن ايده بود و طي كردن مراحل لازم. مثلاً اينكه هر تيم بايد براي ايده خود به دنبال اعتبارسنجي مي رفت تا ببيند آيا ايده اي كه قصد انجامش را دارد از بازار خوبي برخوردار است يا نه. ايده با راهنمايي هاي تسهيلگر صيقل مي خورد و اگر ايرادي در كار بود، برطرف مي شد. بچه ها در زمينه كسب و كارهاي كوچك و استارتاپ ها، رشد زيادي داشتند و اطلاعات خوبي از اين دوره ها دريافت كردند. بيش از 80‌درصد شركت‌كنندگان در اين دوره ها در همدان بعد از پايان آموزش ها ديگر علاقه‌مند به داشتن مشاغلي مثل كارمندي نبودند و مي خواستند به دنبال ايده هاي فكري خودشان و تحقق روياهايشان بروند.»


تعداد بازدید :  174