شماره ۱۵۹۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
شلیک به «مغز اصلاحات»

سعید اصغرزاده| یک ضارب تندرو به سمت «مغز اصلاحات» (تعبیری که برای سعید حجاریان به کار می‌بردند) نشانه رفت. حجاریان دوهفته پس از پیروزی دولت اصلاحات از ضعف جامعه مدنی گفته بود.  او خواستار سازماندهی هرچه گسترده مردم در نهادهای مدنی بود تا بتوان رفتار سیاسی آنان را قابل پیش‌بینی کرد. حجاریان در ‌سال 1377 هم از همین منظر شوراهای اسلامی شهر و روستا را سنگ زیربنای جمهوریت خواند و درحالی که خود مشاور رئیس‌جمهوری بود، نایب‌رئیس شورای شهر تهران شد، از دولت خواست بر فراز نهادهای جامعه مدنی شکل بگیرد و بر انبوهی از این نهادها بنا شود تا قدرت و ماندگاری یابد، اما در مقابل همان شورا و نهاد مدنی ترور شد. (شورای شهر اول تهران هم بعدها به‌عنوان بدترین شورای سیاست‌زده که منحل شد، از گردونه خارج شد.)
سعید عسگر فردی است که سعید حجاریان، عضو سابق شورای شهر تهران را در ۲۲ اسفند ۱۳۷۸ با اسلحه ماکاروف و از ناحیه صورت ترور کرد. این ترور اگرچه سروصدای زیادی به پا کرد ولی از ساختار مبتدیانه‌ای بهره می‌برد که این باعث شد تا چند روز پس از این ترور ضاربان و طراحان میانی آن به دام بیفتند.
حجاریان از ‌سال ۱۳۷۷ دست به انتشار روزنامه صبح امروز زد که در جریانات سیاسی آن روز نقش اطلاع‌رسانی عمده‌ای را برعهده گرفت. شاید واقعیت این بود که ترور او بعد از افشاگری‌هایی درباره قتل‌های زنجیره‌ای در این روزنامه صورت گرفت. در آن زمان دو روزنامه خرداد و صبح امروز بیشترین تحلیل‌ها و اخبار مربوط به ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای را منتشر کردند و درحالی‌ که ابعاد گسترده این قتل‌ها نمایان می‌شد، آن را به پرونده‌ای ملی تبدیل کردند. انتشار پیاپی اخبار و سلسله مقالات در این میان بسیار اثرگذار بود. برگزاری دادگاه قتل‌ها پس از توقیف گسترده مطبوعات ازجمله روزنامه صبح امروز در بهار ۱۳۷۹ و در شرایطی که دو روزنامه‌نگار پیگیر قتل‌ها هر دو در زندان بودند، انجام شد.
سعید حجاریان پس از ترور ضارب خود را بخشید. جالب این‌که انتقامی در راه نبود. جناح مقابل ادعا می‌کرد این کار خودزنی اصلاح‌طلبان بوده و اصلاح‌طلبان انگشت اتهام به‌سوی طرف مقابل گرفتند، اما قصه آن‌جا جالب‌تر شد که بعدها سعید عسگر در یکی از مصاحبه‌های تلویزیونی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، به همراه سعید حجاریان و بازجویش، دیده می‌شدند. ضارب و مضروب و بازجو هر سه در یک قاب قرار گرفته بودند و پشت به احمدی‌نژاد کرده بودند، اما احمدی‌نژاد برای بار دوم رئیس‌جمهوری شد. سعید عسگر راهی زندان شد. سعید حجاریان به راه و روش خود بازگشت و...


تعداد بازدید :  208