شماره ۱۵۹۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
تازه‌ترین سیاست ارزی بانک مرکزی برای کنترل نرخ‌ها
قیمت دلار سه‌بار در روز اعلام می‌شود

شهروند|  بانک مرکزی سه‌بار در روز قیمت ارز را اعلام می‌کند؛ این تازه‌ترین سیاست دلاری بانک مرکزی است که به گفته کارشناسان می‌تواند قیمت ارز را شفاف و از کنترل دلالان خارج کند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که در هفته‌های گذشته بانک مرکزی توانسته بود با سیاست‌های پولی خود نرخ دلار را در بازار کنترل کند و آن را ثابت نگه دارد؛ اما در یکی دو روز اخیر  قیمت‌ها در بازار ارز دوباره صعودی شده بود که طبق اذعان فعالان بازار عوامل روانی از مهمترین دلایل این تغییر مسیر قیمتی بوده است. افزایش نرخ دلار حتی منجر به این شد که رئیس‌کل بانک مرکزی به این اتفاق واکنش نشان دهد و اطلاعیه صادر کند؛ در اطلاعیه بانک مرکزی به ثبات نسبی بازار ارز در ماه‌های اخیر اشاره شده و این‌که بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی برای خنثی‌سازی تأثیر جنگ روانی در بازار ارز دارد که با اجرایی‌شدن این سیاست‌ها باز هم نرخ ارز روند نزولی خود را طی خواهد کرد.
تازه‌ترین سیاست دلاری بانک مرکزی
روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که از این پس به صورت روزانه و در سه ساعت مختلف از شبانه‌روز نرخ دلار در صرافی‌های مجاز را اعلام می‌کند. این سیاست جدید از روز گذشته اعمال شد و بانک مرکزی از ساعت 10 صبح به اعلام نرخ‌های فروش دلار پرداخت. بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ دلار در بازار آزاد ساعت 10 صبح دیروز 11‌هزار و 600 تومان بود، ساعت 12 نرخ فروش دلار به 11‌هزار و 800 تومان رسید و آخرین‌باری که نرخ دلار اعلام شد، ساعت 15 بود که بر اساس آن‌چه در کانال رسمی بانک مرکزی منتشر شد، نرخ فروش دلار 11‌هزار و پانصد تومان بود.
بازار ارز شفاف‌تر می‌شود
میثم رادپور، کارشناس حوزه ارز، درباره سیاست بانک مرکزی مبنی بر اعلام روزانه نرخ دلار در بازار به «شهروند» می‌گوید:  «تصمیم بانک مرکزی برای این‌که سه‌بار در روز به انتشار نرخ دلار بپردازد، تصمیمی است که می‌تواند شفافیت قیمت دلار را در بازار بالاتر ببرد. شاید این سیاست تأثیر چندانی روی نرخ دلار نداشته باشد اما در صورتی که معاملات واقعا براساس همین نرخ‌های انجام‌شده صورت بگیرد، می‌توان امیدوار بود که بازار ثبات و آرامش داشته باشد. البته تأکید می‌کنم که سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر اعلام سه‌باره نرخ دلار در طی روز در صورتی می‌تواند تأثیر مثبت روی بازار داشته باشد که واقعا معاملات با همین نرخ انجام بگیرد.»او ادامه می‌دهد: «به اعتقاد من الان هم بانک مرکزی برای فروکش‌کردن هیجان‌های یکی دو روز اخیر چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است اما این موضوع هم اهمیت دارد که نرخ اعلام‌شده واقعا به نرخ بازار نزدیک باشد و معاملات براساس آن انجام بگیرد؛ نه این‌که حتی صرافی‌های مجاز هم با قیمت‌های اعلام‌شده از طرف بانک مرکزی اقدام به خرید و فروش دلار نکنند. تا همین چند وقت پیش بانک مرکزی نرخ دلار را چند‌هزار تومان ارزان‌تراز آن‌چه در بازار خریدوفروش می‌شد، اعلام می‌کرد اما هیچ صرافی با آن قیمت معامله‌ای انجام نمی‌داد. اگر در شرایط فعلی بانک مرکزی نرخ دلار را نزدیک به نرخ بازار اعلام کند، مردم می‌توانند اعتماد بیشتری به صرافی‌های مجاز داشته باشند و منبع‌شان برای آگاهی از قیمت دلار خود بانک مرکزی می‌شود؛ نه کانال‌هایی در تلگرام که هویت‌شان مشخص نیست و گاهی حتی قیمت‌های پرت هم اعلام می‌کنند.»
رادپور با بیان این‌که تصمیم بانک مرکزی می‌تواند به کاهش هیجان‌های بازار ارز کمک کند، ادامه می‌دهد: «این‌که بانک مرکزی تصمیم بگیرد نرخ دلار را با شفافیت اعلام کند، اقدام خوبی است در صورتی که صرافی‌ها هم با همان قیمت‌های اعلام‌شده معاملات را انجام دهند؛ در غیر این‌صورت اگر نرخ‌های اعلام‌شده فقط نمایشی باشد، بازار بیشتر تحریک و دست دلال‌ها برای تخلف باز‌تر می‌شود. به همین دلیل انتظار می‌رود که نرخ‌های اعلام‌شده از طرف بانک مرکزی واقعی باشد و دلار با همین قیمت‌هایی که قرار است سه‌بار در روز اعلام شود، خرید و فروش شود.»

دیدگاه‌های دیگران

ه
ه |
مخالف 0 - 0 موافق
آشفته بازاریست اقتصاد ایران !!!

تعداد بازدید :  261