شماره ۱۵۹۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
پاك‌سازي ورزش

محيط‌هاي ورزشي به علل گوناگوني مستعد هستند كه در آنها رفتارهاي خلاف مقررات به وجود آيد، براي نمونه بحث صغر سن در ورزشكاران تيم‌هاي نوجوانان و جوانان همواره مطرح بوده است، گو اين‌كه در سال‌هاي اخير كمتر ديده مي‌شود. يا بحث سندسازي به منظور گرفتن معافيت و پايان خدمت سربازي نيز جدي است و چند‌ سال پيش به مشكلي مهم تبديل شد، هرچند در نهايت معلوم نشد كه مشكل كجا بوده، چه كساني تقلب كرده‌اند و چرا دادگاهي و مجازات نشدند و اين علامت دادن بدي براي تكرار تقلب است. همچنين مبادلات پولي غيرشفاف و سوءاستفاده‌هاي مربوط به آن نيز مهم است. همه اينها مطابق قانون جرم است، ولي متاسفانه برخي ملاحظات و بي‌توجهي‌ها وجود دارد كه منجر به رسيدگي نهايي و مجازات مجرمان نمي‌شود و اين ضعف در رسيدگي، يكي از علل مهم عدم‌پاك‌سازي ورزش از تخلف است.
 يكي از رفتارهاي خلاف در ورزش قهرمانی كه نه فقط در ايران بلکه در كشورهاي ديگر هم هست، مسأله دوپينگ است؛ موضوعي كه در روسيه موجب آبروريزي كل ورزش اين كشور شد. در ايران نيز يكي از وزنه‌برداران جوان و خوش‌آتیه، به علت دوپینگ عملا براي سال‌هاي طولاني از گردونه خارج و تيم وزنه‌برداري نيز دچار مشكلات جدي شد.
دوپينگ در شرايط كنوني يك تخلف ورزشي محسوب مي‌شود، مثل تخلفات راهنمايي‌ورانندگي. مثبت‌بودن دوپینگ فقط موجب جريمه و منع حضور در مسابقه مي‌شود. تجربه نشان داده است كه اين نحوه برخورد با دوپينگ مانع از تکرار آن نمي‌شود، ضمن آن‌كه این حد از برخورد ضعیف، اخلاقي و منصفانه هم نيست. هنگامي كه يك راننده خودروي خود را در محل ممنوع پارك مي‌كند، طبعا نمي‌توان او را دادگاهي و مجازات كرد، زيرا اين تخلف محدودي است، ولي هنگامي كه راننده‌اي در حالت مستي رانندگي كند، جرم است و زندان دارد، زيرا جان ديگران را به خطر
انداخته است.
طبيعي است كه حضور در مسابقات جهاني و اعلام مثبت‌بودن آزمايش دوپينگ نه فقط موجب بي‌آبروشدن ورزشكار مي‌شود، بلكه از آن مهمتر و هزاران بار مهمتر، موجب وارد شدن خسارت به آبروي ملي و نيز نااميد كردن بخشی از مردم مي‌شود، به‌طور قطع بايد چنين اقدامي را جرم محسوب كرد.
دولت چين اعلام كرده كه درصدد است تا دوپينگ را به‌عنوان جرم اعلام کند و مرتكب آن مجازات و زندانی شود. پيش از اين برخي كشورها مثل آلمان دوپينگ را جرم اعلام كردند و مجازات زندان براي آن در نظر گرفتند، پس از آن هيچ‌گاه موردي از دوپينگ در آلمان ديده نشده است. در ايالات متحده نيز طرحي را براي اعلام دوپينگ به‌عنوان جرم مطرح كرده‌اند. بنابراين پيشنهاد مي‌شود پیش از مواجه‌شدن با مواردی از دوپینگ، در ايران نيز دوپينگ را جرم و مستوجب مجازات زندان و محروميت جدي از ورزش اعلام كنيم. البته با اين ملاحظه كه رسيدگي به اين اتهام و ساير اتهامات ورزشكاران مشمول ملاحظات ويژه نشود.

 


تعداد بازدید :  278