شماره ۱۵۹۷ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
روحانی در جمع مردم گنبدکاوس:
از توطئه‌ها هراسی نداریم

شهروند| حسن روحانی دیروز میهمان مردم استان گلستان بود؛ رئیس‌جمهوری در آغاز سخنان خود نقبی به صنعت فضایی کشور زد و از پرتاب دو ماهواره داخلی به فضا در روزهای آینده خبر داد؛ ماهواره‌ای که توسط برخی دانشجویان و محققان دانشگاه امیرکبیر ساخته شده است. رئیس دولت دوازدهم در ادامه به تکثر مذهبی و همزیستی مسالمت‌آمیز مردم این استان فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی و مذهبی اشاره کرد. روحانی ایستادگی در مقابل آمریکا و متحدان منطقه‌ای آنها را ضرورت امروز مردم و مسئولان کشور دانست و نوید پیروزی ایران و شکست دشمنان را با تکیه بر استراتژی صبر و استقامت گوشزد کرد. رئیس‌جمهوری با پیش‌کشیدن مسأله «تحریم» به ایجاد ارتباط بانکی با سایر کشورها تأکید کرد و ارتباط با برخی کشورهای آسیایی که اقتصادی شکوفا و توسعه‌یافته دارند را ازجمله راه‌های برون‌رفت از مشکلات فعلی کشور ارزیابی کردند. تخصیص اعتبارات و تعیین ردیف بودجه‌ای حول محور اشتغال که نسبت به‌ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، ازجمله مسائلی بود که روحانی در جمع مردم این استان به آن اشاره کرد. در ادامه اهم اظهارات رئیس‌جمهوری را می‌خوانید.
پرتاب نخستین ماهواره عملیاتی به فضا
حسن روحانی با اشاره به این‌که در روزهای آتی دو ماهواره به فضا پرتاب خواهیم کرد، اظهار کرد:‌ «ماهواره پیام به‌زودی توسط ماهواره‌بر ساخت داخل به فضا پرتاب خواهد شد و در 600 کیلومتری زمین قرار می‌گیرد. هم ماهواره و هم ماهواره‌بر توسط جوانان و دانشگاهیان کشورمان به‌ویژه دانشگاه امیرکبیر ساخته شده است.» وی ادامه داد: «این ماهواره روزی 6 بار از بالای سر ما می‌گذرد. پیام با دوربین‌هایش اطلاعاتی درباره‌ آب‌وهوا، کشاورزی، آب سرزمینی و جنگل‌ها برای ما ارسال می‌کند. این ماهواره تحقیقاتی نبوده بلکه نخستین ماهواره عملیاتی ماست.»
زیست مسالمت‌آمیز در سایه تکثر مذهبی
روحانی در ادامه به مسأله تنوع مذهبی در این استان اشاره کرد و گفت: «اهمیت این استان بر تنوع اقلیمی، مناطق دیدنی، مردمانی خوب، همزیستی مسالمت‌آمیز و اخوت و برادری است. شیعه و سنی در کنار هم هستند. دست بزرگان این دیار را به خاطر وحدتی که ایجاد کردند، می‌بوسیم.»
ایستادگی در برابر توطئه‌ها
رئیس‌جمهوری به طرح توطئه‌های آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور اشاره کرد و گفت: «ما از توطئه‌ها هراسی نداریم، مشکلات پیش روی ما باقی نمی‌ماند. نه آمریکا و صهیونیست و نه برخی اذناب آنها قادر نیستند این ملت بزرگ و رهبری شجاع ملت را به زانو درآوردند. ما با همه‌ توان و قدرت در برابر دشمنان ایستاده‌ایم.» روحانی خطاب به آمریکا گفت: «شما می‌خواهید مردم ما را از غذا و دارو تحریم کنید؟ ما با تمام دوستانمان و اکثر همسایگانمان بهترین روابط را داریم. اگر با یکی دو همسایه هم مشکلی داریم، این آمادگی را داریم که مشکلات را حل کنیم. صهیونیست‌ها می‌خواهند ما را از پا دربیاورند، ولی موفق نخواهند شد.»
تعیین اعتبارات برای اشتغالزایی
رئیس قوه مجریه با اشاره به ردیف بودجه تعیین‌شده برای مسأله اشتغال گفت: «در تبصره 14 بودجه بر ادامه کمک به اقشار محروم تأکید کرده‌ایم و برای رفع فقر مطلق 7‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌ایم و در تبصره 18 هم مواردی برای تحول در اشتغال در نظر گرفته شده. در پاییز امسال هم نسبت به پاییز پارسال 600‌هزار شغل درست شده، اما همچنان بر آمار بیکاری افزوده می‌شود؛ این یعنی بیشتر نیروی کاری که وارد بازار کار می‌شود، جذب می‌شود و بخشی هم به جمعیت بیکاران اضافه می‌شود.»
ایستادگی در برابر تحریم
روحانی با اشاره به بانک و صنعت نفت به‌عنوان دو بازوی اقتصادی ـ صنعتی کشور که توسط آمریکا با تحریم مواجه شده، گفت:   «کشتیرانی، بانک و نفت توسط آمریکا تحریم شده است اما ما در برابر تحریم می‌ایستیم. ایجاد ارتباط بانکی با سایر کشورها آسان نیست ولی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.» وی با اشاره به این‌که همه این تلاش‌ها انجام می‌شود تا رنج مردم کمتر شود، خاطرنشان کرد: «امروز فقط روز امتحان دولت نیست، روز امتحان همه است و همه باید کنار هم قرار بگیریم. نمی‌شود همه کنار بنشینند و بگویند دولت تمام اقدامات را انجام دهد. دولت نوکر و نماینده مردم است ولی اشتغال با همکاری دولت و ملت ایجاد می‌شود. در این امتحان الهی همه باید کنار هم باشیم و پیوندهای مستحکمی بین ما برقرار شود. در این شرایط ملت پیروز می‌شود.»


تعداد بازدید :  210