شماره ۱۵۹۷ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
دونالد ترامپ اردوغان را از حمله به کردها بر حذر داشت
اقتصاد ترکیه را نابود می‌کنیم

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به ترکیه هشدار داده است که اگر در زمان خروج نیروهای آمریکایی، این کشور به نیروهای کُرد حمله کند، با فروپاشی اقتصادی مواجه خواهد شد. او همچنین از کردها خواسته که ترکیه را «تحریک» نکنند.
ترامپ در توییتی نوشت: «اقتصاد ترکیه را نابود خواهیم کرد، اگر آنها به کردها حمله کنند.» او درحالی‌که از ایجاد «منطقه امن» 20مایلی سخن گفته، اضافه کرده است: «از سوی دیگر نمی‌خواهیم که کردها ترکیه را تحریک کنند.»
ترامپ جزییاتی در مورد این منطقه امن ارایه نداده است یا این‌که چه کسی قرار است هزینه ایجاد این منطقه امن را بپردازد یا این منطقه در کجا قرار دارد. او همچنین گفته که خروج نیروهای آمریکا از سوریه تاکنون خیلی هم دیر شده است، اما آمریکا همچنان با «تعداد اندکی از نیروهای داعش که در سرزمینشان باقی مانده‌اند، مقابله و به آنها از چند جهت حمله خواهد کرد، تا دوباره پایگاهی در این منطقه ایجاد نکنند.»
ترامپ نوشته است: «روسیه، ایران و سوریه بیش از همه از سیاست آمریکا برای نابودی داعش در سوریه سود برده‌اند. البته ما هم از این موضوع سود برده‌ایم، اما اکنون زمان آن رسیده که نیروهایمان را به خانه بازگردانیم. این جنگ‌های بی‌پایان را تمام کنید!»
این پیام‌ها، واکنشی از سوی ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در پی داشت. آقای کالین در توییتر، خطاب به ترامپ نوشت: «آقای دونالد ترامپ، این یک اشتباه مرگبار است که کردهای سوریه را با پ.ک.ک که از سوی آمریکا هم در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد و پ.ی.د و ی.پ.گ هم شاخه‌های آنها در سوریه هستند، یکی فرض کنید.» او همچنین گفته است: «تروریست‌ها نمی‌توانند شرکا و هم‌پیمانان شما باشند. ترکیه از آمریکا انتظار دارد به همکاری استراتژیک ما احترام بگذارد و تحت‌تاثیر تبلیغات تروریست‌ها قرار  نگیرد.»
توییتر ترامپ در روز یکشنبه، اطلاعات قطره‌چکانی‌ای را پس از بیانیه ماه دسامبر مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی منتشر کرد.
مایک پمپئو، دیپلمات ارشد دولت ترامپ در سفرهای منطقه‌ای خود به منظور دلگرمی دادن به کردهایی که شرکای واشینگتن در جنگ با داعش به حساب می‌آیند، حضور دارد. این کردها نگران آن هستند که با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، ترکیه به آنها حمله کند. ترکیه از این بابت خشمگین شده است که ترامپ پیشتر گفته بود، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه مشروط به ایمن‌بودن جنگجویان کرد مورد حمایت آمریکاست که از سوی ترکیه به‌عنوان تروریست قلمداد می‌شوند.
ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش در سوریه بر روی زمین توسط نیروهای دموکراتیک کرد سوری، موسوم به اس.دی.اف رهبری می‌شد.
آنکارا پشت‌پرده این ائتلاف را، یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) می‌بیند و آنها را گروهی تروریستی و وابسته به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که دهه‌ها علیه ترکیه جنگیده است، می‌داند.
روز یکشنبه، همزمان با آماده‌شدن نیروهای مورد حمایت آمریکا برای حمله به نواحی شرقی سوریه که هنوز تحت کنترل داعش است، بیش از 600 نفر از مردم از آن منطقه خارج شدند.
رامی عبدالرحمان یکی از اعضای دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، گفته ده‌ها جنگجو در میان این افراد حضور داشتند که به منطقه تحت کنترل ائتلاف اعراب-کردها رفته‌اند. عبدالرحمان گفته 16هزار نفر که 760 نفر از آنها داعشی بودند، از ابتدای ماه دسامبر به این مناطق فرار کرده‌اند، اگرچه این نخستین‌باری است که اس.دی.اف و ائتلاف آنها اتوبوس‌هایی را برای مردم فراهم کرده و پیشنهاد معامله بین طرف‌های متخاصم را داده است.
سازمان ملل روز جمعه گفته بود در 6 ماه گذشته که جنگجویان  از پایگاه‌های خود دفاع کرده‌اند، 25‌هزار نفر از مناطق خشونت فرار کرده‌اند. تخمین زده می‌شود حدود 2هزار نفر همچنان در این مناطق و در اطراف شهر ‌«هاجین»
 گیر افتاده‌اند.
ائتلاف به رهبری آمریکا روز شنبه بیش از 20 موشک را به سمت اهداف جنگجویان پرتاب کرده است. همچنین گفته می‌شود 300نفر از نیروهای اس.دی.اف در اطراف روستای سوسا، خود را برای نبرد نهایی آماده می‌کنند.


تعداد بازدید :  285