شماره ۱۵۹۹ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با حميدرضا جبارپور ٣٢ساله که پیج TINTIN_COMICS را با 13K فالوئر می‌چرخاند
«تن‌تن» زندگی من است
خواندن و نوشتن را مدیون تن‌تن‌ام بخش قابل‌توجهی از مخاطبان صفحه، غیر فارسی‌زبان‌اند ما از تن‌تن یاد گرفتیم که محکم باشیم و زندگی بهتری برای خودمان بسازیم روزی ٢ساعت برای صفحه وقت می‌گذارم تبلیغات به هيچ عنوان در اين پيج انجام نمي شود

ریما محمدزاده| شاید برای آنها که طرفداران پروپاقرص تن‌تن‌اند و صفحه این کاراکتر را در اینستاگرام دنبال می‌کنند، جالب باشد که بدانند ادمین این پیج، حميدرضا جبارپور، ٣٢ ساله، كارمند شركت نفت سپاهان است. او از ‌سال 94، TINTIN_COMICS را راه انداخته و صفحه‌اش به یک منبع معتبر در اینستاگرام تبدیل شده؛ به‌طوری که بسیاری از دنبال‌کنندگانش متعلق به کشورهای دیگری غیر از ایران‌اند. پیج حمیدرضا که از تن‌تن‌بازهای دو آتشه است، 13هزار فالوئر دارد. او روزی 2 ساعت برای صفحه‌اش وقت می‌گذارد، اما تمام لحظات زندگی‌اش با تن‌تن است: حمیدرضا با تن‌تن بیدار می‌شود، با تن‌تن سرِ کار می‌رود، با تن‌تن چای می‌نوشد و با تن‌تن به خانه می‌آید. برای همین هم هست که همیشه توی کیفش تن‌تن پیدا می‌شود و هر کدام از کتاب‌ها را صدها بار خوانده. همه سعی و تلاش حمیدرضا زنده نگه‌داشتن یاد تن‌تن و کاراکترهای آن است.

 چی شد که صفحه TINTIN_COMICS رو راه انداختی؟
بعد از اين‌كه با اينستاگرام آشنا شدم و دنبال پيج‌هاي مورد علاقه‌ام رفتم، ديدم هيچ پيج تخصصي در مورد تن‌تن وجود نداره و به فكر افتادم اين پيج رو راه بندازم و داخلش تصاوير و خلاصه‌هاي تن‌تن رو بذارم. از ‌سال ١٣٩٤ استارت اين كارو زدم.
 علاقه به تن‌تن از کجا اومد؟
علاقه من مثل همه دوستان ايراني و خارجي كه توی پيج هستن، از مدت‌ها قبل شروع شده و تا الان هم ادامه داره. من با اين كتاب‌ها مثلا «تن‌تن در آمريكا» یا «تن‌تن در كنگو» فهميدم دنياي خيلي بزرگي وجود داره كه اصلا ازش خبری نداشتم.
 این «دنیای بزرگ»ی که تن‌تن به تصویر می‌کشه، چه ویژگی‌هایی داره؟
دنیایی که به آدم یاد میده محکم باشی و زندگی بهتری بسازی.
 چقدر برای صفحه وقت می‌گذاری؟
روزی 2 ساعت.
 چه بازخوردهایی گرفتی؟
هر هفته پيام‌های جالبي از كساني كه علاقه زيادي به تن‌تن چه در ايران چه در خارج دارن به دستم ميرسه.
 محتوای پیام‌ها؟
بيشترش عکس بچه‌هاي طرفداران تن‌تنه كه دارن تن‌تن ميخونن؛ يا مثلا عکس و فیلم‌هایی که توش تيشرت تن‌تن پوشیدن يا دارن رفتاراي شخصيت‌هاي تن‌تن رو انجام میدن.
 کاربرانی از دیگر کشورها هم برای رفرنس‌دادن به تن‌تن در اینستاگرام صفحه تو رو تگ می‌کنن. این اعتماد چطور به‌دست اومد؟
خب، این پیج طرفداران خارجي قابل توجهی داره. دليل محبوب‌بودن صفحه، همدل‌بودن پيج با طرفدارانه، چون 90درصد فعاليت TINTIN_COMICS در مورد تصاوير و متن‌هاي كتاب‌هاي تن‌تنه. همین مسأله اين پيج رو براي همه جذاب كرده. در ضمن، به هيچ‌عنوان تبلیغات در اين پيج انجام نمي‌شه.
 خارجی‌ها وقتی متوجه می‌شن که پیج رو یه ایرانی مدیریت می‌کنه، چه واکنشی دارن؟
من با پیج تن‌تن تی‌وی در تماسم. اونها از فعالیت من خوشحالن و تشکر می‌کنن. ما فقط دنبال جلب رضایت طرفداران تن‌تن بودیم، نه چیز دیگه‌ای. مدام سعی کردیم شخصیت‌ها رو براشون زنده نگه داریم.
 تن‌تن توی ایران چقدر طرفدار داره؟
تن‌تن در ايران طرفداران زيادي داره؛ چون اين كتاب‌ها جزو اولين كتاب‌هاي كميك در ايرانه. معمولا طرفداران اين كتاب‌ها سن بالاي ٣٥، 40 دارن. تن‌تن در ایران جزو محبوب‌ترین شخصیت‌هاست.
 وقتی از یه تن‌تن‌بازِ حرفه‌ای حرف می‌زنیم، از چه کسی حرف می‌زنیم؟
تن‌تن‌باز حرفه‌ای فرديه كه همه زندگيش با تن‌تن گره خورده. روزي نيست كه من يه جلد كتاب تن‌تن نخونم؛ جايي نيست كه برم و توي كيفم كتاب تن‌تن نباشه. کلا توی خونه و اتاقم عکسا و اکشن فیگورهای تن‌تنه. فكر كنم هر جلد كتاب تن‌تن رو بالاي ١٠٠٠ بار خوندم و تمامي تصاويرش توی ذهنم هست.
 کدوم تصویر برات پُررنگ‌تره؟
وقتی در «گنج‌های راکهام» کاپیتان‌ هادوک شیرجه میزنه برای پیداکردن گنج، اما چیزهای دیگه‌ای پیدا می‌کنه.
 حمیدرضا! به نظرت چرا تن‌تن بعد از گذشت این ‌همه ‌سال هنوز جذابیت داره و با نسل‌های بعد از خودش هم ارتباط برقرار می‌کنه؟
دليل جذاب‌بودن اين كتاب، نقاشي‌ها، ديالوگ‌ها و شخصيت‌هاي بسيار جذاب اونه كه فكر نكنم هيچ كتابي بتونه جاشو بگيره.
 جذاب‌ترین سِری؟
همه کتاب‌ها برام جذابن. هر کدوم از طرفدارا به یه عنوان علاقه دارن. من کتاب «اسب شاخدار» رو انتخاب می‌کنم که اوج نقاشی و دیالوگ‌های زیبای هرژه‌ است.
 جذاب‌ترین کاراکتر؟
سوال سختیه. به نظرم کاپیتان‌ هادوک جذاب‌ترین کاراکتر این کتابه.
 چرا؟
اون شخصیتی جذاب، پرانرژی، مهربان و البته عصبانی داره. اوج شخصیت ‌هادوک زمانی مشخص میشه که در کتاب «معبد خورشید» زمانی که پروفسور تورنسل رو میدزدن با این‌که ‌هادوک همیشه باهاش کل‌کل می‌کرد، اما خیلی ناراحت میشه و حتی شب‌ها خوابش نمی‌بره تا زمانی که پروفسور تورنسل رو نجات دادن.
 تن‌تن در یک جمله؟
زندگی؛ زندگی و کودکی من و تمام آدم‌هایی که توی این پیج هستن در تن‌تن خلاصه شده.
 یه‌کم خیال‌پردازی کنیم: اگه تن‌تن همین الان جلوت ظاهر می‌شد، اولین ‌جمله‌ات بهش چی بود؟
بهش می‌گم مرسی که در زمان کودکی ما بودی؛ مرسی که در زمانی که کمتر کتابی بود که منو بخندونه بودی؛ مرسی که همه زندگی منو تحت‌تأثیر قرار دادی؛ مرسی چون من خوندن و نوشتن رو از تو یاد گرفتم.
 آخرِ تن‌تن به کجا می‌رسه؟
کتاب‌های تن‌تن هیچ‌وقت تموم نمیشه. داستان این کتاب همیشه برای مخاطب‌هاش زنده میمونه.


تعداد بازدید :  499