شماره ۱۵۹۹ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
رئیس پارلمان می‌گوید ریاست‌جمهوری مادورو نامشروع است
تشدید بحران‌ها در ونزوئلا

رئیس پارلمان ونزوئلا ریاست‌جمهوری مادورو را به چالش کشیده است. افزون بر بسیاری از مردم ونزوئلا، آمریکا هم پشتیبانی خود را از رئیس پارلمان آشکار کرده است.
پارلمان ونزوئلا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ریاست‌جمهوری مادورو نامشروع است و او به شکل غیر قانونی برای بار دوم در رأس دولت قرار گرفته است. مادورو علاوه بر بسیاری از نهادهای قانونی، پارلمان ونزوئلا را تعطیل کرده است.
خوان گوایدو، رئیس ۳۸ساله پارلمان روز یکشنبه توسط سازمان امنیت   ونزوئلا احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت، اما پس از رهایی به عناد خود با دیکتاتور کشور ادامه داد.
دولت آمریکا حمایت خود را از رئیس پارلمان اعلام کرده است. بنا به گزارش کانال خبری سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفته است که رئیس جوان پارلمان ونزوئلا را رئیس‌جمهوری واقعی کشور می‌داند.
به گفته یک سخنگوی کاخ سفید، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری، در تماسی تلفنی به رئيس پارلمان گفته است که ایالات متحده او را «تنها نماینده مشروع و قانونی ونزوئلا» می‌شناسد.
مادورو با وجود مخالفت‌های جدی در ونزوئلا و در سطح بین‌المللی، روز دهم ژانویه برای دومین‌بار مقام ریاست‌جمهوری را تصرف کرد.  
ونزوئلا در زمان ریاست‌جمهوری مادورو شدیدترین بحران اقتصادی تاریخ را تجربه می‌کند. در این کشور میزان تورم سالیانه به دو میلیون‌درصد رسیده است. مردم ونزوئلا که از کمبود دارو و مواد خوراکی رنج می‌برند، به کشورهای همسایه هجوم برده‌اند.
مادورو «دشمنان خارجی» به‌ویژه ایالات متحده را مسئول بحران اقتصادی کشور می‌داند. این در حالی است که بخشی از ناظران و کارشناسان اقتصادی، ناکارآمدی دولت، سیاست پولی غلط و فساد اقتصادی را علل بحران وخیم ونزوئلا می‌دانند. آمریکا از ‌سال ۲۰۱۷ چندین‌بار تحریم‌هایی علیه ونزوئلا اعمال کرده است.
از نظر نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، تورم فزاینده «سلاحی است که واشنگتن در جنگ اقتصادی علیه ونزوئلا به کار انداخته است». برای مقابله با این وضعیت، مادورو برای چندمین‌بار میزان حداقل حقوق را بالا برد، اما در حالی ‌که تولید نفت ونزوئلا روزبه‌روز کمتر می‌شود، این افزایش حقوق چندان تاثیری بر زندگی مردم نخواهد داشت.
طی‌ سال میلادی گذشته، رئیس‌جمهوری ونزوئلا ۶ بار میزان حداقل حقوق را افزایش داد. بدین‌ترتیب از روز دوشنبه، حداقل حقوقی که حدود یک ماه و نیم قبل توسط نیکلاس مادورو تعیین شده بود به ٤ برابر افزایش یافت و از ۴۵٠٠ بولیوار به ١٨هزار بولیوار رسید، اما همین حقوق جدید هم در بازار آزاد ارز ونزوئلا فقط معادل ١٠ یورو خواهد بود. به عقیده بیشتر ناظران ونزوئلایی، افزایش جدید هیچ تغییری در معیشت مردم ایجاد نخواهد کرد.
مشکل بزرگ ونزوئلا، ناتوانی در صدور نفت است. این کشور که صاحب یکی از بزرگترین ذخایر نفت جهان است، ١٠‌سال پیش روزانه 2‌/3 میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد، اما این رقم اکنون به کمتر از 5‌/1 میلیون بشکه کاهش یافته است. گذشته از فرسودگی زیرساخت‌های صنعت نفت و تنگناهای اقتصادی، ونزوئلا بهای گزاف سیاست‌های هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری قبلی را می‌پردازد. او در ‌سال ١٩٩٨، نزدیک به ٢٠هزار کارگر و کارمند متخصص صنایع نفت را اخراج کرد و جای آنان را به طرفداران سیاسی خود داد.

دیدگاه‌های دیگران

ح
ح |
مخالف 0 - 0 موافق
این دشمن خارجی هرچی بلاست سر کشورهای دیکتاتور میاره

تعداد بازدید :  364