شماره ۱۵۹۹ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
‎ ‎درخواست سردار کمالی برای افزایش حقوق سربازان‎ ‎

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح از نمایندگان مجلس خواست که در بررسی قانون بودجه‌سال آینده ‏افزایش حقوق سربازان را مورد توجه قرار دهند‎.
‎ ‎سردار موسی کمالی در  صفحه اینستاگرام خود نوشت: «همگان اذعان دارند که حقوق و مزایای سربازان غیور کشورمان بسیار ‏ناچیز است، بنابراین اکنون که زمان ارایه قانون بودجه سالانه به مجلس و بررسی آن است، بهترین فرصت برای دولت و نمایندگان ‏مجلس است که برای اصلاح حقوق این سربازان فکری کنند‎.»
وی با اشاره به بررسی قانون بودجه‌سال آینده در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «امیدوارم که نمایندگان برای ‏افزایش حقوق و مزایای سربازان فکری کرده و آن را مورد توجه قرار دهند، چرا که پس از تصویب و ابلاغ قانون بودجه عملا هیچ ‏کاری در این خصوص امکان پذیر نخواهد بود.»
میزان حقوق سربازان بر حسب مدرک تحصیلی
با توجه به قوانین و مقررات تعیین شده در نظام وظیفه درجه نظامی سربازان براساس مدرک تحصیلی متفاوت است و سربازان ‏بر اساس درجه نظامی حقوق دریافت می‌کنند.    ‏
قانون خدمت وظیفه همه چیز را به بودجه واگذار می‌کند
حقوق سربازان براساس قانون باید ۶۰ تا ۹۰‌درصد هم‌رده خود در کادر سازمانی باشد. درحالی‌که حقوق سربازان از سرباز صفر ‏تا افسران بین ۷۰ تا ۱۸۰‌هزار تومان است.
حداقل حقوق همین سربازان در صورت استخدام باید بیشتر از دو‌میلیون تومان باشد ‏و البته آنها را نمی‌توان در رده‌های دیگر و غیرسازمانی مانند فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی به‌کار گرفت‎.‎
در‌سال 86 مجلس شورای اسلامی در طرحی تصمیم گرفت قوانین مربوط به خدمت نظام وظیفه را دستخوش تغییراتی کند. ‏تغییراتی که هیچ وقت اعمال نشد و برای اعمال نشدن آن نیز قانون وجود داشت‎!
بر اساس ماده 49 قانون خدمت وظیفه عمومی، «حقوق ماهانه کارکنان وظیفه براساس عوامل درجه و تحصیلات و مدارک ‏اکتسابی برابر ابلاغ ستادکل بر مبنای حداقل حقوق کارکنان پایور نیروهای مسلح موضوع لایحه قانونی مربوط به حداکثر، حداقل ‏حقوق، ‌مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده خدمت مصوب 3 خرداد 58 شورای انقلاب تعیین می‌شود.»
حال این‌که براساس ماده ‏‏50 قانون خدمت وظیفه عمومی «افسران و درجه‌داران وظیفه در صورت اعزام به ماموریت یا انتقال یا خدمت در مناطق محروم ‏و بد آب و هوا مشمول مقررات فوق‌العاده و مزایای مربوط به افسران و درجه داران کادر ثابت نسبت به حقوق آنان خواهند بود. ‏سایر کارکنان وظیفه در موارد مذکور از دو سوم فوق‌العاده‌ها و مزایای درجه گروهبان دومی کادر ثابت نسبت به حقوق آنان برخوردار خواهند ‏بود. سایر کارکنان وظیفه در موارد مذکور از دو سوم فوق‌العاده‌ها و مزایای درجه گروهبان دومی کادر ثابت برخوردار خواهند ‏شد‎.»
‎ ‎با محاسبه‌ای ساده یک سرباز باید ماهانه 900‌هزار تومان دریافت کند! اما چرا ماده 49 و 50 قانون خدمت وظیفه عمومی اجرا ‏نمی‌شود؟ هرچند در ماده‌های 49 و 50 تلاش شده است تا سربازان به حق و حقوق خود برسند، اما ماده 52 قانون خدمت وظیفه به ‏وضوح همه چیز را به عهده دولت و سرانجام بودجه واگذار می‌کند. اتفاقی که در چند‌سال اخیر به تحقق نرسیده و براساس گفته‌‏های سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در فروردین ماه‌سال گذشته، برنامه خاصی برای ‏افزایش حقوق سربازان وجود نداشته است.‏


تعداد بازدید :  400