شماره ۱۵۹۹ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
خبری از اعتصاب مرغ‌فروش‌ها نیست
گرانفروش‌ها جریمه می‌شوند

شهروند| این روزها مرغ هم مثل دلار روزهای پرالتهابی را سپری می‌کند. قیمت این کالای اساسی در روزهای اخیر با افزایشی چشمگیر مواجه بوده و حتی به 14‌هزار تومان هم رسید. این درحالی است که اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی هم تاکید کرده: «مغازه‌دارانی که می‌خواهند مرغ را ارزان‌تر از 10‌هزار تومان بفروشند، باید حتما فاکتور خرید داشته باشند.»
گرانفروش‌ها جریمه می‌شوند
این روزها قیمت مرغ حسابی بالا و پایین می‌شود. قیمت‌ها در محله‌ها و مغازه‌های مختلف از 10‌هزار تومان آغاز و حتی به 14‌هزار تومان هم رسیده است. در این میان صنف فروشندگان مرغ و ماهی هم با انتشار بیانیه‌های مختلف مرتبا به مغازه‌داران سفارش می‌کنند که نباید مرغ زنده و گرم را گران‌تر از قیمت مصوب بخرند. در جدیدترین بیانیه این صنف آمده است: «با توجه به فشار‌های متعددی که از جانب سازمان تعزیرات حکومتی در روز جاری به اعضای عمده‌فروش و خرده‌فروش در میدان بهمن و نیز سطح شهر مبنی بر پایین آمدن قیمت مرغ زنده و مرغ گرم آمده است و اخذ تعهد از اینجانب (رئیس اتحادیه) جهت مورد فوق از شما خواهشمندم در صورت خرید از استان مازندران مطابق قیمت اعلامی تهران رفتار شود و به هیچ عنوان بیش از فی تهران خرید صورت نگیرد، در غیراین‌صورت عواقب آن دامنگیر خود اعضا خواهد شد. ضمنا با توجه به تعهد اخذشده از اینجانب مبنی بر خرید مرغ زنده به قیمت مصوب و فروش مرغ گرم به قیمت رعایت مورد فوق الزامی است و در غیراین‌صورت عواقب آن را باید شخصا پاسخگو باشید.» بر این اساس با توجه به این‌که نرخ مصوب مرغ گرم برای مصرف‌کننده 10‌هزار تومان است، مغازه‌داران فقط با داشتن فاکتور رسمی با احتساب 10‌درصد سود می‌توانند اقدام به فروش مرغ کنند، در غیراین‌صورت فروش مرغ بالاتر از 10هزار تومان مشمول جریمه خواهد شد.
این روزها مرغ درحالی در بازار تهران 14‌هزار تومان به فروش می‌رسد که چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ برای مصرف‌کننده را 10‌هزار تومان، ستاد تنظیم بازار  9800 تومان به علاوه 5‌درصد تغییرات و مرغداران آن را 12‌هزار تومان اعلام می‌کنند، اما درواقع هیچ‌کدام از این نرخ‌ها در بازار رعایت نمی‌شود. یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی درباره تفاوت قیمت‌ها به «شهروند» می‌گوید:  «طبیعی است که هیچ تولیدکننده‌ای این روزها حاضر نمی‌شود محصولات خود را با قیمت 9‌هزار و 800 تومان بفروشد، چون نمی‌توان یک عدد مرغ را با این هزینه تولید کرد. مغازه‌داری هم که مرغ را با قیمت بالاتر می‌خرد، آن را 10‌هزار تومان نمی‌فروشد. در واقع قیمت 9‌هزار و 800 تومانی که اعلام شده برای تنظیم بازار و حمایت از مصرف‌کننده بوده است. مثلا روز گذشته قیمت مرغ در بازار آزاد 13‌هزار و 200 تومان بوده و نکته مهمی که ما به مغازه‌داران و فروشندگان تاکید کرده‌ایم، این بوده که حتما باید در صورت خرید مرغ بالاتر از قیمت مصوب فاکتور ارایه دهند وگرنه از طرف تعزیرات جریمه خواهند شد. در واقع ما خودمان هم می‌دانیم که درحال حاضر نمی‌توان مرغ را با قیمت 10‌هزار تومان فروخت، به همین دلیل تنها تاکیدی که داریم این است که فروشندگان حتما باید فاکتور داشته باشند.»
تکذیب تعطیلی مرغ‌فروشی‌های تره‌بار
طی یکی دو روز گذشته شایعاتی مبنی بر تعطیلی و اعتصاب مرغ‌فروشی‌های میادین میوه‌و‌تره‌بار مطرح شده است. یوسف خانی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «مرغ‌فروشی‌های تره‌بار از این‌که باید مرغ را به قیمت دولتی بفروشند، راضی نیستند و معترضند، اما تعطیلی و اعتصابی در کار نبوده است. آنها مرغ دولتی می‌فروشند و قیمت‌شان باید قیمت تنظیم بازار باشد.»


تعداد بازدید :  433