شماره ۱۶۰۳ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲ بهمن
صفحه را ببند
حکمتیاردیروز، حکمتیار امروز

پس از خروج اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان در اواخر دهه80 میلادی و تصمیم دکتر نجیب‌الله رئیس‌جمهوری این کشور برای انتقال قدرت به شورای مجاهدین، صفحات رسانه‌های جهان پر شد از اسامی جنگسالاران افغانستانی که بعد از بیرون‌راندن ابرقدرت شرق از کشورشان، سودای تشکیل حکومت در سر داشتند. اشخاصی چون برهان‌الدین ربانی، احمدشاه مسعود، عبدالرشید دوستم، گلبدین حکمتیار، صبغت‌الله مجددی، عبدالعلی مزاری و... زیر یک سقف قرارگرفتن همه این گروه‌ها با توجه به علایق، رسوم، تیره، نژاد، مذهب و حتی دیدگاه‌های سیاسی متفاوت و گاه تا حد زیادی متضاد آنها، عملیات غیرممکنی بود که نهایتا به سرانجام رسید و شورای مجاهدین درنهایت ناباوری به ریاست‌جمهوری برهان‌الدین ربانی رضایت داد. اما این میان همان‌طور که انتظارش نیز می‌رفت، بالاخره از جمع فوق کسی پیدا شد که زیر میز بازی زده و همه چیز را به هم ریخت! او کسی نبود جز گلبدین حکمتیار که از قضای روزگار این روزها نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان نیز شده است!
گلوله‌باران کابل
گلبدین حکمتیار در زمان ریاست‌جمهوری برهان‌الدین ربانی به‌رغم دراختیارداشتن پست نخست‌وزیری، در پی برخی اختلاف‌ها از دولت خارج شد و در اقدامی عجیب که هنوز و همچنان افغانستانی‌های بی‌شماری داغدار آن هستند، اقدام به محاصره و گلوله‌باران شهر کابل کرد. بر اثر این گلوله‌باران که در ‌سال 1992 میلادی به وقوع پیوست، تعداد زیادی از اهالی کابل از بین رفتند و همین جرقه‌ای شد برای آغاز درگیری‌های نظامی بین مجاهدان مسلمان افغانستان که تا دیروز دوش به دوش یکدیگر در برابر شوروی می‌جنگیدند و حالا برای تکیه‌زدن بر سریر قدرت سر اسلحه را به سمت همرزمان سابق کج کرده بودند. این میان اما گلبدین حکمتیار را باید پدیده‌ای خاص در بین همه جنگسالاران و سران مجاهدین افغانستان به شمار آورد. تبعات اقدامات سیاسی و نظامی عجیب او تا بدانجاست که بسیاری از کارشناسان ظهور و بروز گروه طالبان را به نوعی تحت‌تأثیر اقدامات حکمتیار که منجر به تضعیف دیگر گروه‌های سیاسی موجود در افغانستان شده بود، ارزیابی می‌کنند.نکته مهم در زندگی حکمتیار قرارداد صلح با اشرف غنی و بازگشت او به افغانستان بعد از 20 سال در دو سال گذشته است که است که اشاره شده.
جنگیدن با همه
گلبدین حکمتیار از لحظه ظهور تقریبا با همه دولت‌هایی که در افغانستان به قدرت رسیده‌اند، جنگیده است که از آن جمله می‌توان به جمهوری افغانستان، جمهوری دموکراتیک افغانستان، دولت اسلامی افغانستان، امارت اسلامی افغانستان (طالبان)، دولت انتقالی افغانستان، دولت حامد کرزای و دولت فعلی اشاره کرد. امروز که تقریبا نیمی از افغانستان تحت سیطره طالبان قرار دارد و هسته‌های پراکنده داعش نیز در اطراف و اکناف این کشور به یارگیری و تجدید قوا مشغول هستند، اعلام نامزدی گلبدین حکمتیار برای پست ریاست‌جمهوری افغانستان عجیب‌ترین خبری است که افغانستانی‌ها، کشورهای منطقه و حتی جهان با آن رو‌به‌رو شده‌اند. حکمتیار ماه می 2017 در پی توافق با دولت اشرف غنی پس از 20 سال به کابل بازگشت و حالا در سودای پوشیدن ردای ریاست جمهوری است. بازگشت حکمتیار به زمین بازی می‌تواند باعث این امیدواری شود که او قصد دارد بعد از سالیان متمادی به قواعد و قوانین قدرت متکی بر اصول دموکراسی تن در دهد، هرچند که پیشینه او تا حد زیادی می‌تواند باعث نگرانی دیگر بازیکنان فعال و موثر در این عرصه شود. باید منتظر ماند و حکمتیار جدید را دید.


تعداد بازدید :  234