شماره ۱۶۰۳ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲ بهمن
صفحه را ببند
جلسه‌ای دیگر از محاکمه سه متهم پرونده بانک سرمایه تشکیل شد
بده بستان فوتبال و سینما با پول فرهنگیان

در ادامه محاکمه سه متهم پرونده بانک سرمایه نشانه‌هایی از نحوه هزینه‌کرد سرمایه‌های این بانک که درواقع پس‌انداز یک عمر فرهنگیان بوده است، اعلام شد، مانند خرید و فروش قیر و ساخت فیلم‌های خانگی و در تمام اینها ردپایی از حسین هدایتی پدرخوانده تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز دیده می‌شد.
طبق گزارش‌هایی که از اتفاقات این دادگاه منتشر شده، وقتی دفاعیات پرویز کاظمی تمام شد، نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: «لازم می‌دانم که چند شبهه را برطرف کنم. آقایان بخشایش و کاظمی می‌فرمایند که بانک را سودده کرده‌اند. من مستنداتی دارم که آقای بخشایش با کسانی که مدیرعامل و هیأت‌مدیره را انتخاب می‌کردند در خانه جلسه می‌گذاشتند. ادعا می‌شود که بانک را سودده کرده‌اند، این درحالی است که این سود‌ها بادکنکی و بخشی از آ‌نها ناشی از تهاتر‌ها بوده که پس از تصویب آن به صورت سیل‌آسا، املاکی معرفی می‌شد، این درحالی صورت می‌گرفت که درخصوص املاک گران‌نمایی می‌شد. برای مثال ملکی در قرچک که 50‌میلیارد بوده، 136‌میلیارد گران‌نمایی شده یا ملکی در لواسان که 60‌میلیارد بوده، 300‌میلیارد گران‌نمایی شده یا ملکی در مشهد 1200‌میلیارد گران‌نمایی شده است.»
نماینده دادستان در ادامه با اشاره به دفاعیات متهم گفت:   «جایی است که می‌فرمایند از آقای هدایتی املاک گرفتیم. روستایی با هزار ‌درصد گران‌نمایی می‌شود و به‌عنوان وثیقه قرار می‌دهند. درحالی‌که در تحقیقات انجام‌شده مشخص شد که آقای هدایتی یک سیم‌کارت هم به نامش نیست و ایشان املاک مشکل‌دار را معرفی می‌کرده؛ لذا هیچ رد مالی صورت نگرفته است. شما می‌فرمایید تحریم‌ها را دور می‌زدید تا این‌که به کار‌های اشتباه خود زینت دهید. این درحالی است که پول بانک در قالب فروش قیر از کشور خارج و لاشه‌های آن پول‌ها اکنون تبدیل به برخی از فیلم‌های خانگی شده است. برای مثال آقای مدلل 45‌درصدی که تهاتر می‌کند، گران‌نمایی دارد که بعد آن آقای بخشایش عضو هیأت‌مدیره می‌شود.»
او به یکی از جنجالی‌ترین ابعاد این پرونده که همان گرفتن تسهیلات به نام افراد کارتن‌خواب بوده هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در ضمانت‌نامه‌های کارتن‌خواب‌ها، 800‌میلیارد تسهیلات صادر شده که مشکوک‌الوصول است و 600‌میلیارد آن به نام کسانی است که معتاد و کارتن‌خواب هستند. در این ضمانت‌نامه‌ها وثیقه قرارداد لازم‌الاجراست، معنای این صفر است. در بانک سرمایه این‌طور نبوده که مدیریت بالا با مدیریت پایین زدوبند داشته باشد، بلکه بانک سرمایه را اساسا متهمان می‌چرخاندند. از پیامک‌هایی که نزد ضابطان است، مشخص می‌شود که برای مثال فلان متهم دستور می‌داده تا فلان فرد مدیرعامل شود یا فلان فرد برکنار شود، لذا شما باید در این خصوص توضیح دهید. شما مسئول هستید.»
نماینده دادستان ادامه داد: «دوشنبه‌ها جلسه هیأت‌مدیره برگزار می‌شد که در اصل این جلسه بده‌وبستان بوده است. یکی از اعضا می‌گفته تو هدایتیِ مرا امضا کن و من امامیِ تو را امضا می‌کنم. حتی موردی بوده که با پیک موتوری امضا گرفته شده است. از طرفی زمان برای متهمان این پرونده بسیار مهم بوده است. من پیامکی از یک متهم و بدهکار بانکی دارم که می‌گوید ساعت تغییر فلان عضو برای من مهم است و امروز باید انجام شود.»

 


تعداد بازدید :  193