شماره ۱۶۰۳ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲ بهمن
صفحه را ببند
مجلس شورای اسلامی دیروز به بررسی مصوبات جنجالی و ارائه طرح‌های پرحاشیه‌ای پرداخت
مبارزه با مافیای کنکور، ساماندهی بازار خودرو و باقی قضایا

شهروند| بهارستانی‌ها دوشنبه پرکاری را پشت‌سر گذاشتند؛ تصویب کلیات طرح ساماندهی صنعت خودرو، پیشنهاد مدیریت مصرف بنزین با استفاده از وضع عوارض، اعلام وصول طرح تشکیل سازمان جوانان، ساماندهی حقوق مدیران عامل و اعضای هیأت‌مدیره شرکت‌های دولتی، موضوع حذف کنکور و مبارزه با مافیای کنکور و... ازجمله مهمترین رویداد‌های  دیروز مجلس شورای اسلامی بود. جلسه علنی مجلس که به ریاست علی لاریجانی برگزار شد، نمایندگان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص لایحه یک فوریتی موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درخصوص تأسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای مدیریت اطلاعات بلایا، بررسی گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی در مورد تحقیق و تفحص و بررسی عملکرد مرکز کشت و صنعت کارون و طرح توسعه نیشکر، بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درخصوص طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو و... را به‌عنوان دستور کار مورد بررسی قرار دادند.
اعلام وصول طرح تشکیل سازمان جوانان
یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول طرح تشکیل سازمان امور جوانان خبر داد. «علیرضا رحیمی» در جلسه علنی دیروز مجلس از اعلام وصول طرح انتزاع امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان و تشکیل سازمان ملی جوانان خبر داد. سازمان ملی جوانان ازجمله سازمان‌های دولتی ایران بود که بنابر قانون برنامه سوم توسعه، در حد فاصل مهر ۱۳۷۹ تا خرداد ۱۳۹۰، به‌عنوان جایگزین شورای‌عالی جوانان بود که درنهایت نیز با حکم محمود احمدی‌نژاد منحل شد. رؤسای این سازمان در طول مدت فعالیتش، در اصل همان دبیرهای شورای‌عالی جوانان بودند که چارچوب فعالیت‌های یکسانی را شامل می‌شدند، منتهی تحت عنوان سمتی متفاوت. از اهداف سازمان ملی جوانان، حل مسائل جوانان، اعتلا و رشد نسل جوان کشور و استفاده بهینه از استعدادها و توانایی‌های نسل جوان است. سازمان دارای وظایفی همچون؛ مطالعه و پژوهش در حوزه‌های راهبردی امور جوانان، تدوین برنامه جامع ساماندهی امور جوانان کشور، دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امور جوانان و بررسی فعالیت‌های این دستگاه‌ها، مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به جوانان، تهیه گزارش وضع جوانان کشور در سطح ملی، ارایه شیوه‌های مناسب برای استفاده بهینه از استعدادها و توانایی‌های جوانان و... است. به موجب تصویب قانونی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۸ دی ۱۳۸۹، این سازمان و سازمان تربیت بدنی با ادغام در یکدیگر، تبدیل به وزارت ورزش و جوانان شدند.
آموزشگاه‌های کنکور نهادهای موازی مافیای کنکور
یک عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از این‌که آموزشگاه‌های کنکور تمامی فضای تبلیغات رسانه ملی را به انحصار خود درآورده‌اند، گفته که «این اقدام صداوسیما ضربه به نظام آموزشی کشور است.» «داود محمدی» در گفت‌وگو با خانه ملت با یادآوری تأکید دادستان کل کشور بر لزوم نظارت به عملکرد آموزشگاه‌های کنکور، اظهار کرد که «ورود دادستانی کل و تأکید معاون دادستان بر لزوم نظارت به عملکرد آموزشگاه‌های کنکور اقدامی ارزشمند است اما کافی نیست و باید هرچه سریع‌تر تکلیف این مراکز روشن شود، زیرا نحوه فعالیت آنها آسیب و لطمه زیادی به نظام تعلیم و تربیت به‌ویژه دانشگاهی کشور وارد کرده است.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین با انتقاد از این‌که موسسات و آموزشگاه‌های کنکور از تمامی ظرفیت‌ها برای تبلیغ استفاده می‌کنند، افزود: «هرچند فعالیت موسسات در حوزه آموزش عمومی است اما آسیب‌های آن در آموزش عالی خود را نشان می‌دهند که این بسیار نگران‌کننده است.»
چشم‌پوشی از پول مقدمه مبارزه با مافیای کنکور
همزمان نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر این‌که برای برخورد با مافیای کنکور باید از مبالغ دریافتی قراردادهای آنها با وزارت آموزش و پرورش و صداوسیما منصرف شد، گفت: «به همان اندازه که این موسسات حق اظهارنظر درباره مشق شب ندارند، پاک کردن صورت مسأله یعنی حذف مشق شب نیز بی‌ربط و غلط است.» قاسم احمدی لاشکی در تبیین پشت پرده مافیای کنکور و راه‌های مقابله با آن گفت: «این‌که عده‌ای با برنامه‌ریزی به دنبال کسب منافع مادی و مالی بوده و حتی مافیا تشکیل می‌دهند، جای تامل و برخورد دارد که باید دستگاه‌های مرتبط درگیر شوند.» وی با بیان این‌که برخورد با این مافیا منوط به قرارنگرفتن در متن و حتی حاشیه آنهاست، توضیح داد: «این موسسات با مجوز وزارت آموزش و پرورش و طبق قرارداد منعقده کار می‌کنند و سهمی هم به وزارت آموزش و پرورش می‌دهند این یعنی این موسسات خودسرانه کاری نمی‌کنند. همچنین آنها با سازمان صداو سیما قرارداد دارند بنابراین نباید تنها توپ را در زمین بخش خصوصی و موسسات زد.»
تصویب کلیات طرح یک فوریتی
 ساماندهی بازار خودرو
نمایندگان مجلس همچنین در نشست علنی دیروز خود در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو با 104 رأی موافق، 67 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن موافقت کردند. محمدحسین فرهنگی در توضیح این طرح گفت: «به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور به جمع‌بندی رسیدیم که طرح ساماندهی بازار خودرو فعلا مطرح نشود و مدتی مسکوت بماند، اما با توجه به اعتراض طراحان و رأی صحن به عدم مسکوت ماندن آن، به احترام درخواست فوریت نمایندگان وارد بررسی جزییات آن شدیم.» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد:   «در حوزه خودرو شرایط خاصی در کشور وجود دارد و باید به نوعی پاسخ مردم که دارای مشکلاتی در این حوزه شده‌اند داده شود.»


تعداد بازدید :  347