شماره ۱۶۰۳ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲ بهمن
صفحه را ببند
بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» در امارات:
با پنالتی زدن عمانی‌ها آشنا بودم

حسین قهار- دوبی| بعد از دیدار با عمان و صعود تیم‌ملی به مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌ملت‌ها، حالا همه درباره علیرضا بیرانوند و پنالتی‌ای حرف می‌زنند که از بازیکن عمان گرفت. او بعد از گرفتن پنالتی رونالدو در جام‌جهانی بار دیگر روی بورس آمده؛ بیرانوند که روند خیلی خوبی را سپری کرده و به این‌جا رسیده، حالا امیدوار به کسب دستکش طلای آسیاست و برای این منظور باید تلاش بیشتری انجام دهد. گفت‌وگوی دروازه‌بان تیم‌ملی با خبرنگار اعزامی «شهروند» به امارات را بخوانید: 

  خیلی‌ها اعتقاد دارند که ایران را تو در جام نگه داشتی!
اول از همه باید بگویم که خیلی خوشحالم توانستیم با یک برد دیگر دل مردم ایران را شاد کنیم. مهمترین مسأله پیروزی تیم‌ملی و قدم به قدم نزدیک‌شدن به هدف بزرگمان یعنی کسب عنوان قهرمانی است.
  حالا درباره مهار پنالتی در ابتدای بازی با عمان حرف بزن.
خب ما تا به خودمان آمدیم و داور سوت بازی را زد، فکر کنم در ثانیه 56 بود که اولین توپی که وارد محوطه جریمه شد، تبدیل به پنالتی شد؛ یعنی هنوز توپ به دست من هم نخورده بود و باید در آن شرایط که بازی حذفی بود، پنالتی می‌گرفتم. در بدترین زمان ممکن پنالتی شد و اگر خدای‌ناکرده گل می‌خوردم، شاید کارمان برای ادامه مسابقات خیلی‌خیلی سخت می‌شد. منتهی من در این مدت روی تمرکز و سرعت واکنش‌‌های خودم زیاد کار کرده‌ام. از قبل از مسابقه هم در روزهایی که درحال آنالیز تیم عمان بودیم، با مانوئل مربی دروازه‌بان‌های تیم‌ملی درباره شرایط شوت‌زنی و پنالتی‌زدن بازیکنان عمان به صورت کامل حرف زده بودیم و فیلم‌های زیادی از آنها دیدم. بازیکن عمان که پنالتی آنها را زد اگر اشتباه نکنم، پنالتی قبلی این تیم را هم به همان سمت زده بود. من خیلی خوب با بازیکنان شوت‌زن و مدل حملات این تیم به سمت دروازه‌ آشنا بودم.
  می خواهی بگویی این مهار پنالتی اتفاقی نبود؟
به هیچ‌عنوان. با مربی دروازه‌بان‌های تیم‌ملی ساعت‌ها وقت می‌گذاریم و فیلم را می‌بینم. در همان جام‌جهانی هم قبل از بازی با پرتغال ساعت‌ها فقط پنالتی‌های رونالدو را تماشا و آنالیز کردیم. یک روز فقط نوع شوت‌های او و کارهایی که در محوطه جریمه انجام می‌دهد. مردم فقط مهار ضربه پنالتی را دیدند اما واقعا درست و اصولی سعی می‌کنیم تمرین و کار کنیم که مردم نمی‌بینند.
  اما سردار آزمون هم قبل از این‌که بازیکن عمان پنالتی را بزند، به تو اشاره کرد که به آن سمت می‌زند.
من خودم تصمیم گرفته بودم که به سمت راست خودم بپرم، اما وقتی سردار هم گفت برای حرکت به آن سمت صد‌درصد مطمئن شدم و خدا را شکر که در بدترین زمان ممکن پنالتی را مهار کردم. بعد از آن‌هم بچه‌ها سنگ‌تمام گذاشتند و در همان نیمه اول تقریبا کار عمان را یکسره کردیم. خیلی خوشحالم که توانستم کار مهمی برای تیم‌ملی انجام بدهم.
  تیم‌ملی در چهار بازی متوالی در جام‌ملت‌های آسیا گل دریافت نکرده است.
به هرحال سال‌های‌ سال است با آقای کی‌روش تیم‌ملی از نظر ساختار دفاعی به یک تیم قدرتمند تبدیل شده و حتی مقابل تیم‌های بزرگ دنیا هم راحت گل نمی‌خوریم. خدا را شکر تا الان هم گلی دریافت نکرده‌ایم و دوست داریم در هر بازی گل نخوریم. ولی فوتبال است و ممکن است هر اتفاقی در مسابقات رخ بدهد. اما ترجیح ما این است که بدون گل‌خورده به سمت فینال و قهرمانی از جایی که می‌شود حرکت کنیم.
  درباره حاشیه‌های اخیر که در فوتبال ایران به وجود آمده، چه نظری داری؟ جنگ و دعوا به اوج خود رسیده است.
الان بحث تیم‌ملی است و ما به‌عنوان بازیکن فقط و فقط به تنها چیزی که فکر می‌کنیم، خوشحال‌کردن مردم ایران است. بدون تعارف همه دوست داریم در این شرایط که دل مردم با همین فوتبال و تیم‌ملی خوش است، آنها را با موفق‌شدن شاد کنیم. طبیعتا وقتی پای ایران وسط باشد، هیچ حرف‌وحدیث و جنگ و دعوایی قابل قبول نیست. هیچ‌کسی دوست ندارد تیم‌ملی موفق نشود، اما من خودم شخصا سعی کردم هیچ توجهی به اتفاقات حاشیه‌ای نداشته باشم و اصلا نمی‌دانم چه کسی چه گفته و چه پیش آمده است.
  هرچه به پایان جام‌ملت‌های آسیا نزدیک می‌‍‌شویم، بحث لژیونرشدن تو داغ‌تر می‌شود.
الان به تنها چیزی که فکر می‌کنم، تیم‌ملی و موفقیت در جام‌ملت‌های آسیاست. هیچ چیز دیگری ذهن من را درگیر خودش نکرده است، اما درباره علاقه‌‌ام به لژیونرشدن قبلا حرف‌هایم را زده‌ام.
  در روزهای گذشته پرتاب دست تو هم سروصدای زیادی در رسانه‌های جهان به پا کرد.
خودم فکرش را نمی‌کردم که بازتاب این اتفاق آن‌قدر زیاد باشد و در تمام رسانه‌های جهان به آن بپردازند. البته چندنفر دروازه‌بان‌های بزرگی چون آلیسون بک را به چالش پرتاب دست دعوت کردند اما خودم هم می‌دانستم که آنها چنین چالشی را قبول نمی‌کنند. با این حال اتفاق خوشحال‌کننده بود و خدا را شکر می‌کنم که چنین قابلیتی دارم. امروز(دیروز) هم یک پرتاب کردم که کل طول زمین را طی کرد و به اوت رفت.
  ولی تبلیغ خوبی هم برایت شد.
راستش را بگویم آره و اتفاق مهمی است. خدا را شکر همه چیز دارد خوب پیش می‌رود و امیدوارم به قهرمانی ما در آسیا ختم شود.


تعداد بازدید :  174