شماره ۱۶۱۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ بهمن
صفحه را ببند
مرد راستگوی لبنان

مصاحبه سیدحسن نصرالله با شبکه خبری المیادین آن هم پس از حدود دو ماه غیبت که موجب بروز شایعاتی درخصوص وضع سلامتی رهبر حزب‌الله لبنان شده بود، خیال دوستان و دشمنان او را به یک اندازه راحت کرد! تکلیف طرفداران و دوستداران نصرالله که روشن است و طبیعتا با مشاهده او در صفحه تلویزیون و اطمینان از صحت عافیت او نفسی به راحتی کشیدند. اما وضع دشمنان سید مقاومت که اتفاقا طیف متنوعی هم دارند و از دولتمردان اسراییلی تا برخی سران عرب منطقه را دربرمی‌گیرند، کمی متفاوت است. فی‌الواقع اگر می‌گوییم دشمنان نیز با دیدن تصویر رهبر حزب‌الله بر صفحه تلویزیون نفس راحتی کشیدند، به این دلیل است که شخصیت خاص سیدحسن نصرالله و دلهره‌ای که از خود در دل خصم انداخته، به شکلی است که حتی غیبتش نیز باعث وحشت دشمنانش می‌شود، چنانکه گویی این غیبت مقدمه ضربه‌ای جدید است.   
ارتش آزادی‌بخش عرب
امروز سیدحسن نصرالله را به واقع می‌توان یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های جهان عرب به شمار آورد. قدرت او نه از توان مالی بالا و نیروی نظامی مهیبش همچون برخی سران کشورهای عرب منطقه، که از شخصیت خاصش سرچشمه می‌گیرد. به گواه رسانه‌های غربی رهبر حزب‌الله لبنان در بین ساکنان سرزمین‌های اشغالی به فردی راستگو شهرت دارد و اهالی این مناطق ایمان دارند که نصرالله حرفی را نمی‌زند که نتواند به آن عمل کند. آنها رهبر حزب‌الله را دشمنی صادق می‌پندارند که به حرف‌هایش بیش از وعده‌های دولتمردان خود می‌توانند اعتماد کنند. سیدحسن نصرالله و مردان تحت امرش که ذیل نام حزب‌الله لبنان فعالیت می‌کنند، تنها ارتش عربی هستند که از لحظه تشکیل اسراییل در‌ سال 1948 میلادی توانسته‌اند ارتش این رژیم را شکست داده و بخشی از اراضی اشغال‌شده را نه بر سر میز مذاکره که در میدان نبرد از آنها پس بگیرند. درواقع ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای اعتماد به گفته‌ها و قول رهبر حزب‌الله دلایل محکمی دارند.      
از عبدالناصر تا نصرالله
از بعد مرگ جمال عبدالناصر در سپتامبر 1970 میلادی، اعراب رهبر مقتدری را به خود ندیدند، اما ظهور سیدحسن نصرالله در عصری که سران عرب برای کرنش در برابر آمریکا و عمل به منویات واشنگتن در منطقه از یکدیگر پیشی می‌گرفتند، اتفاقی شگرف به شمار می‌رفت. ناصر از منظر سکولاریسم و ناسیونالیسم عربی به تهییج خلق عرب مشغول بود، اما نصرالله از پایگاه اسلام شیعی برخاست و طی 27‌سال زعامت و دبیرکلی حزب‌الله لبنان کاری کرد که جامعه متنوع و متکثر لبنان از سنی‌ها و دروزی‌ها گرفته تا مسیحیان مارونی او را به‌عنوان تاثیرگذارترین شخصیت لبنان و کسی که قوام و دوام کشور بی‌حضورش سامان نمی‌یابد، پذیرفتند. در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سیدحسن نصرالله همواره در سخنانش از واژه دشمن اسراییلی استفاده کرده و برای هیچ‌کدام از مخالفان و بدخواهانش در لبنان و دیگر کشورهای عرب منطقه از لفظ دشمن استفاده نمی‌کند و جالب آن‌که بارها ثابت شده است بدخواهی برخی سران عرب نسبت به او از حاکمان تل آویو کمتر نیست.


تعداد بازدید :  242