شماره ۱۶۱۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ بهمن
صفحه را ببند
بسیج مردم و هلال‌احمر برای نجات شهر
باران‌های سیل‌آسا خوزستان را محاصره کرد

شهروند| بارندگی‌های شدید بار دیگر سیل‌آسا شد و چند استان کشور را درنوردید. در این میان استان خوزستان بیشترین خسارت را  دید؛ تا جایی که مردم یکی از شهرهای خوزستان مجبور به تخلیه محل زندگیشان شدند و 10‌هزار داوطلب نیز برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده خوزستان به حالت آماده‌باش درآمدند. این در حالی است که 500 امدادگر به روستاییان گرفتار در سیلاب این استان کمک می‌کنند.
از دو روز گذشته بارندگی‌های شدید در بالادست استان خوزستان سبب شد که حجم ورودی به سدهای دز و کرخه افزایش یابد. بنابراین باید برای جلوگیری از حادثه‌ای وحشتناک این ورودی‌ها کنترل شوند تا آب سد بالا نیاید و طغیان نکند. با کنترل بیشتر سد حجم خروجی از سدهای بالادست استان افزایش یافت و باعث شد رودخانه‌ها طغیان کرده و سرریز آن وارد مزارع و خانه‌های روستاها و شهرهای اطراف آن شود. بنابراین آب خانه و زندگی مردم آن ناحیه را پر کرد و هر لحظه خطر مردم را تهدید می‌کرد. مدیریت بحران خوزستان در پی اعلام هشدارهای لازم به روستاها و شهرهای در معرض خطر همچون شوش، دزفول، ایذه، هویزه و دشت آزادگان، ساکنان مناطق مورد تهدید قرارگرفته را جابه‌جا کرد و تمهیدات لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت بیشتر به کار گرفت. این در حالی است که با شکسته‌شدن سیل‌بند یکی از روستاها مردم منطقه تحت ‌تأثیر سیلاب قرار گرفتند.
تخلیه شهر در پی شکسته‌شدن سیل‌بند
از ساعت‌های ابتدایی صبح روز ۹ بهمن ‌ماه بود که شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه در محاصره آب قرار گرفت و نیروهای امدادی مشغول کمک به مردم شدند؛ چراکه از شب قبل سیل‌بند رفیع شکست و آب وارد شهر شد و شرایط را بسیار دشوار کرد. با توجه به ورود آب به میدان ورودی شهر، نیروهای امدادی، ارتش و نیروهای مردمی عملیات ترمیم سیل‌بندها را برای جلوگیری از ورود آب به خانه‌ها آغاز کردند؛ اما شدت جریان آب در منطقه بسیار زیاد شد. برای همین به همه ساکنان رفیع اخطار داده شد که باید شهر را تخلیه کنند؛ زیرا احتمال ورود سیلاب به منازل  این منطقه زیاد است. نیروهای هلال‌ احمر، ارتش، سپاه و نیروهای مردمی در حال تخلیه شهر هستند و خودروهای امدادی نیز برای ارایه کمک و حمل‌ونقل مردم به مناطق امن در حال ورود به منطقه هستند.
صادق سلامت، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌ احمر خوزستان با اشاره به شکسته‌شدن سیل‌بند روستای آلبوعفری در دشت آزادگان گفت: «آب از سوی روستای آلبوعفری شمالی به سوی روستای سویدانی در حال حرکت است و طبق پیش‌بینی‌های مسئولان محلی از کنار این روستا رد می‌شود.»
وی همچنین درباره آخرین وضعیت شهر رفیع پس از شکسته‌‍شدن سیل‌بند در پی بارندگی‌ها گفت: «آب در شهر رفیع هویزه جاری شده است و برخی از منازل این شهر تخلیه شده‌اند.»
معاون امدادونجات جمعیت هلال‌ احمر خوزستان با بیان این‌که تلاش برای احداث و ترمیم سیل‌بندها در هویزه ادامه دارد، افزود:     «بر اساس آمار شهر رفیع ۱۰۰۶ خانوار دارد.»
سلامت با بیان این‌که ارزیابی و امدادرسانی توسط امدادگران جمعیت ادامه دارد، گفت: «تاکنون ۴۸۰ بسته غذایی در روستاهای آلبوعفری، چولانه و حجیه دشت آزادگان توزیع شده است.»
بسیج عمومی برای ترمیم سیل‌بند
تعدادی از مردم به وسیله خودروهای شخصی در حال خاکریزی برای جلوگیری از ورود آب به خیابان‌ها و خانه‌های خود شدند؛ اما حجم آب جاری‌شده در منطقه زیاد است.
یکی از شهروندان که در حال ترک منطقه است به «ایسنا» می‌گوید: «آب وارد شهر شده و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. به ما گفته شده که منطقه را ترک کنیم و ما نیز در حال ترک شهر هستیم.»
مجتبی طحان، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌ احمر استان خوزستان که با امدادگران برای انجام عملیات ترمیم سیل‌بند در محل حادثه حضور داشت، در این‌باره به خبرنگار «شهروند» گفت:     «دور تا دور شهر رفیع را آب گرفته و همه امدادگران به کمک مردم عملیات ترمیم سیل‌بند را آغاز کرده‌ایم. در ابتدا این سیل‌بند باید ترمیم شود تا از ورود آب جلوگیری کنیم. در ادامه باید به تخلیه آب از شهر و روستاها بپردازیم. درحال حاضر برخی از خانه‌هایی که در این شهر در معرض آبگرفتگی و سیل قرار داشتند تخلیه شده‌اند و از هر خانه یک یا دو نفر برای حفاظت از منزل و احشامشان مانده‌اند. بقیه هم به هویزه رفته و در مساجد و حسینیه‌هایی که برای اسکان آنها ترتیب داده‌ایم، مستقر شده‌اند تا عملیات به‌طور کامل تمام شود.» حسن شریفی، معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار هویزه، در این زمینه گفت: «بر اثر طغیان رودخانه نیسان، شهر رفیع در محاصره آب قرار گرفته، اما اوضاع تحت کنترل است. به همه مردم گفته‌ایم شهر را خالی کنند و مدارس را نیز دوشنبه و سه‌شنبه  تعطیل اعلام کردیم. پس از ترمیم سیل‌بند، مجددا به مردم اجازه خواهیم داد تا به شهر بازگردند؛ زیرا اگر سیل‌بند ترمیم شود، دیگر خطری شهر را تهدید نمی‌کند.» این درحالی است که بسیاری از اراضی کشاورزی منطقه که در مسیر سیل‌بند رفیع قرار داشتند، به زیر آب رفته‌اند. همچنین پس از شکسته شدن این سیل‌بند، آب وارد مزارعی شده که پس از سیل‌بند قرار داشتند.
تعدادی از کشاورزان برای جلوگیری از ورود آب به مزارع خود، به کمک چوب و گونی‌های خاک درحال احداث سیل‌بند هستند، اما جریان آب به شکلی است که این کار تقریبا بی‌فایده است و آب به مزارع وارد شده. تجمع اهالی رفیع در منطقه، روند عملیات ترمیم را با مشکل مواجه کرده است و مسئولان از مردم درخواست دارند تا منطقه را ترک کنند. مردم به کمک نیروهای امدادی درحال ترمیم سیل‌بند رفیع هستند. تقریبا بیش از نیمی از سیل‌بند با تلاش امدادگران و مردم ترمیم شده است و مردم از این موضوع بسیار خوشحال هستند.
عملیات 500 امدادگر
علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان درباره جزییات این حادثه گفت: «با تلاش امدادگران این جمعیت 21خانوار گرفتار درسیل در مناطق الوار گرمسیری، سبزآب، چم گلک، جاده کرخه و پشمینه زار امدادرسانی شدند.» وی با اشاره به این‌که به علت جاری شدن آب در شهر رفیع هویزه منازل تخلیه شده‌اند و تلاش برای احداث و ترمیم سیل‌بندها و ارزیابی و امدادرسانی ادامه دارد، افزود: «با تلاش امدادگران چهار نفر در زاویه مشعلی شهرستان دزفول که در محاصره سیلاب قرار گرفته بودند، نجات یافتند.» مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان از پایداری وضع و ادامه ارزیابی و امدادرسانی در مناطق سیل‌زده شهرهای شوش و دزفول خبر داد و گفت: «در شهرستان شوشتر، تمام سیل‌بندهای مناطق متأثر از سیلاب، بررسی شدند و وضع در مناطق سیلابی پایدار است. سیلاب از سوی آلبوعفری شمالی به سوی روستای سویدانی دشت آزادگان درحال حرکت است و طبق پیش‌بینی‌های مسئولان محلی، از کنار این روستا رد می‌شود.» مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان همچنین از آمادگی 10‌هزار داوطلب امدادرسانی به مناطق سیل‌زده استان خبر داد و گفت: «علاوه بر این‌که هم اکنون 500 امدادگر به روستاییان گرفتار در سیلاب این استان کمک می‌کنند، 10‌هزار داوطلب دیگر هم برای امدادرسانی آماده‌اند. جمعیت هلال‌احمر ضمن اقدام به تخلیه اهالی گرفتار در سیلاب در دشت آزادگان و مناطقی از شوش و شوشتر نسبت به برپایی اردوگاه‌های موقت اقدام کرده است.» مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان ادامه داد: «در پی افزایش دبی رودخانه کرخه، روستاهای حاشیه این رودخانه در مناطق شاوور و شعیبیه، دشت آزادگان و هویزه شناسایی شدند و با حمایت و پشتیبانی استانداری خوزستان امدادرسانی لازم به اهالی این روستاها انجام شد. با تقویت سیل‌بندها و مدیریت خروجی سدهای دز و کرخه تلاش شده است تا اهالی ساکن در پایین دست این رودخانه‌ها کمتر دچار مشکل شوند. درحال حاضر در انبارهای جمعیت هلال‌احمر خوزستان پتو، چادر و مواد غذایی به اندازه کافی وجود دارد و در صورت هر گونه حادثه جمعیت هلال‌احمر از توان لازم لجستیک و پشتیبانی برخوردار است.»
آمادگی اماکن ورزشی
افشین حیدری، مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان نیز گفت: «با توجه به هشدارهای ستاد مدیریت بحران و پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارش‌های وسیع در هفته جاری و احتمال جاری شدن سیلاب، اماکن ورزشی، تجهیزات و هیأت‌نجات غریق استان و همچنین سازمان‌های مردم نهاد در حوزه امداد و نجات این اداره‌کل، به صورت کامل در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند. قایق‌های هیأت قایقرانی استان و شهرهایی که در حاشیه رودخانه هستند نیز با کمک افراد متخصص ما در هیأت نجات غریق برای امدادرسانی و نجات آمادگی کامل دارند.»


تعداد بازدید :  200