شماره ۱۶۱۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ بهمن
صفحه را ببند
ماجرای 50 کیلو سکه قدیمی که در مرز بازرگان کشف شد

شهروند| بیش از 49 کیلوگرم سکه‌ قدیمی در مرز بازرگان کشف شد. این‌بار هم ماموران گمرک بازرگان در اقدامی جالب توجه موفق شدند محموله ارزشمندی از سکه‌های قدیمی را که به طرز ماهرانه‌ای در چند چمدان جاسازی شده بود، شناسایی و کشف کنند. مردی میانسال قصد داشت این سکه‌ها را که بیشتر مربوط به دوران پهلوی اول و دوم است، از کشور خارج کند. هنوز ارزش تقریبی این محموله سنگین ارزیابی نشده است، اما بر اساس شنیده‌های خبرنگار «شهروند» به نقل از مسئولان گمرک بازرگان، بخش قابل توجهی از این سکه‌ها و نشان‌ها به احتمال زیاد نقره است. این برای چندمین‌بار در مدت اخیر است که گمرک بازرگان خبرساز می‌شود. ماموران این پایانه‌های مرزی پیش از این محموله‌های عجیبی را شناسایی و کشف کردند. از اشیای عتیقه و طلا گرفته تا شهرام جزایری متهم معروف اقتصادی کشور که با مخفی‌شدن در بار عدس قصد خروج از کشور را داشت.
اما این کشف اخیر هم مدیون تیزهوشی ماموران این گمرکِ خبرساز بود. این‌بار هم این محموله سنگین که به گفته یکی از مسئولان این گمرک وزن دقیق آن 49 کیلو و پانصد گرم بود، نه از طریق دستگاه‌های پیشرفته و گران‌قیمت ایکس‌ری بلکه به‌واسطه تیزهوشی یک مامور گمرک کشف شد. یکی از مسئولان گمرک بازرگان که اطلاعات دقیقی از این ماجرا داشت درباره جزییات آن به «شهروند» گفت: «روز دوشنبه یک مرد میانسال همراه با چهار چمدان بزرگ قصد خروج از کشور را داشت. چمدان این مرد پس از کنترل توسط ایکس‌ری تحویل او شد، اما تیزهوشی یکی از ماموران باعث شد تا دست این مرد رو شود. سنگینی بیش از حد چمدان و تغییر شکل عجیب آن باعث شد تا این مامور وظیفه‌شناس به این مرد مشکوک شود و در نهایت طی بازرسی مجدد و دقیق این چمدان، سکه‌ها کشف شد.»  به گفته این منبع آگاه، وزن دقیق محموله‌ سکه‌های قدیمی و نشان‌ها با شمایل شیر و خورشید 49 کیلو و 500 گرم است که هنوز ارزش آن مشخص نشده و در حال ارزیابی است: «ما هنوز ارزش مالی این محموله را به‌طور دقیق نمی‌دانیم اما براساس این گزارش برخی از این سکه‌ها مشکوک به نقره ارزیابی شده است.» او همچنین درباره هویت مردی که قصد خارج‌کردن این سکه‌ها و نشان‌ها را داشت توضیح داد: «این فرد در حال حاضر بازداشت شده و در مراحل ابتدایی بازجویی است. تاکنون اطلاعات دقیقی از مبدأ و مقصد نهایی او به دست نیامده و در این مدت هم اظهارات ضدونقیضی داشته است، اما چیزی که تاکنون برای ما مشخص شده قصد خروج غیر قانونی این محموله به خارج از مرزهای کشور است و قرار بوده به ترکیه برود. این‌که این مقدار قابل توجه سکه، نشان و آویز قدیمی که مربوط به دوران پهلوی اول و دوم است، چطور از سوی این مرد جمع‌آوری شده یا از چه فرد یا افرادی تحویل گرفته برای ماموران مشخص نشده است. به هرحال پرونده طی چند روز اخیر برای بررسی بیشتر به مراجع قضائی ارسال می‌شود.»
گمرک بازرگان یکی از پرترددترین و مهمترین پایانه‌های مرزی کشور است. این گمرک مجهز به دو دستگاه ایکس‌ری کامیونی و یک دستگاه ایکس‌ری چمدانی است و در کشفیات قاچاق یکی از گمرک‌های مرزی رتبه نخست را دارد. همچنین کشفیات قاچاق از سوی گمرک ایران، این سازمان را در صدر گمرکات موفق جهان قرار داده است، به‌طوری که گمرک ایران در دو‌سال پی در پی مقام اول را در کشفیات قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم را در کشف قاچاق کالا در جهان از آن خود کرده است.

 


تعداد بازدید :  195