شماره ۱۶۱۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ بهمن
صفحه را ببند
برای سرقت نقاشی بنکسی در را از جا کندند

جمعه گذشته، یکی از عجیب‌ترین سرقت‌های‌ سال‌جاری میلادی روی داد؛ اثر هنری که توسط بنکسی در بزرگداشت قربانیان حمله تروریستی‌ سال ۲۰۱۵ به سالن کنسرت بتکلان کشیده شده بود، در پاریس به سرقت رفت.
نکته عجیب این دزدی این است که بنکسی، هنرمند مرموز و نامدار بریتانیایی، این نقاشی را روی در خروج اضطراری سالن کنسرت موسیقی نقاشی کرده بود و سارقان نقاب‌پوش و مسلح قسمتی از در که نقاشی روی آن بود را با دستگاه برش سنگ بریده‌‌ و با کامیون محل را ترک کردند.
این اثر هنری بنکسی، یک دختر کم‌سن‌و‌سال را با حالتی عزادار روی درِ اضطراری سالن بتکلان در شهر پاریس نشان می‌داد. این تالار موسیقی همان جایی است که ۹۰ نفر در نوامبر ‌سال ۲۰۱۵ در جریان حمله تروریستی به یک کنسرت موسیقی راک در آن کشته شدند. مسئولان تالار موسیقی بتکلان در واکنش به این رویداد بیانیه‌ای منتشر کردند و از خشم عمیق نسبت به این رویداد نوشتند: «نقاشی بنکسی نمادی برای یادآوری این رویداد و متعلق به همه بود؛ از مردم محلی و اهالی پاریس گرفته تا مردم سراسر جهان.»
بنکسی، هنرمند مرموز بریتانیایی به خاطر آثار گرافیتی با مضمون سیاسی شهرت دارد. او موفق شده تا به امروز ناشناس بماند و کسی از هویت واقعی او خبر ندارد.
البته هویت بنکسی تا تقریبا سه‌سال پیش کاملا نامعلوم بود، تا این‌که پژوهشگران دانشگاه کویین‌ مری لندن با استفاده از تکنیک آماری «هویت‌یابی مبتنی بر مکان»، هویت این هنرمند ناشناس اما مشهور بریتانیایی را کشف کردند.
کارهای بنکسی جهت‌گیری‌های مشخص سیاسی و اجتماعی دارد. هنر خیابانی او طعنه‌آمیز و هجویه‌هایش خرابکارانه است. هنر او آمیزه‌ای از طنز سیاه و گرافیتی است. او از آن دسته هنرمندان خیابانی است که در مکان‌های عمومی آثار هنری خلق می‌کنند. بنکسی سبک ویژه‌ای دارد که آثارش را از دیگران متمایز می‌کند.
(هنر بنکسی آمیزه‌ای از طنز سیاه و گرافیتی است.) بنکسی از اوایل دهه ۱۹۹۰ در شهر بریستول شروع به کار کرد و از ابتدای ‌سال۲۰۰۰ کارش را در دیگر شهرهای بریتانیا و سپس جهان گسترش داد. بنکسی در واکنش به موضوع شهرت شخصی، نظرش را چنین بیان کرده‌ است: «ما دیگر قهرمان لازم نداریم؛ چیزی که می‌خواهیم کسی است که آشغال‌ها رو بگذارد دم در.
بنکسی در توضیح تکنیک خود چنین می‌گوید: «من هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهم. گاهی این فقط به این معناست که روی صورت دختری روی بیلبورد سبیل بکشم و گاهی لازم می‌شود روزها برای درآوردن جزییات یک نقاشی پیچیده عرق بریزم. نکته اینجاست که کار تاثیرگذار باشد.» کارهای بنکسی جهت‌گیری‌های مشخص سیاسی و اجتماعی دارد. درونمایه بسیاری از کارهای او را مفاهیم ضدجنگ، سرمایه‌داری، فاشیسم، امپریالیسم، آنارشیسم، نهیلیسم و اگزیستانسیالیسم تشکیل می‌دهد.
این هنرمند گرافیتی و نقاش بریتانیایی، همچنین برخی خصوصیات انسانی را نیز به نقد می‌کشد؛ طمع، بی‌چیزی، دورویی، ملال، بیهودگی، ناامیدی و ازخودبیگانگی.
در آخر هم بد نیست بدانید بنکسی شخصا تعدادی کتاب منتشر کرده ‌است که شامل تصاویر کارهایش در کشورهای مختلف جهان، تابلوها و نمایشگاه‌هایش به همراه نوشته‌هایی از خودش می‌شود: «گاهی وضع موجود جهان آن‌قدر حالم را بد می‌کنه که نمی‌تونم بقیه پای سیبم را بخورم.»


تعداد بازدید :  297