شماره ۱۶۱۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ بهمن
صفحه را ببند
یافته‌هایی از گزارش تفریغ بودجه 96
عملکرد موفق دولت در حوزه فروش، صادرات و تولید نفت

براساس گفته‌های رئیس دیوان محاسبات کل کشور گزارش تفریغ بودجه 96 نشان‌دهنده آن است که عملکرد موفقی در ‌سال 96 در حوزه فروش، صادرات و تولید نفت داشته‌ایم.
گزارش تفریغ بودجه 96 بیست‌ونهمین گزارش تفریغ بعد از انقلاب اسلامی مستند به اصل 55 قانون اساسی و ماده ۲۱۹ آیین‌نامه داخلی است که شامل 446 صفحه در 5 بخش منابع و مصارف، بودجه شرکت‌ها، حسابرسی عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌ها، پیشنهادات برای اصلاح ساختار بودجه و تبصره ماده واحده است. این گزارش برای نخستین‌بار به صورت تمام الکترونیک تهیه شده است.
براساس گزارش تفریغ بودجه 96 که این هفته در مجلس قرائت شد، ۱۱۳‌درصد از منابع بودجه 96 محقق شده است. همچنین ۱۱۰‌درصد از مصارف پیش‌بینی‌شده اجرایی شده است. دولت از مجوزهای داده شده برای انتشار اوراق و اسناد خزانه اسلامی ۸۷‌درصد آن را منتشر کرد که این حدود ۱۴‌درصد از منابع را تشکیل می‌دهد. همچنین ۹۷‌درصد از اسناد اسلامی به طلبکاران واگذار شده است. با آن‌که انتشار اسناد خزانه یا اوراق مشارکت نوعی آینده‌فروشی است اما در ‌سال 96 با تدبیر مجلس و همت دولت وضع بهتر شد.
بنا به اظهارات رئیس دیوان محاسبات در مورد احکام ماده واحده بودجه، برخی از این احکام شامل فروش، صادرات و تولید نفت بوده که بررسی‌ها نشان می‌دهد که‌ سال 96، سال موفقی در این حوزه بوده است. اگرچه عملکرد دولت در تبصره ۱۹ مربوط به موضوع مشارکت عمومی در پروژه‌های خصوصی صفر بوده و دولت عملکردی نداشته است.
ویژگی بارز گزارش تفریغ بودجه 96، بررسی بودجه شرکت‌ها و حسابرسی عملکرد آنان است. بدین ترتیب نمایندگان می‌توانند درخصوص بررسی بودجه شرکت‌ها نیز اقدام کنند. درمجموع می‌توان گفت، این گزارش مربوط به 359 شرکت سودده، ۱۰ شرکت زیانده، ۲ موسسه انتفاعی و ۹ بانک دولتی است که بودجه آنها بیش از ۸۰۰‌هزار‌میلیارد تومان بوده اما عملکردشان رشد ۲۳‌درصدی داشته که بودجه‌شان به بیش از ۹۸۲‌میلیارد تومان رسیده است.
عادل آذر با اشاره به کسری تراز عملیاتی بودجه 96 به میزان ۸۲‌هزار و ۷۷‌میلیارد تومان، تصریح کرده که این مبلغ از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی جبران شده بود که با نظارت دیوان محاسبات به میزان ۷۲‌هزار‌میلیارد تومان کاهش یافت.


تعداد بازدید :  254