شماره ۱۶۱۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
توطئه باروت در بازی تاج و تخت!

اگر ازجمله دنبال‌کنندگان سریال پربیننده «بازی تاج و تخت» باشید، حتما از این هم باخبرید که سریال فوق از روی رمان پرفروش «ترانه یخ و آتش» نوشته نویسنده آمریکایی جرج آر.آر. مارتین ساخته شده است. بارها در محافل ادبی به این نکته اشاره شده است که مارتین برای نوشتن داستان تخیلی و جذاب خود از وقایع تاریخی مدد گرفته و بسیاری از اتفاقاتی که در داستان او می‌افتند، ریشه در واقعیت دارد. به‌طور مثال بسیاری دیوار موجود در شمال سرزمین خیالی وستروس را با دیوار مشهور و باستانی «هادریان» که در زمان رومی‌ها در شمال انگلستان ساخته شد، یکی دانسته‌اند. یا دشمنی بین خاندان استارک و لنیسترها را محققان تاریخی تمثیلی از خانواده‌های یورک و لنکستر در انگلستان قرن 15 میلادی قلمداد کرده‌اند که برای سالیان متمادی بین‌شان جنگ برقرار بود. جرج آر.آر. مارتین تاکنون چنین شباهت‌هایی را رد نکرده و البته کسی نیز به او خرده کپی‌برداری نگرفته، چه آن‌که اگر چنین هم باشد، نهایتا مارتین با هنر خود تعدادی اسم و اتفاق تاریخی را به داستانی جذاب تبدیل
کرده است.
دعوای کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها
در انتهای فصل ششم سریال «بازی تاج و تخت»، عمارت سپت اعظم بیلور یا همان پرستشگاه مذهب هفت، به وسیله مواد منفجره کار گذاشته شده در زیرزمین عمارت منهدم و به کلی نابود می‌شود. آنهایی که با تاریخ انگلستان قرن 17 میلادی آشنایی دارند، بعد از دیدن این صحنه احتمالا به یاد اتفاقی تاریخی افتاده و به هوش جرج آر.آر. مارتین برای بهره‌گیری از آن در «ترانه یخ و آتش» آفرین خواهند گفت. این صحنه دقیقا یادآور اتفاقی است که از آن در تاریخ انگلستان با عنوان «توطئه باروت» یاد شده است. طی این توطئه گروهی از پیروان مذهب کاتولیک، برای از میان برداشتن جیمز یکم پادشاه وقت انگلستان و ازجمله اشاعه‌دهندگان مذهب پروتستان در بریتانیا، مقادیر زیادی مواد منفجره را زیر پارلمان انگلستان جاسازی کرده بودند، تا در روز افتتاح مجلس به دست جیمز یکم، پارلمان و هر آن‌چه داخلش هست را منهدم کنند، اما برخلاف «بازی تاج و تخت» سیر وقایع در «توطئه باروت» به شکل دیگری رقم خورد.
بشکه‌های باروت زیر پارلمان
413‌سال پیش در چنین روزی، برابر 31 ژانویه 1606 میلادی، گای فاکس، سرباز کاتولیک مذهب انگلیسی و مغز متفکر سوء‌قصد موسوم به «توطئه باروت» به حکم دادگاه انگلستان به دار آویخته شد. فاکس تا بدانجا به مذهب کاتولیک تعصب داشت که اقامت در انگلستان پروتستان مذهب را تاب نیاورده و در‌ سال 1593 میلادی برای زندگی به اسپانیا و سپس هلند رفت. بر همین اساس بازگشت مجدد او به انگلستان در‌ سال 1605 میلادی دلیلی نداشت جز شرکت در سوءقصد به جان شاه و دیگر مبلغان مذهب پروتستان در انگلستان. فاکس و همدستانش سه بشکه باروت را در سرداب پارلمان انگلستان پنهان کرده بودند و قصد داشتند در روز افتتاح مجلس آنها را منفجر کنند، اما توطئه سوءقصد فاش شد و فاکس هم پس از دستگیری، زیر شکنجه نام همدستان خود را لو داد، تا «توطئه باروت» در نطفه خفه شود.   


تعداد بازدید :  277