شماره ۱۶۱۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
کسی که بیانیه نمی‌دهد، توییت نمی‌کند و پاسخگو نیست؟
چرا باید به رابرت مولر اعتماد کرد؟

آیا باید به رابرت مولر و تحقیقات او در مورد رابطه کمپین ترامپ با روسیه اعتماد کرد؟ براساس نظرسنجی واشینگتن‌پست، نیمی از آمریکایی‌ها شک دارند که حتی نتیجه تحقیقات او منصفانه و غیریک‌جانبه باشد. نظرسنجی یک روز پیش از آن کامل شد که مولر، راجر استون را به خاطر شهادت دروغ و ممانعت از اجرای عدالت محکوم کرد.
این محکومیت به تماس میان راجر استون با مقامات ارشد کارزار انتخاباتی ترامپ در ‌سال 2016 اشاره دارد که شامل اطلاعات مخربی است که ویکی‌لیکس و روسیه در مورد هیلاری کلینتون به دست آورده بودند.
حالا دوباره به سوال اصلی بازگردیم. آیا می‌توانیم از مردم آمریکا بخواهیم که به تحقیقات رابرت مولر اعتماد کنند؟ آیا این تحقیقات منصفانه هستند و به صورتی اخلاقی پیش می‌روند؟ وقتی ترامپ می‌گوید که نباید به مقامات اجرایی اعتماد کنیم، باید به چه کسی اعتماد داشته باشیم؟
اما از سوی دیگر باید این را هم در نظر بگیریم که رابرت مولر یک کهنه‌سرباز نیروی دریایی است که پیشتر وفاداری خود را به آمریکا و قانون این کشور، با کار در قوه قضائیه و اف‌بی‌آی نشان داده است. وقتی او به‌عنوان مسئول تحقیقات ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه انتخاب شد، بسیاری از جمهوری‌خواهان ازجمله «نیوت گینگریچ»، سخنگوی سابق کنگره آمریکا به‌طور عمومی اعتماد کامل خود را به او و تحقیقاتش ابراز کرده بودند.
مولر و تیم او، افرادی هستند که سال‌ها در قوه قضائیه به خوبی کار کرده‌اند، بدون توجه به این‌که چه دولتی و از چه حزبی بر سر کار است. وفاداری آنها به قانون است و نه حزبی خاص. آنها متعهد به اجرای عدالت هستند.
گرچه ترامپ تلاش کرده تا آنها را با دادن القابی مثل «دموکرات‌های عصبانی» یا چیزهایی شبیه این، خشمگین و تضعیف کند، اما حقیقت این است که آنها افراد سخت‌کوشی هستند که یک رئیس‌جمهوری باید به بودنشان افتخار کند.
شهرت مولر در قوه قضائیه آمریکا بی‌نظیر است. زمانی که او به‌عنوان رئیس اف‌بی‌آی هم خدمت می‌کرد، رفتارش فراتر از چیزی بود که بتوان به او خرده گرفت. او توسط یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه به مدیریت اف‌بی‌آی منصوب شد، اما دوره‌اش به ریاست‌جمهوری یک رئیس‌جمهوری دموکرات هم رسید.
انتخاب او در‌ سال 2007 به‌عنوان مشاور ویژه تا زمانی که منتقدان متوجه شدند او تحقیقاتش را متعهد به پیدا کردن حقیقت می‌کند، زیر سوال نرفته بود. برخی از منتقدان او هم کسانی هستند که مولر علیه آنها شواهد متقاعدکننده‌ای یافته است. دقیقا آن‌طور که یک دادستان باید فارغ از نفع شخصی و بدون ترس عمل کند.
اما این موضوع بسیار مضحک است که جمهوری‌خواهانی که همواره خود را بسیار متعهد به مبارزه با جرم و جنایت معرفی می‌کنند، حالا دست به انتقاد از رابرت مولر بزنند که مسئول تحقیقات در مورد جرم احتمالی کارزار انتخاباتی ترامپ و صرفا درحال انجام وظیفه خود است.
هیچ‌کس نباید فریب این حرف‌ها را بخورد. مولر کسی است که هر مجرمی را متهم کرده است، -البته به غیر از متهمان روسی که خود را به دادگستری آمریکا تحویل نداده‌اند- یا به گناهکار بودنشان اعتراف کرده‌اند، یا شواهد و مدارک علیه آنها به اندازه کافی متقاعدکننده بوده، به همین دلیل است که رابرت مولر اکنون به چنین شهرتی رسیده است.
از سوی دیگر، مولر و تیم تحقیقاتی‌اش هیچ‌گونه اطلاعاتی را در مورد افرادی که متهم هستند، بروز نداده‌اند تا این‌که شواهد به اندازه کافی جمع شود و مبادا افرادی که شاید مقصر نباشند، به شهرتشان لطمه وارد شود. تیم مولر با دقت و عادلانه درحال انجام کارش است.
تیم مولر، هیچ واکنشی نسبت به حرف‌های دیگران و قضاوت‌های آنها نشان نداده است؛ آنها بیانیه نمی‌دهند، توییت نمی‌کنند و پاسخ نمی‌دهند؛ صرفا کارشان را انجام می‌دهند، به‌طوری که هر فرد منصفی اذعان کند که می‌توان و باید به این تیم و تحقیقاتشان اعتماد کرد.

 


تعداد بازدید :  315