شماره ۱۶۱۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
سینما در ضیافت جعبه جادو

شهروند| به‌رغم صحبت‌هایی که درباره انحصار در برنامه‌های سینمایی تلویزیون در روزهای برگزاری جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر در رسانه‌ها درج شده بود؛ به ‌نظر می‌رسد بیشتر برنامه‌های سینمایی تلویزیون به روال مرسوم فعالیت‌شان را در روزهای جشنواره ادامه خواهند داد. اتفاقی که می‌تواند رقابت میان برنامه‌سازان را در جعبه جادو به اوج رساند.
روز قبل از جشنواره، بعد از شایعات و حدس و گمان‌های فراوان بالاخره از برنامه پرخاطره هفت این‌بار با اجرای محمدحسین لطیفی رونمایی شد؛ تا معلوم شود جناب لطیفی و شرکا چه خوابی برای سینمای ایران دیده‌اند. پرسشی که البته پاسخش را در اولین برنامه متوجه نشدیم؛ چه این برنامه اختصاص داشت به مرور هفت‌های گذشته و البته معرفی فیلم‌های جشنواره پیش‌رو- تا آغاز لطیفی در هفت بسیار نرم و مهربان باشد. رفتاری که ظاهرا هم سینماگران و هم مدیران تلویزیون آن را می‌پسندند و به درگیری و جنجال ترجیح می‌دهند.
البته هفت در روزهای جشنواره تنها برنامه سینمایی تلویزیون نخواهد بود. هرشب بعد از تماشای فیلم‌ها، علاقه‌مندان سینما می‌توانند بنا به سلیقه خود و انتظاری که از یک برنامه تلویزیونی دارند، به تماشای یکی از برنامه‌های «هفت»، «نقد سینما» و احتمالا سینماگرام بنشینند. بگذریم از این‌که شبکه‌های مجازی نیز هرکدام یک یا چند برنامه سینمایی در این ایام روی نت خواهند گذاشت.
«نقد سینما» با اجرای بهروز افخمی در این بین شاید اصلی‌ترین رقیب برنامه هفت باشد. برای کسانی که سلوک و رفتار افخمی را در هفت می‌پسندند، نقد سینما شاید بهترین گزینه باشد. افخمی با بی‌پروایی خاص خود شاید بهتر بتواند ذائقه‌های ماجراجو را در ایام جشنواره ارضا کند. به ‌هرحال افخمی جدی‌ترین رقیب «هفت» لطیفی خواهد بود. برنامه‌ای که به‌رغم تمام شایعات با قطعیت در کنداکتور شبکه پنج قرار گرفته و با توجه به سابقه حضور افخمی در «هفت» می‌تواند رقابت جالبی را میان این دو شبکه رقم بزند. برنامه «نقد سینما» قرار است یک روز زودتر از آغاز جشنواره فیلم فجر به پخش برسد و تا دو روز بعد از جشنواره نیز به کار خود ادامه می‌دهد.
«سینما دو» گزینه دیگری است- که البته معلوم نیست در این روزها روی آنتن خواهد رفت یا نه. حامد عنقا که در سری قبل برنامه تمام تلاش خود را برای تولید برنامه‌ای متین و آرام به کار گرفته بود، اگر در این روزها بتواند برنامه‌ای درباره برنامه بسازد، می‌تواند روزهایی جذاب را برای سینمادوستانی- خصوصا شهرستانی- که تحولات جشنواره را تنها از طریق تلویزیون دنبال می‌کنند، بسازد.


تعداد بازدید :  443