شماره ۱۶۱۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
فرجام مبهم متری شش و نیم
جشنواره شروع نشده فشارها شروع شد

پدیده سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، امسال با دومین اثرش «متری شش و نیم» در جشنواره فیلم حضور دارد. فیلمی که با حواشی بسیاری شروع شد و با آغاز جشنواره فیلم همچنان با حواشی دست به گریبان است و گفته شده نخستین اکران مردمی آن لغو شده است. سعید روستایی که سه‌سال پیش با ساخت فیلم «ابد و یک روز» توجه سینمای ایران را به خود جلب کرد، سه‌سال فیلم نساخت. این‌که در این سه‌سال چه گذشت و دلیل فیلم نساختن روستایی نخواستن بود یا نتوانستن، حکایت مفصلی است. روستایی در این‌ سال با حاشیه‌های متعددی دست به گریبان بود. معروف‌ترینش ماجرای دستیار کارگردان‌ها در واکنش به اظهارات روستایی بود که گفته بود: «من برای فیلمسازشدن دستیار نشدم، چون دستیار تفکر ندارد و آخرِ هنرِ دستیار بستن خیابان است و از یک دستیار، کارگردان خوب درنمی‌آید. به همین دلیل من اول فیلم کوتاه ساختم و بعد فیلم بلند سینمایی‌ام را کارگردانی کردم.» پس از آن جامعه صنفی دستیاران کارگردانان با انتشار بیانیه‌ای به صحبت‌های او واکنش نشان داد و دانش اقباشاوی کارگردان سینما هم که کار خود را از دستیاری آغاز کرده، به تندی نسبت به صحبت‌های روستایی واکنش نشان داد و او را به نابلدی متهم کرد. از سوی دیگر مازیار میری هم از سعید روستایی به‌عنوان تازه از راه رسیده‌ای نام برد که برای دیده شدن تلاش می‌کند. شنیده‌های دیگری حاکی از این است که سعید ملکان که به‌عنوان تهیه‌کننده «ابد و یک روز» در نخستین تجربه کارگردانی سعید روستایی به او اعتماد کرد و در کنارش بود، بنا به دلایلی ترجیح داد با او ادامه ندهد و این اتفاق و نداشتن تهیه‌کننده  شاید یکی دیگر از دلایل تاخیر او برای فیلم ساختن بود. روستایی که در این سه‌سال از همه حواشی عبور کرد و در کنار سیدجمال ساداتیان «متری شش و نیم» را به جشنواره رساند، اما آغاز خوبی در انتظارش نبود.
فیلم «متری شش و نیم» درحالی از جدول اکران مردمی روز نخست جشنواره بازمانده است که بنابر اعلام روابط عمومی جشنواره مشکلی برای مجوز نمایش ندارد.
گفته شده اخباری مبنی بر نداشتن مجوز نمایش فیلم سینمایی «متری شش و نیم» در برخی محافل سینمایی مطرح شده و برخی احتمال فشارهای بیرونی برای حذف این فیلم از جشنواره را مطرح کردند، اما وزیر ضمن اظهار بی‌اطلاعی از صحت این گمانه‌زنی‌ها خبر از حمایت کامل این وزارتخانه از فیلم سعید روستایی داد.


تعداد بازدید :  209