شماره ۱۶۱۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
در جشنواره چه می‌گذرد؟
تنور امسال گرم است

امین فرج‌پور| دیروز جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر کلید خورد. جشنواره‌ای که از بد یا خوب حادثه بعد از اولین روز خورد به روز تعطیلی مطبوعات و حداقل در سه روز اول جشنواره فیلمسازان از تیغ و ترکش‌های آرای منتقدان جوگیر روزهای اول جشنواره ایمن ماندند. با این‌که در این روز و روزگار رسانه‌های اجتماعی نقطه امنی برای هیچ‌کس باقی نگذاشته‌اند.
بعد از سه فیلم مهم تختی،‌ سال دوم دانشکده من و معکوس که دیروز به نمایش درآمد- و جالب این‌که هر سه فیلم بلندی که در روز اول به نمایش درآمدند، از مهمترین فیلم‌های امسال بودند، روزهای دوم و سوم جشنواره نیز پر است از فیلم‌های مهم و کنجکاوی‌برانگیز؛ تا امسال برخلاف سال‌های گذشته که تنور جشنواره تازه در روزهای چهارم و پنجم به بعد گرم می‌شد، از همان روز اول جشنواره گرمی داشته باشیم. آغازگر برنامه‌های امروز سالن رسانه‌ها انیمیشن آخرین داستان اشکان رهگذر است. انیمیشنی که گفته می‌شود 9‌سال صرف ساخت آن شده؛ درباره ضحاک ماردوش که صداپیشگی بازیگران پرآوازه‌ای چون پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، حامد بهداد، باران کوثری، اشکان خطیبی و چندین و چند چهره دیگر آن را اثری جذاب می‌نمایاند.
بنفشه آفریقایی ساخته مونا زندی حقیقی که پارسال در جشنواره جهانی فجر هم به نمایش درآمد، با بازی فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی و رضا بابک یکی دیگر از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز امروز است. فیلمی که علاوه بر داستان ساده و دلنشینش بازی معتمدآریا یکی از جذاب‌ترین نکات آن است و البته حضور سعید آقاخانی- که در گریز آگاهانه‌اش از کلیشه‌شدن در نقش‌های کمدی از کلیشه‌ شدن نقش‌های کمدی کم‌کم می‌رود به گزینه اول فیلمسازان برای ایفای نقش مردهای طبقه پایین ساکت و تودار و زخم‌خورده تبدیل ‌شود؛ که این خود کلیشه‌ای دیگر است.
تیغ و ترمه کیومرث پوراحمد را نیز باید دید. حتی اگر دو فیلم آخر این کارگردان پنجاه قدم آخر و کفش‌هایم کو شکست‌های فاحشی‌شده باشند. پوراحمد نشان داده اگر شرایط مهیا باشد، می‌تواند فیلم خوب بسازد؛ و کاش تیغ و ترمه یکی از مثال‌های موفقیتش شود. فیلمی که گفته می‌شود یک درام ملتهب زنانه است، اما بی‌بهره از سوپراستارهای سینمای امروز. دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، مهران رجبی، کوروش سلیمانی، و هومن برق‌نورد در این فیلم بازی دارند.
درخونگاه سیاوش اسدی با بازی امین حیایی و جمشید ‌هاشم‌پور- که داستانی اجتماعی از ماجراهای کارگری جوانان در ژاپن را در سال‌های دهه60 روایت می‌کند؛ پایان‌بخش روز دوم جشنواره است.
جمعه هم جشنواره با فیلم مستند بهارستان خانه ملت آغاز خواهد شد و بعد از آن نوبت ناگهان درخت صفی یزدانیان است. فیلمی که بعد از فیلم کالت‌شده در دنیای تو ساعت چند است نشان خواهد داد می‌شود روی صفی یزدانیان به‌عنوان سینماگری که منتظر فیلم‌هایش هستیمريال حساب باز کرد یا نه. در ناگهان درخت پیمان معادی، مهناز افشار، سیامک صفری و مهراب قاسم‌خانی بازی دارند.
قصرشیرین رضا میرکریمی یکی دیگر از فیلم‌های مهم امسال است. فیلمی که حمایت 350‌میلیون تومانی فارابی از آن در هفته‌های اخیر حساسیت‌برانگیز شد. می‌گویند قصرشیرین برخلاف رویه غالب فیلمسازی میرکریمی فیلمی تلخ است. فیلمی که خیلی‌ها امیدوارند یادآور میرکریمی یه حبه قند باشد و نه مثلا امروز و دختر- که چندان به چشم نیامدند.
سمفونی نهم جدیدترین فیلم محمدرضا هنرمند بعد از سال‌های ‌سال غیبت از دنیای سینما؛ صرفا به دلیل حضور هنرمند پشت دوربینش فیلم مهمی است. کارگردان مرد عوضی و مومیایی 3 در این فیلم از حمید فرخ‌نژاد و ساره بیات در فیلمی درباره «عاشق‌شدن» بهره برده. آیا سمفونی نهم آشتی دوباره سینما را با هنرمند به ارمغان خواهد آورد؟ باید منتظر ماند و دید.


تعداد بازدید :  205