شماره ۱۶۱۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
چهار دهه؛ چهار زلزله
روزهای اضطرار و حادثه

زلزله رودبار
پایان جنگ آغاز حادثه‌ها بود؛ خدمات‌رسانی جمعیت هلال‌ احمر در زلزله رودبار در سال‌های پس از جنگ در زلزله رودبار نمایان‌ شد؛ سی‌ویکمین شب از خرداد بازی برزیل و اسکاتلند در جام ‌جهانی 1990 ایتالیا برای برخی مردم ایران در یکی از شهرهای گیلان هیچ‌گاه تمام نشد. 30 دقیقه‌ بامداد بود که زمین زیر پای ساکنان نیمه بیدارِ شهرستان رودبار لرزید؛ زلزله‌ای به بزرگی 4/7 ریشتر که هزاران خانواده را داغدار کرد. این زلزله 60 ثانیه‌ای شهرها و روستاها را تا شعاع صد کیلومتری به تلی از خاک تبدیل کرد.

زلزله قائن
بیرجند هم در‌ سال ۱۳۷۶ با شدت ۷/۳ ریشتر لرزید و 1500 نفر کشته بر جای گذاشت؛ اکثر کمک‌رسانی‌ها در روزهای اول توسط خود روستاییان منطقه صورت گرفت و بسیاری از روستاییان آوارگان و بی‌خانمان‌ها را در خانه خود پناه دادند. به‌تدریج چندین ‌هزار داوطلب برای پیوستن به عملیات جست‌وجوی بازماندگانی که زیر توده‌های آجر و سیمان مدفون شده بودند، رهسپار منطقه شدند. هلال‌ احمر ایران 9000 چادر، بیش از 18000 تخته پتو، مواد غذایی کنسروشده، برنج، و خرما را به منطقه فرستاد. دولت وقت ایران نیز بیش از 80 تن مایحتاج را به مشهد که مرکز هماهنگی اقدامات امدادی بود، ارسال کرد.

زلزله بم
در پنجم دی ‌سال ۸۲ زلزله‌ای به بزرگی 6/6 ریشتر شهر بم و مناطق اطراف آن را لرزاند؛ این زلزله طبق آمار‌های گفته‌شده حدود ۳5هزار کشته و ۱4هزار مجروح بر جای گذاشت. این زلزله خسارت‌های زیاد و جبران‌ناپذیری به دنبال داشت؛ چنانکه قدیمی‌ترین سازه گلی جهان به کلی ویران شد. در پی این زلزله تعداد زیادی از امدادرسانان جمعیت هلال‌ احمر از سراسر نقاط کشور برای امدادرسانی به مردم زلزله‌زده اعزام شدند. آنها در روز‌های اولیه کار خود را با جست‌وجو و نجات با دستگاه‌های ظریف زنده‌یاب و سگ‌های تجسس آغاز کردند. علاوه بر این ۱5هزار نفر از آسیب‌دیدگان این حادثه  تحت حمایت جمعیت‌های هلال‌ احمر شهر‌های اطراف قرار گرفتند.

زلزله کرمانشاه
در ۲۱ آبان‌ سال گذشته نیز زلزله‌ای ۶.۳ ریشتری شمال غربی ایران را لرزاند و براساس آمار و خبر‌های منتشرشده تعداد جانباختگان این حادثه به 6۲۰ نفر رسید و ۹۳۸۸ نفر مصدوم شدند. جمعیت هلال‌احمر در این حادثه نیز اقدامات اساسی انجام داد. به گفته رئیس جمعیت هلال احمر زلزله کرمانشاه یکی از بزرگترین زلزله‌های 50سال اخیر ایران بود و در ۷۲ ساعت اولیه ۳۸ تیم واکنش سریع، 5۳ تیم تخصصی آواربرداری، ۳۱ تیم جست‌وجوی سگ‌های زنده‌یاب در مناطق زلزله‌زده حضور یافتند. امداد هوایی، توزیع اقلام و اسکان اضطراری، توزیع بسته‌های غذایی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی از سایر وظایف و خدمات جمعیت هلال ‌احمر در این حادثه بود.


تعداد بازدید :  392