شماره ۱۶۱۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
مرثیه‌ای برای یک جام بی‌جان
شگفتی‌های عجیب جام‌ملت‌های هفدهم؛ وقتی مربیان نامدار نتوانند کاری برای قدرت‌ها کنند طبیعی است تیمی مثل قطر قبل از فینال لقب قهرمان بگیرد؛ آیا آنها اولین جام را بالای سر می‌برند

شهروند| جام‌ملت‌های هفدهم را شاید نتوان جام شگفتی‌ها دانست اما بدون‌ شک برخی اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی باعث تعجب فوتبال‌دوستان در قاره کهن شد. ماراتن 24 تیم آسیایی بعد از حدود 27روز، جمعه با رویارویی قطر و ژاپن در فینال به پایان می‌رسد؛ دیداری که فقط شاید «ژاوی هرناندز» می‌توانست قبل از جام آن را پیش‌بینی کند.
قطر، برنده بزرگ جام
قطری‌ها که 3‌سال دیگر قرار است از جام‌جهانی 2022 میزبانی کنند، برنده بزرگ جام‌ملت‌های آسیا 2019 لقب گرفتند. آنها در اوج تنش‌های سیاسی کشورشان با عربستان و امارات، هر دو رقیب را برای رسیدن به فینال قربانی کردند. برد 4 گله برابر میزبان در نیمه‌نهایی تا جایی خشم اماراتی‌ها را در پی داشت که هواداران این تیم در ورزشگاه با کفش، دمپایی و بطری عنابی‌ها را بدرقه کردند. قطر با سرمربی اسپانیایی خود یک شاهکار بزرگ در این جام خلق کرده و علاوه بر این‌که برای اولین‌بار فینالیست شده، حتی یک گل هم در طول رقابت‌ها دریافت نکرده تا با 6 کلین‌شیت به فینال پای بگذارد.
امارات در میزبانی مردود شد؟
اماراتی‌ها نه‌تنها در زمین بلکه بیرون از زمین هم نمره قبولی نگرفتند. میزبانی اولین دوره جام‌ملت‌های آسیا که با حضور 24 تیم برگزار می‌شد، با نقایص زیادی همراه بود. برخی سیاسی‌کاری‌های ابتدای جام مثل راه‌ندادن خبرنگاران و هواداران قطری آغاز این میزبانی نه‌چندان جالب بود. درنهایت هم به پرتاب اشیای عجیب به بازیکنان تیم‌ملی قطر که تصاویر آن در تمام رسانه‌های جهان بازتاب داشت، منجر شد. با این‌که ورزشگاه‌های امارات برای این میزبانی آماده بودند، اما حتی خود مسئولان برگزاری هم از میزان استقبال تماشاگران در این جام رضایت نداشتند؛ به‌طوری که در خیلی از بازی‌های تیم میزبان هم ورزشگاه پر نشد!
جام ناکامی مربیان نامدار
قبل از جام‌ملت‌های آسیا بارها به حضور مربیان نامدار و بزرگ در این دوره از مسابقات اشاره کردیم. مارچلو لیپی، هکتور کوپر، گوران اریکسون، آلبرتو زاکرونی، پائولو بنتو و البته کارلوس کی‌روش مربیانی بودند که همه آنها از رسیدن به فینال بازماندند تا ژاپن با یک مربی بومی و قطر با یک مربی اسپانیایی نه‌چندان سرشناس برای قهرمانی تلاش کنند. در همین راستا، می‌توان جام هفدهم را جام ناکامی مربیان بزرگ و مطرح دانست؛ مربیانی که نتوانستند به اندازه پولی که دریافت کردند، برای تیم‌های آسیایی دستاورد داشته باشند.
ژاپن 5 می‌شود یا قطر یک؟
جمعه از ساعت 17:30 در ورزشگاه محمدبن زاید شهر ابوظبی دیدار نهایی جام‌ملت‌های آسیا میان 2 تیم ژاپن و قطر برگزار می‌شود؛ دقیقا همان دیداری که ژاوی، کاپیتان سابق اسپانیا و فعلی السد قطر پیش‌بینی کرده بود. او در همین پیش‌بینی قطر را قهرمان جام دانست اما نباید از قدرت و کارنامه پرافتخار ژاپن به سادگی گذشت. سامورایی‌ها که تا بازی با ایران خیلی آرام و منطقی پیش رفته بودند، در بازی با شاگردان کی‌روش خیلی خوب اقتدار و نظم خود را با برد 3 بر صفر نشان دادند. حالا آنها به‌عنوان پرافتخارترین تیم جام‌ملت‌های آسیا به دنبال پنجمین قهرمانی خود در امارات هستند. از سوی دیگر قطر که تاکنون مقتدرانه‌ترین نتایج را در جام هفدهم کسب کرده و حتی یک گل هم وارد دروازه‌اش نشده، به دنبال کسب نخستین قهرمانی در قاره کهن است. عنابی‌ها که 3‌سال دیگر جام‌جهانی 2022 را میزبانی می‌کنند، در این جام کاملا متحول شدند و نمایشی را ارایه کردند که تاکنون کسی از قطر یادش نمی‌آید. به‌ هرحال اینها حاصل سال‌ها برنامه‌ریزی است که باعث شده قطری‌ها برای رسیدن به فینال 16 گل وارد دروازه حریفان کنند و کسی توانایی رساندن توپ به تور دروازه آنها را نداشته باشد. جدا از این، لذت قهرمانی و دور افتخار در خاک امارات در شرایط سیاسی فعلی برای قطری‌ها قطعا دوچندان خواهد بود


تعداد بازدید :  403