شماره ۱۶۱۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ بهمن
صفحه را ببند
مروری بر عملکرد جمعیت هلال ‌احمر در چهار دهه انقلاب
چهل ‌سال خدمت داوطلبانه

شهروند| پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ‌سال ۱۳۵۷، تغییرات وسیعی در ساختار، ماهیت و وظایف جمعیت به‌ وجود آمد. نخستین تغییر اساسی ساختار جمعیت پس از انقلاب تفکیک مراکز بهداشتی-درمانی از جمعیت بود. بر اساس مصوبه دولت موقت، در اسفند ۱۳۵۷، کلیه موسسات درمانی و بهداشتی شامل ۲۲۴ بیمارستان، ۱۷۳ درمانگاه مستقل و مرکز اورژانس، ۷۷ اندرزگاه، ۱۵ مرکز مستقل انتقال خون و ۳۰ مرکز آموزش پرستاری، مامایی، بهیاری و پزشکی به همراه چندین پرورشگاه و خانه کودک، از جمعیت منفک و با حفظ مالکیت جمعیت به وزارت بهداری و بهزیستی وقت انتقال یافت. این مصوبه باعث تغییر سیاست‌های کلی جمعیت و توقف تمامی فعالیت‌های درمانی و حمایتی آن شد. پس از این تغییرات، نخستین اساسنامه جمعیت هلال‌ احمر در ‌سال ۱۳۵۹ به تصویب رسید. در اوایل ‌سال ۱۳۵۹ دکتر علی بهزادنیا به  بر عهده گرفتن مسئولیت جمعیت، تا حد امکان به بازسازی دوباره ساختار آن پرداخت.
دهه شصت، دهه ایثارگری
جمعیت حدود یک‌هزار و 500 ایثارگر اعم از جانباز، آزاده، همسر شهید و... دارد و در طول جنگ تحمیلی 489 شهید امدادگر از سوی خانواده بزرگ جمعیت هلال‌ احمر به انقلاب تقدیم شده است؛ امدادگرانی که حین انجام وظیفه و کمک به رزمندگان مورد اصابت گلوله و خمپاره قرار گرفتند و به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. پشتیبانی از جبهه‌ها به کمک مردم انجام می‌شد؛ به طوری که در شهرستان‌های مختلف پس از جمع‌آوری کمک‌های مردمی اعم از پوشاک، خوراک، مواد مصرفی، سوخت و... تفکیک و جداسازی و بسته‌بندی از طریق کامیون‌های هلال احمر به مناطق غرب و جنوب کشور ارسال می‌شد. همچنین هلال‌ احمر بانک‌های خون نیز چه در خود جبهه و چه در پشت جبهه دایر کرده بود تا در زمان لزوم از آنها استفاده شود. جمعیت هلال ‌احمر همچنین با توجه به تعریف جهانی و مأموریت اصلی صلیب‌ سرخ که کمک و امدادرسانی بی‌طرفانه به مجروحان و مصدومان جنگی است، در آن زمان ایران و عراق نیز از این قاعده مستثنی نبودند و طبیعتاً ما با آنها همکاری داشتیم. کمک‌های صلیب ‌سرخ نیز در راستای اهداف مشترک با هلال ‌احمر در چند فاز صورت می‌گرفت؛ ازجمله تأمین دارو و رسیدگی به امور مجروحان جنگی و درمان آنها، رسیدگی و پیگیری امور اسرای جنگی. صلیب ‌سرخ در باب درمانی بیشتر به ارسال دارو مبادرت می‌کرد و در خصوص اسرای جنگی، صلیب ‌سرخ به ‌عنوان یک مرجع بی‌طرف در ثبت اسرای جنگی که در کشور عراق به سر می‌بردند و اعلام مشخصات آنها به ایران همکاری می‌کرد و یکی از مهمترین کارهایش رسیدگی به وضع اسرای مجروح بود که در مدت اسارت مشکلات جسمی و معلولیت پیدا می‌کردند؛ در این زمان صلیب‌ سرخ با سرکشی به بازداشتگاه‌ها وضع آنها را بررسی می‌کرد و از کشور مورد نظر می‌خواست که آنها را تحت درمان قرار دهد که البته آن‌چه از گزارشات و خاطرات اسرا برمی‌آید، بودند اسرایی که کشور عراق اسامی آنها را اعلام نمی‌کرد و طبیعتا آنها از لیست صلیب‌ سرخ خارج بودند و کسی نمی‌توانست به وضع آنها رسیدگی کند. کارشکنی عراقی‌ها در ارتباط با صلیب ‌سرخ که یک مرجع جهانی، بشردوستانه و بی‌طرف است، مانع از رساندن خدمات به اسرای ایرانی بود؛ حال آن‌ که هلال‌ احمر ایران در ارتباطی نزدیک و خوب با صلیب‌ سرخ اوضاع اسرای عراقی را کامل گزارش می‌کرد و به گفته خود صلیب‌ سرخ جهانی ارتباط هلال ‌احمر ایران در این خصوص با صلیب ‌سرخ طبق معاهدات بشردوستانه شکل گرفته بود. با توجه به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که هشت‌ سال به طول انجامید، جمعیت هلال ‌احمر کشورمان با همکاری کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ تلاش‌های زیادی برای پیداشدن مفقودان کرد؛ بنا بر گزارشات برای شناسایی اسرای ایران در کشور عراق 6‌ میلیون نامه مبادله شد.

برخی از دستاوردهای جمعیت ‌هلال احمر در طول چهار دهه انقلاب
توسعه ناوگان امداد هوایی در جمعیت هلال ‌احمر یکی دیگر از نکات شاخصی است که پس از انقلاب رخ داده است و به گفته دبیر کل جمعیت هلال‌ احمر در ابتدا فقط ۳ فروند بالگرد امدادی در این جمعیت وجود داشت که اکنون به نزدیک 30 بالگرد افزایش یافته و با توجه به چشم‌انداز هلا‌ل ‌احمر باید هر استان بنا به وسعت یک تا دو پایگاه هوایی داشته باشد.
 سامانه اطلاع‌رسانی امدادی در بدنه جمعیت یکی دیگر از نقاط قوت در سال‌های پس از انقلاب است؛ به محض این‌که اتفاقی در سراسر کشور رخ دهد، با توجه به سطح و وسعت حادثه با این سامانه همه امدادگران سراسر کشور مطلع شده و حتی نیاز امدادی محلی، ملی یا فراملی توسط این سامانه مشخص می‌شود.
 در حال حاضر طبق آمار، داوطلبان به بیش از ۲‌میلیون تن می‌رسند که همگی آموزش‌های اولیه امدادونجات را گذرانده‌اند و از این بین ۸۰ تا ۱۰۰‌هزار امدادگر حرفه‌ای که توان انجام عملیات در کوهستان، دریا و حوادث مختلف را دارند، فعالند.
 واردات داروهای بیماران صعب‌العلاج و تجهیزات مورد نیاز در مواقع ضروری و همچنین تولید برخی داروها و عصاره‌های گیاهی دارویی در شرکت‌های زیرمجموعه جمعیت پیشرفت‌هایی است که در چهل سال اخیر به آن دست یافته‌ است.
 پیش از انقلاب تجهیزاتی مانند چادر و بسته‌های امدادی به کشور وارد می‌شد، اما اکنون همه نیازهای این‌چنینی در نساجی هلال ‌احمر تولید و حتی به برخی کشورها صادر می‌شود.

 


تعداد بازدید :  219